2007-08-09, 15:48
Medlem
moderatswings avatar
Tycker det är lite olyckligt att många i tråden anser att filmen förlorar poäng jämfört med boken på varje punkt där filmen skiljer sig från boken.
Tom Bombadill hade bara varit lamt att ha med, likaså Rensningen i Fylke även om vissa andra ändringar var larviga, t ex. att Gimli är en alltför komisk figur och att Aragorn ramlar nerför klippan!

Sedan bör det väl påminnas om att hober inte åldras lika fort som människor, de blir t ex. myndiga när de fyller 33. Så att ha en 50-åring som spelar Frodo hade varit helt fel.

Som helhet anser jag att filmtrilogin och boktrilogin är lika vassa!
Citera
2007-08-09, 16:15
Medlem
The Sidewinders avatar
det värsta är väl att de har gjort ändringar som de inte alls hade behövt göra, varför i helvete ska ett gäng spöken vara med i slaget om minas tirith tex? Eller att gandalf får pisk av en fjant till häxmästare.
Citera
2007-08-09, 16:18
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Sidewinder
det värsta är väl att de har gjort ändringar som de inte alls hade behövt göra, varför i helvete ska ett gäng spöken vara med i slaget om minas tirith tex? Eller att gandalf får pisk av en fjant till häxmästare.

Spökena förekommer även i boken även om de inte har en lika avgörande roll där som i filmen!
Så du påstår alltså att Gandalf besegrar Häxmästaren i boken?
Citera
2007-08-09, 19:23
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minfäldt
Vet inte om jag är speciellt nöjd med Shelob. Dels stämmer inte beskrivningen i boken med utseendet, dels misslyckades han helt med att få fram att det var något mer än en stor spindel. Shelob hade trots att häckat där i ett par tusen år och tuggat på allt från alver till orcher blir ersatt med något som möjligen hade fungerat som en ovanligt stor spindel i Mörkmården.
Naturligtvis finns det undantag men överlag mer än godkänt.

Ett tillägg jag skulle vilja göra är dock att de onda varelserna stundtals är alltför starka. Överallt ser man människor och alver bli dödade av orcher när det knappast var så i böckerna. Boromir var väl omringad och dödade tjugo i Sagan om Ringen (boken alltså). Troll, mumaks och de där halvnakna orcherna från Två Tornen är ju rena köttarmaskinerna.
Citera
2007-08-10, 08:44
Bannlyst
Filmen är mycket bättre än boken. Ska bli kul att se musikalen i london!
Citera
2007-08-10, 09:59
Medlem
Blåbärskungens avatar
- Att Faramir ville ha ringen(Dom motiverade det med att dom i hela filmen byggt upp ringen till något man inte kan motstå och då om en simpel Människa kan säga att han "inte skulle röra den om den så låg vid vägkanten" skulle deras uppbyggnad rasera, dvs dom fattade inte boken)

- Aragon är för snygg

-Legolas förvandlas från en rätt tyst stillsam alvprins till en orcskölds-surfande actionhjälte som kan göra i stort sätt allt.

- Pippin ligger bakom tändandet av Vårdkasarna, varför ändra en sån sak?

- Alver i Helms Klyfta och ingen Erkenbrand(Gimli blåser i Helm Hammarnävens horn)

Rätt imponerande att de ca10 sidor som utger Slaget om Hornborgen blir i stort sätt hela De Två Tornen.
Citera
2007-08-10, 14:33
Bannlyst
Boken var bra, filmen var bra...säger inget mer nu
Citera
2007-08-10, 18:12
Medlem
The Sidewinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Spökena förekommer även i boken även om de inte har en lika avgörande roll där som i filmen!

Inte fan är det spöken som dödar 90% av orcherna . Däremot kommer Aragorn, Legolas, Gimli, en bunt alver och Dunedain samt massa Gondorfolk( från tex Lebennin och Lamedon) de har samlat ihop och lastat ombord på båtarna de stal från piraterna.

Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Så du påstår alltså att Gandalf besegrar Häxmästaren i boken?

Nej jag hävdar att de aldrig slogs den gången, eftersom de bara står och pratar tills nazgulen flyger iväg när rohan-folket kommer. Gandalfs stav knäcks aldrig i boken. Bara fult och irriterande att lägga till det i filmen.

klippt från wikipedia:

On March 14 the Witch-king, infused by Sauron with added demonic force, led massive numbers of Orcs, Haradrim, and Easterlings to besiege Minas Tirith. Before dawn on the 15th, the great battering-ram Grond, likely assisted by the Witch-king's sorcery, was used to break the city's main gate. He was the first ever enemy of Minas Tirith to enter its gate and grounds. Riding on a horse, the Witch-king was prevented from entering the city further only by Gandalf.

"You cannot enter here," said Gandalf, and the huge shadow halted. "Go back to the abyss prepared for you! Go back! Fall into the nothingness that awaits you and your Master. Go!"
"Old fool!" he said. "Old fool! This is my hour. Do you not know Death when you see it? Die now and curse in vain!" And with that he lifted high his sword and flames ran down the blade.

Before the two engaged, the cock crowed, the darkness broke, and the horns of Rohan were heard as around 6,000 of their riders joined the battle. This forced the Witch-king to withdraw and remount, this time on his fell beast.
Citera
2007-09-05, 17:41
Medlem
Frodo - 7/10
är alldeles för "söt" och Hollywood-aktig, men har rätt personlighet.

Sam - 9/10
är mer eller mindre precis som han är i boken.

Merry - 6/10
är en smula omogen i filmerna, vilket han inte verkar vara i böckerna.

Pippin - 5/10
är bara löjlig i filmerna, medan han i boken mest är fumlig.

Gandalf - 10/10
är precis som han är i böckerna, det vill säga klok, mysig och burdus.

Aragorn (Arakorno) - 9/10
är i stort sett precis som han är i boken.

Boromir - 6/10
porträtteras i filmerna som väldigt ond, medan han i böckerna är en stolt krigare som motvilligt förförs av Ringen.

Gimli - 4/10
är enbart irriterande, och verkar mest fungera som en sån där dryg comic relief.
I böckerna är han minst lika allvarlig som alla andra.
Nåja, han har åtminstone rätt dvärg-utseende.

Legolas (Laicolassie) - 6/10
känns alldeles för fager - en fördom som alverna alltid har fått stå ut med.
Och alverna hade inte spetsiga öron heller.
Legolas alv-utseende är väldigt överdrivet, men han gör rollen mycket bra.
Citera
2007-09-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Eftersom din lista var så lång så vill jag å det bestämdaste vidhålla att Gandalf nog skulle vara den som bäst klarade att kämpa emot Saurons vilja via Palantiren då Gandalf, när han blivit "den vite" betraktas enligt Silmarillion som en "Maya", vilket är snäppet under "Valar" om jag minns rätt.

Jag antar att jag läst mkt mer tolkien än vad du har. Jag föreslår att du läser Sagor från Midgårds kapitel om palantirerna.

Palantirerna fungerar bäst för Elendils ättlingar eller Gondors rikshovmästare, dvs. såna som har RÄTTEN att använda palantiren. Den som har rätten att använda en p. gör det alltså på helt andra villkor än de som inte har det (Saruman o Sauron). Det är därför det var möjligt för Denethor att använda palantiren och därmed konfrontera Sauron (i många år, han började med det nästan direkt efter att han tillträdde som rikshovmästare). Denethors andliga förmågor förstärktes i förhållande till Saurons; men trots det blev han gammal i förtid av utmattningen, även om han aldrig underkastade sig Saurons vilja.

Men palantirerna fungerade ännu bättre för Aragorn (ättling till Elendil i rakt nedstigande led) därför att palantirerna var gåvor från alverna till Andúinës hus (ättlingar till Numenors fjärde kungs dotter Silmariën, men som inte tillhörde kungahuset, dvs dom som regerade på numenor. Dessa var de som var trogna alverna och var Elendils förfäder).

Om tex Saruman hade rätten att använda Palantiren hade det nog varit omöjligt för Sauron att påverka honom, därför att Saurons vilja (även om den var överlägsen Sarumans) inte hade räckt till därför att Sarumans förmågor hade förstärkts så pass mkt.
Citera
2007-09-18, 12:56
Medlem
Oj jag skrev fel i min post på sidan 5. Gloin var visst med i filmen, men han sa inget.
Citera
2007-09-18, 15:11
Medlem
Jasså, har de gjort en bok av filmen?????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in