Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-18, 18:44
Medlem
Jag har några filer på en dator som jag vill flytta över till en annan dator...
Jag har provat med både en extern hårddisk på 300 gig och ett usb minne på 10~14 gig som också var helt tomt.
Dock så säger båda ifrån när jag ska lägga över filerna om att det inte går...
Minnet är full och jag måste ta bort filer. Men både hårddisken och usb minnet är ju helt tomma!
Sen provar jag att låna en kompis externa hårddisk och vipps, då funkar allt. Men inte med mina egna saker...och jag kan ju inte låna hans hårddisk varje gång jag måste flytta över filer hit och dit. Både usbminnet och externa funkar utan krångel på den andra datorn...

HJÄLP!?
Citera
2009-12-18, 18:47
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Vad har du för format på dina?

Fat 32? Byta till NTFS så funkar det.
Gissar på att problemet ligger där.
Citera
2009-12-18, 18:52
Medlem
Format på vadå? Hur ändrar jag det? Är ingen talang på datorer direkt så jag uppskattar mer utförliga svar
Senast redigerad av baajeen 2009-12-18 kl. 18:55.
Citera
2009-12-18, 18:56
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baajeen
Format på vadå? Är ingen talang på datorer direkt så jag uppskattar mer utförliga svar

Ja,alltså formatet på hårddisken och usb-minnet.

Har du fat32 så tar den inte emot större filer så då behöver du formatera om.

Under "den här datorn" kan du läsa i informationsrutan vad du har för format på den externa hårddisken.
Citera
2009-12-18, 19:00
Medlem
Ja okej. Nu förstår jag!
Ser att vanliga hårddiskarna som ligger inne på datorn, C,D är NTFS medans Externa och Usb minnet är FAT32.

Hur formaterar jag om den till en NTFS? och blir det någon negativ skillnad? Går den att använda som den gjorde förut eller får det några hinder när man formaterar om den?
Citera
2009-12-18, 19:05
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Eftersom detta har varit uppe ett antal gånger innan så kör jag en fuling nu och länkar lite läsmaterial:

https://www.flashback.org/sok/formatera+från+fat32+till+ntfs
Citera
2009-12-18, 19:12
Medlem
Jag strunar i hur många fulingar du gör så länge jag får den info jag behöver

MEN... länken du länka var väldigt många olika saker... Om du hittar en länk där det står enbart hur jag formaterar om mitt usb minne till NTFS så får du gärna länka den.

Och om du vet, så får du gärna säga om det är nåt negativt med NTFS som inte är med FAT32
Citera
2009-12-18, 21:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2009-12-19, 08:24
Medlem
Högerklicka på enheten i utforskaren. Välj formatera. Välj NTFS, låt det andra vara.
Det finns några nackdelar, det är att NTFS bara fungerar på Windows. Vill du använda diskarna i en mediaspelare/spelkonsoll/appleskit så kommer det nog inte fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in