Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-18, 17:35
Medlem
Feberns avatar
Hejsan,

jag sitter med en lite äldre stationär dator med potential att spela relativt krävande spel. Enda sedan jag ärvde den har jag upplevt att dvd-läsaren har spökat. På senaste tiden har den inte kunnat läsa skivor alls och jag bytte därför ut den idag mot en annan.

Jag startade datorn och kan sätta in cd, men sedan pryds skärmen av en text som säger "boot failure insert system disk and press enter".

Om jag då istället kopplar från dvd-läsaren kan jag starta datorn som vanligt.

Vad är problemet, tro?
Citera
2009-12-19, 01:37
Medlem
X_surfers avatar
Du behöver ändra vilken enhet din dator startar ifrån, just nu försöker den starta från skivan istället för hårddisken detta kan du ändra i bios, inställningen brukar heta "Boot device", "boot-sequence" eller något liknande, se till att hårddisken är inställd som första enhet
Citera
2009-12-19, 03:41
Medlem
hasenfrasens avatar
Är det en IDE/PATA DVD-läsare, se även till att den är byglad som SLAVE.
Citera
2009-12-19, 09:52
Medlem
Feberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Du behöver ändra vilken enhet din dator startar ifrån, just nu försöker den starta från skivan istället för hårddisken detta kan du ändra i bios, inställningen brukar heta "Boot device", "boot-sequence" eller något liknande, se till att hårddisken är inställd som första enhet

Jag vill minnas att jag har testat det, men skall dubbelkolla.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Är det en IDE/PATA DVD-läsare, se även till att den är byglad som SLAVE.

Ursäktar mina begränsade kunskaper kring det här, men hur vet jag det? Jag har läst en del om det. Tror det är en IDE, men jag kan endast se ett "avlångt" uttag att koppla in till dvd-läsaren. Sedan har jag väldigt många fria strömkablar där det står "PA", "PE", "PF" osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in