2009-12-23, 00:42
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Frågan är uppe för diskussion i Outlaw. När vi har kommit fram till något vettigt kommer det såklart att meddelas. Då är det väl också tänkt att vi ska skriva exakt vad som gäller i Tv-forumet. Reglerna kanske måste anpassas lite efter de olika forumen (vilket de de facto redan gör. Chat och trams tas inte lika allvarligt på överallt i forumet t.e.x).

Trots mina rabiata inlägg kan jag delvis hålla med om att det inte finns någon logik i att behålla de två Lost-trådarna som behandlar de avsnitt som sänts i USA respektive de som visas i Tv4 om vi samtidigt inte tillåter två liknande trådar om exempelvis Dexter.

Samma regler bör förstås gälla alla långkörarserier vare sig det gäller Sopranos, Dexter, Lost, OZ, Rederiet, Spanarna på Hill Street eller vad det nu kan tänkas vara.

Varför inte bara hålla på tidigare rekommendationer och just köra på att de trådar som behandlar de som går på en amerikansk tv-kanal får diskuteras så fort avsnittet har sänts på amerikansk tv och samma sak med trådar som handlar om svenska tv-serier.

Dexter går väl exempelvis inte på svensk tv?
Isånafall så borde det gälla för amerikanska tider.

Jag själv har bara sett första säsongen av dexter och håller mig därmed borta från tråden.

Däremot så har jag ett tips till andra som är i samma situation.
Kolla när avsnitten sändes och läs bara tråden fram till det avsnittet.
Då kan man omöjligt läsa spoilers och då kan man läsa sig till om det är en bra serie (första intrycket etc)
Citera
2009-12-23, 02:46
Medlem
roobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Varför inte bara hålla på tidigare rekommendationer och just köra på att de trådar som behandlar de som går på en amerikansk tv-kanal får diskuteras så fort avsnittet har sänts på amerikansk tv och samma sak med trådar som handlar om svenska tv-serier.

Dexter går väl exempelvis inte på svensk tv?
Isånafall så borde det gälla för amerikanska tider.

Jag själv har bara sett första säsongen av dexter och håller mig därmed borta från tråden.

Däremot så har jag ett tips till andra som är i samma situation.
Kolla när avsnitten sändes och läs bara tråden fram till det avsnittet.
Då kan man omöjligt läsa spoilers och då kan man läsa sig till om det är en bra serie (första intrycket etc)

Dexter visas på tv6. Annars tycker jag det är ett väldigt bra inlägg, och lite det jag försökt få fram. Det går utmärkt att kontrollera datum på avsnittet man sett på tillexmpel wikipedia, sen är det bara att läsa ikapp till det avsnittet man sett.

Att hålla på att lägga hela spoilers på hela handlingen är ju helt orimligt som jag påpekat i otaliga inlägg och jag är övertygad om att det är det man kommer komma fram till i outlaw.
Citera
2009-12-26, 17:59
Medlem
Falcãos avatar
Har moderatorernas diskussion i Outlaw lett till något?
Citera
2009-12-26, 19:36
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Har moderatorernas diskussion i Outlaw lett till något?
Du får nog vänta till efter mellandagarna med att få ett definitivt svar.
Citera
2009-12-26, 21:32
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Du får nog vänta till efter mellandagarna med att få ett definitivt svar.
OK.
Citera
2009-12-27, 04:03
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Dexter visas på tv6. Annars tycker jag det är ett väldigt bra inlägg, och lite det jag försökt få fram. Det går utmärkt att kontrollera datum på avsnittet man sett på tillexmpel wikipedia, sen är det bara att läsa ikapp till det avsnittet man sett.

Att hålla på att lägga hela spoilers på hela handlingen är ju helt orimligt som jag påpekat i otaliga inlägg och jag är övertygad om att det är det man kommer komma fram till i outlaw.

Det är bara att jag inte har följt det på svensk tv, därmed så har jag inte haft anledning att kolla upp detta tidigare.
Men det är roligt att svensk tv har vågat köpa in dexter. Dock hade det varit ännu mer utmanande om det hade varit SVT och det hade sänts klockan 20.00 som familjeunderhållning.

Eller varför inte TV4, "Då återkommer vi till idolröstningen efter Dexter. Idag kommer Dexter att vara extra spännande, för ikväll kommer Dexter att styckmörda sin egen moster"

(Nej, ingen riktig spoiler. bara något påhittat)
Citera
2009-12-28, 16:06
Medlem
VerbalHolograms avatar
Det är dags att styra upp Dexter tråden nu, de senaste sidorna är fyllda av spoilertaggar och inget annat. Man har ingen aning om vad som finns innanför, och således kan man inte läsa tråden om man vill vara 100% säker på att undvika bokspoilers eller andra rykten.
Citera
2009-12-28, 16:49
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
Det är dags att styra upp Dexter tråden nu, de senaste sidorna är fyllda av spoilertaggar och inget annat. Man har ingen aning om vad som finns innanför, och således kan man inte läsa tråden om man vill vara 100% säker på att undvika bokspoilers eller andra rykten.

Detta är ett riktigt dåligt argument för att inte använda spoiler (för jag antar att det är det du inte gillar?)

Innan en spoiler så kan man skriva vad som står i den (S02, trailer och liknande) så man har en liten aning om det.

Fan va förvånad jag blev i sista avsnittet när

Folk i tråden har sagt att om man tittar i en tråd om dexter så får man skylla sig själv. Detta är ju dock väldigt orättvist mot dem som inte sett allt. Ifall man trycker på en spoiler, då får man däremot skylla sig själv.
Citera
2009-12-28, 17:06
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Detta är ett riktigt dåligt argument för att inte använda spoiler (för jag antar att det är det du inte gillar?)

Innan en spoiler så kan man skriva vad som står i den (S02, trailer och liknande) så man har en liten aning om det.

Fan va förvånad jag blev i sista avsnittet när

Folk i tråden har sagt att om man tittar i en tråd om dexter så får man skylla sig själv. Detta är ju dock väldigt orättvist mot dem som inte sett allt. Ifall man trycker på en spoiler, då får man däremot skylla sig själv.
Det är inget argument mot just spoilers, jag hävdar bara att det är ohållbart som det är nu. Personligen tycker jag att man bör sätta upp riktlinjer när spoilers bör användas (hur lång tid efter nytt avsnitt etc) samt krav på att man måste ange vad som finns mellan spoilertaggarna.

Som det är just nu har man ju ingen aning vad som diskuteras i Dextertråden om man inte trycker på spoilerknapparna, och gör man det riskerar man att spoilas.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Visst kan man hävda att det är ”orättvist”, men som det är just nu kan ju varken de som följer serien på amerikansk TV eller Svensk TV diskutera utan att riskera spoilers
Senast redigerad av VerbalHologram 2009-12-28 kl. 17:09.
Citera
2009-12-28, 17:28
Medlem
ArturoBandinis avatar
Ursäkta om jag säger saker som redan har diskuterats, men jag har inte läst igenom hela tråden då jag har bråttom iväg. Tänkte bara flika in detta; själv tycker jag att det är okej att spoila typ s03e05 när s03e06 har visats. Går jag in i t.ex. en filmtråd som behandlar en film som precis har lagts upp för nerladdning så vill jag läsa om vad personerna som har sett den tycker om den, inte hur den slutar.
Citera
2009-12-28, 17:48
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Ursäkta om jag säger saker som redan har diskuterats, men jag har inte läst igenom hela tråden då jag har bråttom iväg. Tänkte bara flika in detta; själv tycker jag att det är okej att spoila typ s03e05 när s03e06 har visats. Går jag in i t.ex. en filmtråd som behandlar en film som precis har lagts upp för nerladdning så vill jag läsa om vad personerna som har sett den tycker om den, inte hur den slutar.
Stor skillnad på film och serier. Den senares diskussioner är främst angående plots och handlingen.
Citera
2009-12-28, 18:01
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Stor skillnad på film och serier. Den senares diskussioner är främst angående plots och handlingen.

Okej. Men då kör jag fortfarande på min tanke om att man kan spoila förra avsnittet utan spoilertaggar då det nya precis har släppts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in