Citat:
Ursprungligen postat av Scal
Spanskans fördelar:
Talas av många människor (Nästan hela sydamerika)
Jag kan redan en del
Ganska lätt i jämförelse med franska
Jag bumpar en gammal tråd, men det var två saker jag ville kommentera
1. Spanska talas inte i "Nästan hela Sydamerika". Spanska är inte ens det största språket i Sydamerika. Ca 51% i Sydamerika talar portugisiska, 45% talar spanska och 6% talar andra språk. Givetvis är spanska ett stort språk, men det är märkligt hur ofta folk tycks tro att Sydamerika är mer spanskspråkigt än portugisspråkigt.
2. Är spanskan faktiskt lättare än franskan?? Jag säger inte att det är fel, men jag skulle gärna vilja veta varför. Själv talar jag franska och har lärt mig det den "naturliga" vägen så jag kanske inte riktigt uppfattar svårigheterna, men...
- Spanskans uttal är svårare för en svensk att lära sig. Visst, vi har nasala vokaler i franskan men svenskar brukar klara dem riktigt bra. Däremot gör svenskar nästan alltid fel på uttalet av "b", "d," och "g" på spanska. Ingen av de tre vokalerna uttalas som sina svenska (eller franska) motsvarigheter och nästan alla utlänningar gör fel på dem. Här undrar jag om det är så att svenskar "hör" sina relativt små misstag på franska men helt enkelt inte inser hur grovt vi bommar då vi försöker uttala spanska?
- Spansk grammatik kräver att man lär sig fler verbformer än på franska. På franska används inte längre imperfekt konjunktiv, men den används i högsta grad på spanska. Så då man pluggar in verb blir det till att plugga in en extra böjning för alla verb, och dessutom hålla reda på hur den ska användas. Sedan har ju spanskan och sin skillnad mellan "ser" och "estar" som vi inte har på franska.
Säkert kan det finnas svårigheter med franska, men medan jag på rak arm kommer på de här punkterna där spanska är svårare än franska har jag svårt att komma på motsatsen. Förklara gärna! Jag hör så ofta svenskar säga att spanska är lättare men har aldrig fått någon förklaring på vad det är som är lättare och skulle gärna veta.