2009-12-20, 15:26
Medlem
Har valet att i höst antingen läsa Nybörjarfranska på Universitetet eller Spanska I på Universitetet.

Jag kan redan en del Spanska, då jag har bott i Spanien en period. Det vore roligt att bygga på sina kunskaper inom spanskan så att man blir riktigt flytande i det, men samtidigt så känns det som att den franska kulturen och människorna faktiskt intresserar mig mer än spanskans dito. Kan tyvärr ingen franska ännu.

Spanskans fördelar:
Talas av många människor (Nästan hela sydamerika)
Jag kan redan en del
Ganska lätt i jämförelse med franska

Franskans fördelar:
Bra och lätttillgänglig kultur (tidningar, böcker och speciellt fransk film!)
Nära och billigt att flyga till.
Landet är mer "svenskt" än Spanien.

Är det något av de här språken som är mer av en merit om man ska söka jobb i framtiden? (Civilingenjör)

Vilket språk är "bäst" att kunna?
Citera
2009-12-20, 15:37
Medlem
antiadmins avatar
Spanska skulle jag tro.
Citera
2009-12-20, 18:07
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scal
... Är det något av de här språken som är mer av en merit om man ska söka jobb i framtiden? (Civilingenjör)

Spanska kommer väl till pass i Centralamerika och Sydamerika. I Brasilien talas förstås portugisiska, men spanska är en utmärkt start för Brasilien också. Sen har vi Moçambique och Angola med portugisiska.
Citera
2009-12-21, 14:59
Medlem
Citat:
Har valet att i höst antingen läsa Nybörjarfranska på Universitetet eller Spanska I på Universitetet.

Jag kan redan en del Spanska, då jag har bott i Spanien en period. Det vore roligt att bygga på sina kunskaper inom spanskan så att man blir riktigt flytande i det, men samtidigt så känns det som att den franska kulturen och människorna faktiskt intresserar mig mer än spanskans dito. Kan tyvärr ingen franska ännu.

Spanskans fördelar:
Jag kan redan en del

Franskans fördelar:

Är det något av de här språken som är mer av en merit om man ska söka jobb i framtiden? (Civilingenjör)

Om du vill läsa till civilingenjör ger nog spanska ett större "spelrum". Många företag flyttar ut sin produktion och utveckling och i Latinamerika finns det många nya marknader som växer fram som t.ex. Brasilien och Mexico. I Brasilien talas dock portugisiska.

Frankrike är annars ett mer högteknologiskt land än Spanien. Varför inte rikta in dig på Brasilien som utvecklas mot en ny ekonomisk stormakt? Portugisiska? Ett språk som heller inte läses av många i Norden vilket gör dig lite mer unik och attraktiv på vissa marknader?
Citera
2009-12-21, 16:21
Medlem
Deksters avatar
Citat:

Spanskans fördelar:
Jag kan redan en del

Franskans fördelar:

Franska talas också som umgängesspråk av stora delar av Afrika, som ju är en kontinent som kan förväntas utvecklas under det nuvarande århundradet, och det är just i mer officiella, tekniska eller akademiska sammanhang, dvs. såna som du kan förvänta dig hamna i som civilingenjör i den mån du har nånting att göra med Afrika, som språket kommer att vara användbart - du klarar dig betydligt bättre på franska än på engelska inom de fransktalande delarna av Afrika. Men även om du stannar i Europa så har du klart bättre nytta av franska: officiellt språk i fem länder (Frankrike, Schweiz, Belgien, Luxemburg och Monaco) att jämföra med spanskans enda land, och franskan har en ojämförligt starkare ställning i EU:s institutioner. Språket kan också än så länge öppna upp dörrar till de bildade klasserna i Öst- och Centraleuropa som inte spanskan kan göra.

Sen vad gäller kultur: visst, fransk film är en viktig kulturyttring, men man bör också komma ihåg namn som Molière, Rousseau, Voltaire, Baudelaire, Victor Hugo... Franskan är ett av världens största kulturspråk.

Nu har jag inte läst spanska, så jag kan inte jämföra så noga, men jag skulle inte vara så himla orolig vad gäller svårighetsgraden. Mitt intryck är att ska man lära sig språken väl så är de nog ungefär lika svåra att lära sig.
Citera
2009-12-21, 23:54
Medlem
farbror Svens avatar
Eftersom du redan har en grund i spanska (som du lätt kan bygga vidare på) tycker jag att du ska börja med franska. Då har du ju större valmöjligheter i framtiden. Ena dagen dyker det upp en praktikplats i Toulouse. Andra dagen bär det av till Scania i Buenos Aires.
Citera
2009-12-23, 00:09
Medlem
Bada spraken ar otroligt viktiga idag och kommer bli annu viktigare i framtiden da dom spansktalande och fransktalande varldarna vaxxer sa det knakar.

Lagg ner nagra manader pa att forbattra din spanska. Kop grammatikbocker, bocker, lyssna pa musik, se pa filmer osv.

Och sedan borja plugga franska? Vips sa kan du tva varldssprak som enbart kommer bli storre.

Spanskan ar aven ganska lik portugisiskan. Typ som svenska/danska. Det skiljer sig dock fran region till region. Mina spansktalande kompisar kan forsta "standard portugisiska" vad det nu ar. Medans dom knappt forstar ett skit av den portugisiskan som pratas i norra Brasilien.

Dom latinska spraken ar dock sa underbara da det blir javligt lattare att lara sig ett latinskt sprak om man redan kan ett. Kan man 2 sa blir det tredje mycket mycket lattare osv.

Lycka till.
Citera
2010-01-12, 22:26
Medlem
Citat:

Spanskans fördelar:
Jag kan redan en del

Jag bumpar en gammal tråd, men det var två saker jag ville kommentera

1. Spanska talas inte i "Nästan hela Sydamerika". Spanska är inte ens det största språket i Sydamerika. Ca 51% i Sydamerika talar portugisiska, 45% talar spanska och 6% talar andra språk. Givetvis är spanska ett stort språk, men det är märkligt hur ofta folk tycks tro att Sydamerika är mer spanskspråkigt än portugisspråkigt.

2. Är spanskan faktiskt lättare än franskan?? Jag säger inte att det är fel, men jag skulle gärna vilja veta varför. Själv talar jag franska och har lärt mig det den "naturliga" vägen så jag kanske inte riktigt uppfattar svårigheterna, men...
- Spanskans uttal är svårare för en svensk att lära sig. Visst, vi har nasala vokaler i franskan men svenskar brukar klara dem riktigt bra. Däremot gör svenskar nästan alltid fel på uttalet av "b", "d," och "g" på spanska. Ingen av de tre vokalerna uttalas som sina svenska (eller franska) motsvarigheter och nästan alla utlänningar gör fel på dem. Här undrar jag om det är så att svenskar "hör" sina relativt små misstag på franska men helt enkelt inte inser hur grovt vi bommar då vi försöker uttala spanska?
- Spansk grammatik kräver att man lär sig fler verbformer än på franska. På franska används inte längre imperfekt konjunktiv, men den används i högsta grad på spanska. Så då man pluggar in verb blir det till att plugga in en extra böjning för alla verb, och dessutom hålla reda på hur den ska användas. Sedan har ju spanskan och sin skillnad mellan "ser" och "estar" som vi inte har på franska.

Säkert kan det finnas svårigheter med franska, men medan jag på rak arm kommer på de här punkterna där spanska är svårare än franska har jag svårt att komma på motsatsen. Förklara gärna! Jag hör så ofta svenskar säga att spanska är lättare men har aldrig fått någon förklaring på vad det är som är lättare och skulle gärna veta.
Citera
2010-01-13, 08:58
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Spanskans fördelar:
Jag kan redan en del

Franskans fördelar:

Jag tycker du ska välja franska av två skäl; du är mer intresserad av det och du ska jobba med teknik.

Frankrike, Schweiz, Belgien och även Quebec (t.ex. Bombardier!) genomsyras av industri/teknikutveckling på ett sätt som saknar motsvarighet i spansktalande världen. Mest industri i Latinamerika har väl Mexiko och i Spanien är det väl regionerna i norr utom Galicien som är relativt teknikintensiva. Fast inget jämfört med regioner som Paris, Toulouse, Montpellier eller Rhone-Alpes i Frankrike, eller Geneve-Lausanne i Schweiz.

Jobbar du på exportsidan är det nog hugget som stucket - väldigt många länder med spanska eller franska som modersmål står inför stora moderniseringar av sin infrastruktur. Här kan man ju ta Algeriet som ett bra exempel, som efter att ha varit isolerat en lång tid nu står med relativt mycket pengar som man vill använda för att modernisera landet.
Citera
2010-01-13, 22:37
Medlem
Satyricons avatar
Ja, Frankrike är Rafale, Airbus, TGV, Citroën och inte minst Ariane i Guyane Française. Teknologi i de högre sfärerna alltsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in