Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve
De behöver inte ha den lilla vita bläsen i ansiktet, även fall den vad jag vet är önskvärd. Däremot skall de ha en vit haka till skillnad mot birman, vilket jag tycker att det ser ut som att katten på bilden har. Tror dessutom att birman skall ha den maskade färgen längre ned på bakbenen, medan ragdollen skall vara vit upp till hasspetsen - vilket också det verkar stämma in på bilden. Å andra sidan är det väl fler katter som är felmaskade än som följer rasstandarden exakt
Jag gissar i alla fall på ragdoll. Visst kan det vara en maskad huskatt också, men ofta brukar inte huskatter få riktigt så fin blå färg på ögonen (de har också blå ögon som maskade, men den är ofta lite blekare).
Ragdoll finns i tre olika varianter vad jag vet, Mitted (vitfläck med mindre vitt i ansiktet som tunn bläs, vit haka eller bara ett pyttestreck t ex. plus vitt på tassarna), Bicolor (vitfläck med mer vitt i ansikte och vita tassar) och sen Colorpoint som är maskat utan vitt.
En del maskade katter kan ha vit haka utan att vara vitfläck, beroende på färg och utmaskning. Har själv en tabbymaskad katt, ej ragdoll, som har vit haka.