2009-12-20, 00:32
Medlem
SickMicks avatar
Tjena!

Jag har tänkt lite på begreppet respekt. Vad är respekt egentligen?
Som jag ser det har ordet respekt missbrukats något enormt, nu för tiden används ordet respekt mer som ett substitut för rädsla. Om man är rädd för någon säger man att man har "respekt" för honom. Helt annorlunda från min uppfattning.

Någon som har respekt är för mig någon som har stor personlig integritet, vågar säga vad han tycker. Han låter inte någon trampa på honom, men är ändå väldigt ödmjuk och lugn. Självförtroende och respekt för sig själv är också viktigt. Går inte att respektera någon som inte respekterar sig själv. Han går livets väg med huvudet högt, blir inte helt uppriven av motgångar, utan tar hand om det metodiskt och kallt.

Vad anser ni? Är min beskrivning korrekt enligt er? Hur gör man för att bli en respektabel herre? diskutera!
Citera
2009-12-20, 00:37
Medlem
En person med respekt kan man inte trampa över utan att säga förlåt. Det är en sådan, vars integritet man inte gärna inkräktar på i första hand.

F.ö hatar jag folk som inte visar respekt, de har oftast en neonlampa i pannan där det står "slå här".
Citera
2009-12-20, 00:59
Medlem
Jo, jag håller med dig. Men respekt är också, för mig, när det kommer till att respektera andras utrymme etc. Det har ju inte bara med en personlighet och en person att göra.
Tror jag har haft den här diskussionen förut någon gång. Som exempel, en kompis tog en cigg från mitt paket, jag sa då till honom att han fråga först. Han bad om ursäkt och frågade om det var ok att han tog en cigg. Jag svarade "Självklart, det är bara att ta för dig!".

Alltså, även fast det är ok så frågar man. Som bara att ta ett glas vatten hemma hos någon, jag hatar när folk börjar rota i mina skåp om det inte är så att jag godkänt det.
För mig är respekt att fråga fastän man vet att svaret kommer bli "ja". Dock såklart med en hel del undantag.
Citera
2009-12-20, 01:12
Medlem
SickMicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mösch
Jo, jag håller med dig. Men respekt är också, för mig, när det kommer till att respektera andras utrymme etc. Det har ju inte bara med en personlighet och en person att göra.
Tror jag har haft den här diskussionen förut någon gång. Som exempel, en kompis tog en cigg från mitt paket, jag sa då till honom att han fråga först. Han bad om ursäkt och frågade om det var ok att han tog en cigg. Jag svarade "Självklart, det är bara att ta för dig!".

Alltså, även fast det är ok så frågar man. Som bara att ta ett glas vatten hemma hos någon, jag hatar när folk börjar rota i mina skåp om det inte är så att jag godkänt det.
För mig är respekt att fråga fastän man vet att svaret kommer bli "ja". Dock såklart med en hel del undantag.
Där har du en jävligt bra poäng som jag missat!
Citera
2009-12-20, 11:45
Medlem
Jag bruka tänka på respekt som med ordet hänsyn, som att "ta/visa hänsyn". Det fungerar ju inte för alla betydelser av ordet respekt men för vissa.
Citera
2009-12-20, 12:14
Medlem
kaffeochmackas avatar
Jag har också märkt att folk misstolkar begreppet. När jag har sagt till kompisar att jag respekterar en viss person har jag ungefär fått respons som att detta skulle vara min idol och att jag anser mig ovärdig i jämförelse. Antingen det eller så uppfattas man tänka som nån mafioso/nynazist. Det kan göra mig jäkligt irriterad.

Respekt och integritet är två relaterade och sammanflätade koncept för mig. Folk brukar inte ha så bra bild av vad det senare är heller. Fast det är inte så konstigt kanske, då jag tror det kräver att man har tänkt till en eller annan gång.

Jag hänvisar till denna länk: http://plato.stanford.edu/entries/integrity/
Citera
2009-12-20, 12:24
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ourglace
En person med respekt kan man inte trampa över utan att säga förlåt. Det är en sådan, vars integritet man inte gärna inkräktar på i första hand.

En person "med respekt"? Det låter som någon som hyser respekt mot sin omgivning. En person jag har eller inte har respekt för skulle jag istället kalla det.
Citera
2009-12-20, 13:08
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basse222
Jag bruka tänka på respekt som med ordet hänsyn, som att "ta/visa hänsyn". Det fungerar ju inte för alla betydelser av ordet respekt men för vissa.

Funkar bra för mig!
Citera
2009-12-20, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mösch

Där har du en fin poäng!

Respekt är inte något man bär med sig, det är något man får. Det är förmodligen därför många unga killar inte förstår varför deras flickvän inte respekterar dem..för att dem inte har satt tydliga gränser. "Det är tolererar jag inte", och att det får följder. Jag pratar inte om maktspel i relationer, men att man har sina principer och att ingen människa kan köra över mig. Att man sätter ett högt värde på sig själv.
Citera
2009-12-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
En person "med respekt"? Det låter som någon som hyser respekt mot sin omgivning. En person jag har eller inte har respekt för skulle jag istället kalla det.

Jo, uttryckte mig faktiskt klumpigt. Håller med dig till fullo.
Citera
2009-12-20, 23:29
Medlem
Brandbils avatar
Respekt används ibland som "något man förtjänar". Andras syn på en. En viss person kan anses vara mer "respektabel" än andra osv.

Men respekt för mig är i grund och botten kärlek. Det handlar om hur man själv ser på sin omvärld. Om man, när man möter andra människor, kan se samhörigheten, värdera den och uppskatta den andra människan för att det är en människa. Inte bara för att det är någon man ser upp till eller någon som man tycker är "värd" repsekt. Då ligger man, enligt mig, på en helt annan intellektuell nivå i sin analys. Den nivån handlar för mig inte så mycket om respekt utan mer om rädsla, bekräftelsebehov, tillhörighetsbehov osv.
Citera
2012-12-25, 11:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Vem använder ordet mest? Hur ser urtypen ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in