2009-12-19, 07:34
Medlem
Ordet trygghet tycker jag oftast att man hör i negativa sammanhang nu för tiden, förutom när det gäller barn. Exempelvis folk som stannar i "trygga svedala" istället för att ge sig ut och resa. En sak som är säker iaf är att man hör det väldigt sällan i positiva sammanhang. Om man ser på trådarna här på psykforumet så nämns ordet över huvud taget väldigt sällan. Jag finner det ganska märkligt och väldigt intressant faktiskt.

För mig personligen så är trygghet en förutsättning för att jag ska kunna ta mig för saker över huvud taget. Bristen på trygghet är ofta anledningen till att jag inte gör saker. Ta det här med att flytta till en annan ort t.ex, ett råd som personer i nöd ofta får på flashback är något som känns väldigt otryggt för mig. Är det verkligen något som folk gör helt utan vidare, speciellt när de mår psykiskt dåligt? Flyttar till en helt ny stad, kanske utomlands t.om när de inte känner en jävel? För oss som redan är ganska isolerade känns det som att det skulle kunna vara rentav förödande. Anledningen att jag håller mig mest inne i min lägenhet är att här känner jag mig trygg, här har jag kontroll över min tillvaro.

Alltså missförstå mig inte, självklart måste man ju pröva på nya saker och utvecklas och våga för att komma någonstans i livet. Men att döma av det man läser här på fb så är väldigt många fullt kapabla att göra vad som helst på egen hand utan att vänner, familj eller ekonomisk backup har något med saken att göra. Det är något som är konstigt här. Antingen skriver folk inte hela sanningen, kanske vill man se sig själv som starkare än vad man är, eller så är jag en extremt otrygg person, för jag tycker ofta att jag känner obehag i många situationer då jag inte känner trygghet.

Det finns mer att skriva om det här känner jag men jag kan inte tänka klart just nu. Tills dess att jag kan få ord på tankarna så kan väl ni skriva lite om er syn på trygghet?
Citera
2009-12-19, 09:25
Medlem
EvilElviss avatar
Ja det bottnar alltid i det här komplexet de "fria" människorna besitter. De tar aldrig i beaktning att människor inte alltid är formbara pga av olika omständigheter. Tryggheten i att bo hemma, Tryggheten i att inte resa och se världen. Människor är olika, vissa ger blanska fan i Australien.

Man måste inte alls prova på nya saker, man ska göra precis som man känner. För det finns alltid människor runt omkring en som blir dessa "Columbusar" och skall stoltsera med att de minsann har varit där och där och gjort sig till mer upplyssta och befriade från den trygghet vissa andra människor behöver. Detta säg också alltid med en, precis som du säger, negativ underton.

Skulle din själsliga tillvaro dock förbättras pga att du rycker bort din trygghet för en stund. Så är det ditt val och jätte bra.
Citera
2009-12-19, 10:58
Bannlyst
Man ska ju vara en hårding som skiter i trygghet eller åtminstone försöka framstå som en på de olika diskussionsforum man hänger på
Citera
2009-12-19, 12:31
Bannlyst
Det finns ingen trygghet i absolut mening. Vi ska alla dö. Att vara extremt "trygghets"beroende är alltså patetiskt.

Och de flesta offrar ju friheten för "trygghet", vilket är så fel det kan bli.

För att ta en sliten men ack så sann klyscha från Franklin: "Den som är beredd att ge upp väsentliga friheter för att vinna lite tillfällig trygghet förtjänar varken frihet eller trygghet och kommer till slut att mista båda."
Citera
2009-12-19, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Det finns ingen trygghet i absolut mening. Vi ska alla dö. Att vara extremt "trygghets"beroende är alltså patetiskt.

Och de flesta offrar ju friheten för "trygghet", vilket är så fel det kan bli.

För att ta en sliten men ack så sann klyscha från Franklin: "Den som är beredd att ge upp väsentliga friheter för att vinna lite tillfällig trygghet förtjänar varken frihet eller trygghet och kommer till slut att mista båda."

hur är det med barn då, tycker du att deras trygghetsberoende är patetisk också? vid vilken ålder tycker du att man ska vara helt oberoende av trygghet?

uteliggare är väldigt fria och har i princip noll trygghet. är det den ultimata livsstilen enligt dig?
Citera
2009-12-19, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skincare
hur är det med barn då, tycker du att deras trygghetsberoende är patetisk också? vid vilken ålder tycker du att man ska vara helt oberoende av trygghet?

Jag hade en väldigt trygg barndom, och då menar jag genuint trygg, men sedan lärde jag mig att världen i stort inte liknade mitt föräldrahem.

Man kan gärna få ha genuin trygghet men samtidigt lära sig att absolut trygghet inte existerar.

Citat:
uteliggare är väldigt fria och har i princip noll trygghet. är det den ultimata livsstilen enligt dig?

Nej, jag har inte sagt att man måste avstå från den relativa trygghet som finns, men det snack om trygghet som man hör nuförtiden är ju bara löjligt.
Citera
2009-12-19, 14:43
Medlem
Citat:
Fear is a strong emotion and it can be manipulated to steer people into making emotional rather than reasoned choices.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fear_mongering
Citera
2009-12-20, 12:45
Medlem
[quote=Thermobarisk
Nej, jag har inte sagt att man måste avstå från den relativa trygghet som finns, men det snack om trygghet som man hör nuförtiden är ju bara löjligt.[/QUOTE]

jaja ok ok men nu snackar vi i så fall om relativ trygghet, jag tycker att det är konstigt att det knappt är en faktor i debatten om psykisk hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in