2009-12-20, 12:31
Medlem
Undrar över kvittning av vinst mot förlust när det gäller aktier.

Exempel:
Jag har 10.000 reavinst för 2009 vilket betyder att jag måsta betala 3.000 i reavinstskatt
Samtidigt har jag 100.000 i orealiserade förluster.
Om jag då realiserar 10.000 av förlusterna, slipper jag då betala 3.000 i reavinstskatt? Dvs. vinst och förlust tar ut varandra helt. Eller är kvittningsmöjligheten begränsad?
Citera
2009-12-20, 13:17
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Undrar över kvittning av vinst mot förlust när det gäller aktier.

Exempel:
Jag har 10.000 reavinst för 2009 vilket betyder att jag måsta betala 3.000 i reavinstskatt
Samtidigt har jag 100.000 i orealiserade förluster.
Om jag då realiserar 10.000 av förlusterna, slipper jag då betala 3.000 i reavinstskatt? Dvs. vinst och förlust tar ut varandra helt. Eller är kvittningsmöjligheten begränsad?

Du har helt rätt, men kvittningsreglerna är till viss del begränsade. Är innehaven i samma skatteklass kan du kvitta 10' i vins mot 10' i förlust. I annat fall kan det finnas begränsningar att endast 70 % av förlusten är avdragsgill osv.

Nu skriver du visserligen aktier och kvitta aktievinst mot aktieförlust är inga problem. Vissa typer av fonder däremot kan ligga i annan skatteklass än aktier.
Citera
2009-12-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Du har helt rätt, men kvittningsreglerna är till viss del begränsade. Är innehaven i samma skatteklass kan du kvitta 10' i vins mot 10' i förlust. I annat fall kan det finnas begränsningar att endast 70 % av förlusten är avdragsgill osv.

Nu skriver du visserligen aktier och kvitta aktievinst mot aktieförlust är inga problem. Vissa typer av fonder däremot kan ligga i annan skatteklass än aktier.

Tack för svaret.
Vet du även om summorna man räknar med (för att sammanställa totala vinster och förluster) är inkl. eller exkl. courtage?
Citera
2009-12-21, 18:40
Medlem
stillsams avatar
ja, du tar hänsyn till courtage.

Försäljningspris = Säljkurs x antal aktier +courtage
Omkostnadsbelopp = köpkurs x antal aktier +courtage

Skillnaden mellan försäljningspris och omkostnadsbeloppet är vinst/förlust.

(Använder du dig av schablonmetoden tar du däremot ej med courtage när du beräknar omkostnadsbeloppet. Försäljningspriset däremot inkluderar även här courtage)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in