• 1
  • 2
2009-12-19, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Aspergers Syndrom?

Japp. Christoper Gillberg har rekommenderat det, men det förskrivs oerhört sällan mot Aspergers. Jämfört med utlandet förskrivs det oerhört sällan öht.
Citera
2009-12-19, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Japp. Christoper Gillberg har rekommenderat det, men det förskrivs oerhört sällan mot Aspergers. Jämfört med utlandet förskrivs det oerhört sällan öht.
Varför skulle man skriva ut Amfetaminbaserade mediciner för Aspergers?
Möjligt att denne hade vissa tendenser åt AD(H)D, men det är ju en annan sak.
Citera
2009-12-20, 00:40
Medlem
HarryHotters avatar
Jag skall kanske förtydliga. Din fråga gällde om man på "kemisk" väg kan framkalla en uppmärksamhetsstöring, och det är jag ganska säker på att man kan.
Dock är det inte säkert att den uppfyller kriterierna för ADD/ADHD eller något likande, dessutom finns det stor risk att den blir bestående.
Jag tror de är ganska duktiga på att upptäcka missbruk och skilja det från medfödda störningar.
Citera
2009-12-20, 04:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Jag skall kanske förtydliga. Din fråga gällde om man på "kemisk" väg kan framkalla en uppmärksamhetsstöring, och det är jag ganska säker på att man kan.
Dock är det inte säkert att den uppfyller kriterierna för ADD/ADHD eller något likande, dessutom finns det stor risk att den blir bestående.
Jag tror de är ganska duktiga på att upptäcka missbruk och skilja det från medfödda störningar.
Mycket möjligt. Jag är dock av den uppfattningen att man kan fejka till sig en ADHD-diagnos, bara man studerar in beteendet och har förstånd nog att spela spelet adekvat, så läkaren inte begriper att det bara är båg.
Skönt att jag med största sannolikhet har ADD, så det är nog ingen fara för min del. Känner ni någon som har lyckats få en en sådan diagnos genom att vara teatralisk?
Citera
2009-12-20, 10:23
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Hur fungerar det hos folk med Aspergers? Vad är syftet med att ge dem amfetamin (el. likn.) och är det någon speciell subgrupp av dem som bör få det?
Citera
2009-12-20, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Hur fungerar det hos folk med Aspergers? Vad är syftet med att ge dem amfetamin (el. likn.) och är det någon speciell subgrupp av dem som bör få det?

Samma som hos folk med ADHD, att öka koncentrationen. Vet inte om det är någon speciell grupp som får det.
Citera
2009-12-20, 11:43
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Samma som hos folk med ADHD, att öka koncentrationen. Vet inte om det är någon speciell grupp som får det.
Jag kanske är dåligt påläst om Aspergers men är de inte ganska fokuserade som det är? Fått för mig att de gärna är lite insnöade på vad de håller på med och bara gör det som engagerar.

Det är inte för att bli mer utåtriktade? Jag har testat amfetamin (icke på recept) och det kan slå väldigt olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in