2010-09-09, 13:16
Medlem
Krullpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kv
Har också urtikaria men till skillnad från dig mot kyla, den är även allvarligare. Får precis som du utslag på kroppen vid kontakt med kyla (vid bad, blåsigt väder eller t.o.m. av att käka glass). Kan verkligen inte bada utomhus eller i kalla pooler, har gjort det 4-5 gånger i mitt liv typ och det har resulterat i extrem klåda och utslag, syn- och balansförlust, huvudvärk, illamående, kräkningar, svimningar... en riktigt otrevlig reaktion helt enkelt.

Jag tar antihistamin när jag ska bada, den hjälper sjukt mycket och jag kan gå ganska lågt vad gäller temperaturen i badvattnet nu, hade aldrig badat utomhus i Sverige dock. Har även flyttat till ett varmare land och urtikarian stör mig inte till vardags.

Då vet jag (ungefär) hur du har det, fast raka motsatsen från mig. Hoppas att det går över, och kan förstå att du flyttade till ett varmare land. Jag får väl flytta till ett ännu kallare land, som Grönland
Citera
2010-09-09, 13:20
Medlem
Krullpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kijoey
Vet inte om den har ett namn, vet bara vad jästsvampen heter och att jag e allergisk mot den ^.^' Sedan exem osv, det e typ massa olika problem samtidigt i stället för en specifik åkomma.

Jag Hoppas att det kommer gå över, men det har det inte gjort hittills. Jag hade färre problem under tonåren, dock =) Meen sen kom de tillbaka med buller och bång ;p

Ifall du hittar en ande som ger dig tre önskningar någon dag, kan du ju köra samma som jag tänker på en av dem - inga hudproblem och/eller allergier i världen! ;p

Jo jag hade nog önskat detsamma; inga allergier/hudsjukdomar. Men sedan hade jag nog fått ångest över alla andra problem som finns i världen, som cancer, fattigdom, svält, krig, som jag valde bort för ett mycket mindre och personligare problem.

Hade först önskat oändligt många önskningar, eller tills jag tröttnade, och DÅ önskat bort skiten
Citera
2010-09-09, 13:23
Medlem
Krullpulvers avatar
Kan även meddela att jag har en nål i höger öra just nu , akupunkturbehandling.

Ska ha den där i en vecka, och enligt research är det troligast att det kommer att hjälpa om jag tror att det kommer att hjälpa, placeboeffekten. Så nu j---ar kommer jag att tro att det går över.

Ska rapportera hur behandlingen går med tiden.
Citera
2011-01-17, 04:40
Medlem
Bastibuss avatar
Jag har det också, rätt milt när jag läser era historier, fast jag har hittat min egna kur mot det, tro det eller ej; träning. Så fort jag tränar och svettas rejält så kan jag gå flera dagar, även veckor utan att känna av det. Självklart känner jag av det i träningens uppvärmning och får stå ut med det men när jag tränat klart och svettats ordentligt skulle jag kunna lägga mig i en istunna för att sedan hoppa in i en bastu utan att det påverkar mig. Så det är alltså när jag når punkten då jag börjar svettas som det slutar klia och utslagen försvinner, konstigt men så är det för mig iaf !
Citera
2011-01-26, 15:14
Medlem
Krullpulvers avatar
Kan meddela att jag avslutade min akupunkturbehandling, kände inga resultat alls, plus jag läste på nätet att det kanske får motsatt effekt, så nej, jag skippar den metoden.
Citera
2011-04-22, 20:59
Medlem
Kolinergisk urticaria är inte alls en sällsynt sjukdom, speciellt inte hos män i 20-års åldern. Lider själv av det.. väldigt väldigt jobbigt. Alkohol,kaffe,duschar,träning och minsta lilla stress utlöser ganska kraftiga flammiga utslag i mitt ansikte, på bröstet och överarmarna.

Händer även att jag får huvudvärk och svullnader i ansiktet/händerna, vet ej om det är pga kolinerg urticaria eller om det är så att jag även har köldurticaria?
Citera
2011-08-21, 17:59
Medlem
Väldigt intressant läsning. Jag har precis samma symtom som några av er alltså Värme urtikaria. Fick Anti histamintabletter men de fungerarde väldigt dåligt eller inte alls märkte ingen skillnad. Förutom att de gjorde att utslagen blev mer kompakta.

Det började för ett år sen ungefär för mig, och ska börja på ett nytt arbete nu imorgon så är lite nervös över hur det ska gå och hur mina utslag kommer att påverka mig. Hur mycket man än försöker bita ihop är det ju så jävla drygt när man väl får en "attack". Jag är dock ganska skonad, jag får små attacker hela tiden. Men stannar jag upp och lugnar mig 1-2-3 minuter försvinner de. Men så fort jag ökar pulsen så kommer de.

Däremot efter enstund när kroppen anpassat sig etc om jag jobbar i ett visst tempo kan jag succesivt öka tempot sakta men säkert. Men inte för fort!

Jobbigt att nervösitet ökar attackerna också..

Tänkte prova det här med träning som en annan skrev.

För mig började det ungefär 1 månad efter jag tog andra TBE sprutan och ganska snabbt efter jag avbröt min värnplikt. Tackar gudarna att jag inte fick det under gröntjänsten det hade ju varit kul!
Citera
2013-02-06, 19:12
Medlem
Jag misstänker att jag har urtikaria så har bokat tid hos hudläkaren men undrar hur det har gått för folket som har haft urtikaria och vad vare som hjälpte er?
Citera
2013-02-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tukui
Jag misstänker att jag har urtikaria så har bokat tid hos hudläkaren men undrar hur det har gått för folket som har haft urtikaria och vad vare som hjälpte er?
Jag hade kolinerg urtikaria under ett år ungefär som sen försvann och aldrig har kommit tillbaka. Det tackar jag extremt mycket för eftersom att en attack kunde vara förjävlig då den brännande klådan gjorde att man inte kunde tänka på något annat. Jobbigt om man fick skiten på natten också. Mina tips är att bara acceptera att man har skiten ett tag, men att man vet att det kommer försvinna inom några år. Inom några år kändes som en rätt lång tid då, men för mig försvann det som sagt på mindre än ett år.
Citera
2013-02-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullpulver
Då vet jag (ungefär) hur du har det, fast raka motsatsen från mig. Hoppas att det går över, och kan förstå att du flyttade till ett varmare land. Jag får väl flytta till ett ännu kallare land, som Grönland
Kan också säga att medan jag hade skiten var vintern värre än sommaren eftersom det blev fler värmeväxlingar under vintern. För mig kom "attackerna" när jag gick från kallt till varmt snabbt och det verkade inte ha så mycket med själva värmen i sig att göra. Under sommaren märkte jag av skiten mycket mindre. Så att flytta till ett varmare land hade varit min lösning även om jag hade urtikaria som utlöstes av värme. Så jävla skönt att skiten är borta nu däremot, måste jag skriva ännu en gång!
Citera
2013-02-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggrandfather
Kan också säga att medan jag hade skiten var vintern värre än sommaren eftersom det blev fler värmeväxlingar under vintern. För mig kom "attackerna" när jag gick från kallt till varmt snabbt och det verkade inte ha så mycket med själva värmen i sig att göra. Under sommaren märkte jag av skiten mycket mindre. Så att flytta till ett varmare land hade varit min lösning även om jag hade urtikaria som utlöstes av värme. Så jävla skönt att skiten är borta nu däremot, måste jag skriva ännu en gång!

Fan va skönt för dig att skiten är borta!

Själv var man hos läkaren idag och hon kunde konstatera att jag LIDER utav kronisk Urtikaria. För mej utlöser sig skiten utav värme, kyla, ljus, sol, vatten, fysikansträngning samt vis mat så som apelsin, jordgubbar, fisk och annat skoj då jag är allergisk. Sedan alkohol, kul.

Jag brukar få utslagen runt 1-4 gånger om dagen och det är ju inte kul speciellt inte när man ska någonstans då man går ut i kylan sedan kommer man in i värmen och då får jag utslag i ansiktet sedan blir jag stekhet och börjar svettas sedan under träningen och efter jag har duschat. Sedan efter jag har legat med tjejen så ligger jag helt röd och helt jävla varm och svettas som en gris med fönstret öppet och och det är runt 15 minusgrader och så kan jag ligga i någon timme utan att frysa medans hon ligger med dubbeltäcke. Dock är det jobbigaste att jag inte kan dricka alkohol känner jag just nu för alla mina kompisar är ute 1-3 gånger i veckan och det kunde jag också göra för ett års sedan men började reagera på alkoholen i somras.

Hennes råd var att jag inte skulle utsätta mej för saker jag vet som kan utlösa nässelutslagen och bara vänta ut skiten. Kul liv man kommer ha då, sitta hemma hela dagarna och bara vänta.. Sedan äta mera zink och äta multivitamintabletter. Fick utskrivet fler allergitabletter som jag redan äter dagligen, zinktabletter, kortisonsprutor. återbesök om 3veckor. Just nu känns det ganska hopplöst då jag har haft det hör ett tag nu så hoppas det går över till sommaren så man kan börja dricka igen.

Förövrigt Jag har man, 19 år och har känslig hud sedan tidigare med eksem, allergier och går på kortison, kortisonsalvor och annat skoj för mina eksem.
Citera
2013-02-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tukui
Fan va skönt för dig att skiten är borta!

Själv var man hos läkaren idag och hon kunde konstatera att jag LIDER utav kronisk Urtikaria. För mej utlöser sig skiten utav värme, kyla, ljus, sol, vatten, fysikansträngning samt vis mat så som apelsin, jordgubbar, fisk och annat skoj då jag är allergisk. Sedan alkohol, kul.

Jag brukar få utslagen runt 1-4 gånger om dagen och det är ju inte kul speciellt inte när man ska någonstans då man går ut i kylan sedan kommer man in i värmen och då får jag utslag i ansiktet sedan blir jag stekhet och börjar svettas sedan under träningen och efter jag har duschat. Sedan efter jag har legat med tjejen så ligger jag helt röd och helt jävla varm och svettas som en gris med fönstret öppet och och det är runt 15 minusgrader och så kan jag ligga i någon timme utan att frysa medans hon ligger med dubbeltäcke. Dock är det jobbigaste att jag inte kan dricka alkohol känner jag just nu för alla mina kompisar är ute 1-3 gånger i veckan och det kunde jag också göra för ett års sedan men började reagera på alkoholen i somras.

Hennes råd var att jag inte skulle utsätta mej för saker jag vet som kan utlösa nässelutslagen och bara vänta ut skiten. Kul liv man kommer ha då, sitta hemma hela dagarna och bara vänta.. Sedan äta mera zink och äta multivitamintabletter. Fick utskrivet fler allergitabletter som jag redan äter dagligen, zinktabletter, kortisonsprutor. återbesök om 3veckor. Just nu känns det ganska hopplöst då jag har haft det hör ett tag nu så hoppas det går över till sommaren så man kan börja dricka igen.

Förövrigt Jag har man, 19 år och har känslig hud sedan tidigare med eksem, allergier och går på kortison, kortisonsalvor och annat skoj för mina eksem.
Okej jag hade aldrig så extremt att jag fick kortisonsprutor utskrivna, men enligt min läkare och av vad jag läst på internet är i princip alla urtikariavarianter övergående inom högst ett par år. Även om det känns förjävligt så är det ju alltid en tröst att veta att det till slut kommer gå över av sig själv. För mig var perioden när jag precis fått det värst. Tror det berodde på att man stressade upp sig över att man trodde att en attack var på gång och därmed också utlöste attacker genom stress. Efter ett tag vänjer man sig och accepterar att man måste gå med skiten ett tag och då försvinner stressen och man får således färre attacker redan då. Det var åtminstone så jag upplevde det. Hoppas du blir av med skiten snart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in