2009-12-18, 15:06
Medlem
Har lån på nordea på totalt cirka 2 miljoner.
Dessa är bland annat in blanco-lån. Har värderat upp min lägenhet så att den värderas till 2 miljoner nu.
Därför skulle jag göra om dessa lån så cirka 1,8 hamnar som bottenlån och cirka 200 000 som topplån och därmed baka in mina in blanco-lån i detta.
Detta skulle sänka mina månadskostnader med cirka 1500 kr.

Får då cirka 1,5 procent i 3månadersränta på bottenlånet och cirka 3 procent på topplånet.
Tycker ni det är skäliga räntor? Eller tror ni det finns ytterliggare förhandlingsmöjligheter för mig?
Nu har de som sagt varit hjälpsamma och bakat in mina övriga krediter i detta bostadslån. Jag hade ingen kontantinsats då jag köpte lägenheten.
Synpunkter mottages tacksamt från experterna!
Citera
2009-12-18, 15:10
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjudubbel
Har lån på nordea på totalt cirka 2 miljoner.
Dessa är bland annat in blanco-lån. Har värderat upp min lägenhet så att den värderas till 2 miljoner nu.
Därför skulle jag göra om dessa lån så cirka 1,8 hamnar som bottenlån och cirka 200 000 som topplån och därmed baka in mina in blanco-lån i detta.
Detta skulle sänka mina månadskostnader med cirka 1500 kr.

Får då cirka 1,5 procent i 3månadersränta på bottenlånet och cirka 3 procent på topplånet.
Tycker ni det är skäliga räntor? Eller tror ni det finns ytterliggare förhandlingsmöjligheter för mig?
Nu har de som sagt varit hjälpsamma och bakat in mina övriga krediter i detta bostadslån. Jag hade ingen kontantinsats då jag köpte lägenheten.
Synpunkter mottages tacksamt från experterna!

Jag är långt ifrån någon expert men jag tycker att du gjort en bra deal med banken, tänk på att räntan är rörlig så be om en uträkning på månandsbeloppet i händelse av att räntan går upp så att du kan vara rustad även för det.
Citera
2009-12-18, 15:23
Medlem
Kedoxs avatar
tyckte det stod "Fråga abg omskurning av tån" xD
Citera
2009-12-20, 16:19
Medlem
Nån mer synpunkt på de här lånevillkoren?
Citera
2009-12-20, 23:13
Medlem
Räntorna låter helt rimliga, du har ingen marginal på lånet kvar så jag tycker du ska vara nöjd med det du fått.
Citera
2009-12-21, 07:08
Medlem
BrB_DnDs avatar
Har du andra tillgångar ex aktier, fonder som visar på sund ekonomi?
Har du väldigt hög lön samt inga betalningsanmärkningar?

Om du har ngt över så kan du förhandla, annars får du nog bocka och ta emot (är ytterst bra villkor jämfört med normalräntan).
Citera
2009-12-21, 18:50
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrB_DnD
Har du andra tillgångar ex aktier, fonder som visar på sund ekonomi?
Har du väldigt hög lön samt inga betalningsanmärkningar?

Om du har ngt över så kan du förhandla, annars får du nog bocka och ta emot (är ytterst bra villkor jämfört med normalräntan).

Jag tror även jag att TS kan tacka och ta emot. Har du, som sägs ovan, tillgångar i banken har du möjligen ett förhandlingsutrymme. Det som jag tror talar emot är att banken inte har samma trygghet i blanco/topplån som i bottenlånet. Hade du haft (exempelvis) 60 % belåning på lägenheten samt eventuellt sparande och andra tillgångar i banken hade du förmodligen haft ytterliggare bättre förhandlingsutrymme.
Citera
2009-12-21, 23:12
Medlem
rosa_humlas avatar
Har själv 3-månaders bottenlån på 1.35% och topplån på 3.35% vilka vi tog i juni, så det låter helt överkomligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in