2009-12-20, 12:30
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Går det att köra "vanliga" program avsedda för Win i Linux.
Hur fungerar det med en windowsemulator eller vad det kallas?
Funderar på om det kan vara värt att prova. Anledningen till att jag inte vill köra Win eller Mac är att jag vill kunna styra vad som händer. Gillar inte när datorn gör massa skit jag inte har bett om.
Senast redigerad av blubbblubbblubb 2009-12-20 kl. 12:30. Anledning: fel i rubrik
Citera
2009-12-20, 12:36
Medlem
sommarlovs avatar
Du skulle gilla ReactOS, men det kan inte köra Photoshop.
På några år gissar jag!

Jag har kört Photoshop CS2 under Wine, går utmärkt.
Detta tack vare Google som skrev den sista koden som behövdes.
(Google lär själva köra Photoshop på deras egen Linux)
Citera
2009-12-20, 12:42
Medlem
Howlin Albins avatar
Windowsprogram under linux kör du enklast via Wine. www.winehq.org

På sidan http://appdb.winehq.org/ under "Browse apps" till vänster i menyn kan du söka på applikationer och se användarrecensioner över hur pass bra de fungerar i linux-miljö.

Office och photoshop brukar fungera utan problem.
Tänk på att Wine Is Not an Emulator

Finns dock andra alternativ, openoffice.org och GIMP till exempel. Om man vill köra program avsedda för linux. GIMP är dock inte direkt tänkt som en ersättare för photoshop utan fungerar ofta på ett annorulunda sätt. Dock fungerar det mycket bra.
Citera
2009-12-20, 20:24
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Windowsprogram under linux kör du enklast via Wine. www.winehq.org

På sidan http://appdb.winehq.org/ under "Browse apps" till vänster i menyn kan du söka på applikationer och se användarrecensioner över hur pass bra de fungerar i linux-miljö.

Office och photoshop brukar fungera utan problem.
Tänk på att Wine Is Not an Emulator

Finns dock andra alternativ, openoffice.org och GIMP till exempel. Om man vill köra program avsedda för linux. GIMP är dock inte direkt tänkt som en ersättare för photoshop utan fungerar ofta på ett annorulunda sätt. Dock fungerar det mycket bra.
Förstod jag det rätt att man bör ha en Intel-processor om man vill köra Wine?
Citera
2009-12-20, 20:48
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Förstod jag det rätt att man bör ha en Intel-processor om man vill köra Wine?

Det borde icke spela någon roll
Citera
2009-12-20, 21:04
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Det borde icke spela någon roll
http://wiki.winehq.org/Debunking_Win...e0459353be3c9d
Citat:
Myth 10: "Wine is for Intel x86 only"

Well, it is true that Wine only runs on Intel's x86 processors. Unfortunately it will also require quite a lot of work before it runs on other processor architectures.

But what do we mean by 'running on a non x86 processor'.

First it can mean 'I can compile a Windows application on Sparc, link it with Winelib, and have it run on Solaris'. I know, this is not what you had in mind. This may seem very restrictive and yet would be very useful: it means easy porting of Windows applications to almost any Unix architecture. In any case this is the first step towards allowing Wine to run on other processor architectures. Unfortunately Wine's code is not very portable to other processor architectures, partly because some parts of it have to know a lot about the processor, and partly because most of it makes assumptions like 'sizeof(int)==sizeof(pointer)' and 'byte-sex==little-endian'. This is being worked on though, and progress is being made albeit slowly.

Then we could take it to mean 'Wine on Alpha should be able to run Windows NT Alpha applications'. The prerequisite for this is that Winelib compiles on Alpha (or MIPS, the other defunct Windows NT platform). Now, would it be really useful? I don't think many people have Windows NT applications for the Alpha or MIPS processor. So this is probably not that useful and also rather unlikely to happen since we would need a programmer who has just this combination of hardware and software to work on it.

Then there's what everyone has been waiting for: 'I want to be able to run my x86 Windows applications on any processor architecture I like. That's the most complex one. Again the prerequisite is that Winelib works on this architecture, which will definitely happen someday. Then 'all that is needed' is to integrate an x86 emulator with Wine (and also change Wine's name :-). Ulrich Weigand just did that as an experiment some time ago when he had 'some spare time'. He even managed to get some Win16 applications to run. His code was not in a state where it could be integrated into Wine yet and I don't know how much work has been put into pursuing it. His attempt did spark many discussions on Wine's mailing list though. The result is that we would need a sophisticated emulator including a JIT in order to get something really viable (i.e. not too slow). And developing such an emulator is a whole project in itself.

Does it mean it will never happen? Not sure. Maybe we'll get some motivated developers once the Winelib problems are solved. Of course, it would happen much faster if, for instance, Compaq made its Fx32! Intel x86 emulator Open Source and financed the development of Wine for their Alpha machines. As with all Open Source projects, if enough people are interested and pool their resources together, it will happen.
Det känns som jag behöver sprit innan jag kommit igenom tre rader...(okej fyra)
Citera
2009-12-20, 21:43
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
http://wiki.winehq.org/Debunking_Win...e0459353be3c9d

Det känns som jag behöver sprit innan jag kommit igenom tre rader...(okej fyra)

Det man menar är att inte att du behöver en Intel-processor utan en procesor som är kompatibel med Intels processor (dvs en x86-kompatibel processor).

Du kan med andra ord vara fullkomligt lugn

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du skulle gilla ReactOS, men det kan inte köra Photoshop.
På några år gissar jag!

Senast jag körde ReactOS så fick jag en BSOD när jag försökte stänga av datorn, själv tror jag ReactOS kommer att vara väldigt omodernt när/om den nu når XP-kompatibilitet
Senast redigerad av X_surfer 2009-12-20 kl. 21:48.
Citera
2009-12-20, 21:51
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det man menar är att inte att du behöver en Intel-processor utan en procesor som är kompatibel med Intels processor (dvs en x86-kompatibel processor).

Du kan med andra ord vara fullkomligt lugn
Aha, okej. Tack!
Citera
2009-12-21, 11:44
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Aha, okej. Tack!

Precis, Wine kommer att fungera på både Intel, AMD och VIA processorer under både 32 och 64-bitars operativsystem.
Citera
2009-12-21, 15:07
Medlem
excelsiss avatar
Wine och atikort känns som en hopplös kombination vad gäller opengl. Men det behövs ju inte för de program du beskriver.
Citera
2009-12-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Wine och atikort känns som en hopplös kombination vad gäller opengl. Men det behövs ju inte för de program du beskriver.
Har kört Wow och warcraft 3 på min dator med ati för ett par år sedan, och det fungerade (med opengl).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in