Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb, som jag kommer att nappa på.
Jag är anställd sedan 6 år tillbaka på mitt nuvarade jobb, och jag är medlem i kommunal.
Jag behöver nu säga upp mig och undrar därför hur länge min arbetsgivare kan kräva att jag stannar.
Jag är muntligt garanterad det nya jobbet, och ska skriva avtalet den 4 januari (pga julledigheten), och min nya arbetsgivare vill att jag säger upp min omgående, typ imorgon, eftersom att dem gärna vill att jag ska börja så fort som möjligt.
Hur är din chef? Snäll och trevlig? Hur extremt behövs du på din arbetsplats? Hur lätt är du att ersätta?
De flesta chefer kan låta dig gå så snabbt du vill beroende på hur mycket dom behöver dig. Prata med han och se, annars kolla i ditt kontrakt så står det.
Jag jobbar som undersköterska och kan nog ganska snabbt ersättas.
Men vågar man säga upp sig utan att än ha skrivit avtal med det nya företaget (privat regi)?
Jag har blivit lovad muntligt och det är ett ledande svenskt företag som jag har fått nyanställning på, så det är väldigt seriöst.
Bör man säga upp sig redan nu? Och skriva avtal med ny arb. givare den 4 januari?
Jag har ingen koll på om man kan göra så, enl lagar och regler, men jag har hört från obekräftade källor att man inte kan göra så, eftersom det är konkurrerande verksamhet.
Finns många sätt att gå tillväga på! Ta semester, tjänstledighet osv osv. I vissa fall så kan du prata med din chef och komma överrens om kortare uppsägningstid om du inte är helt avgörande på ditt nuvarande arbete.