Var på en föreläsning om ämnet på Kth där de sa att det är tre saker i huvudsak som påverkar klimatet, bilen, bostaden, biffen. De sa att metangas bidrar 20gånger så mkt till växthuseffekten som koldioxid som ex. De sa att köttindustrin bidrar till 20% av världens utsläpp. Liknande siffror skrivs det om på wikipedia så tror det som står där är tillförlitligt:
Citat:
För att odla mat till djuren krävs stora arealer åkermark. Enligt rapporten Vegan, vegetarian, allätare från Sveriges Lantbruksuniversitet kräver en blandkost 2300 kvadratmeter per person och år medan den vegetariska kosten endast behöver 1 500 kvadratmeter per person. Minst mark behövs för den veganska kosten som endast kräver 1000 kvadratmeter åker per person.
Köttproduktionen orsakar större utsläpp av växthusgaser än transportsektorn. Globalt står boskapsuppfödningen för 18 procent av växthusgasutsläppen.[2] En vanlig mjölkko släpper ut cirka 154 kilo metan per år. Ett kilo metan bidrar lika mycket till växthuseffekten som 21 kg koldioxid gör.
Animaliska produkter i olika former kräver mycket mer energi än vegetabilier. I en Amerikansk studie[3] påvisades att:
USA:s boskapsdjur konsumerar fem gånger så mycket spannmål som den mängd som konsumeras av den amerikanska populationen människor.
41 miljoner ton protein i säd blir till 7 miljoner ton animaliskt protein för humankonsumption.
I medeltal förbrukas 28 kilokalorier (kcal) fossilt bränsle per kcal animaliskt protein för humankonsumption. För nötkött och lammkött var förhållandena 54:1 respektive 50:1 kcal protein per fossil energi. Sädesslag kräver ca 3,3 kcal fossilt bränsle för varje kcal vegetabiliskt protein.
Varje kilo nötkött förbrukar 100,000 liter vatten om man räknar in produktionen av foder.
Varje år produceras 7 miljoner ton animaliskt protein i USA. Det ger 75 gram animaliskt protein per capita per dag. Tillsammnans med det vegetabiliska proteinet ger det 109 gram protein per capita.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttproduktion
Jag tror att bli vegetarian är ett måste för en större del av världens befolkning om vi ska klara av den befolkningstillväxt som vi har.
Googlar man på det så säger artiklarna i princip det samma, att sluta äta kött är det främsta man som individ kan göra för att minska sitt egna bidrag till växthuseffekten:
http://www.google.com/search?hl=en&q=meat++global+warming&aq=f&oq=&aqi=g -c7g-m3
Dock funkar ju oftast inte vi människor så, vi vill ju fortsätta leva våra liv och skylla på saker vi själva inte kan göra nått åt. Jag brukade äta en jävla massa kött förut (styrketränade mkt o ville gå upp i vikt) men att bli medveten om detta har fått mig att bli vegetarian iaf, gör det inte för att jag tycker synd om djuren utan helt enkelt för att minska mitt egna bidrag till att vi håller på att ta död på oss själva och vår planet.