2009-12-18, 02:23
Medlem
Pajasen007s avatar
har en skuld på nära 700000 och har nyligen blivit arbetslös. jag kommer inte ens och ha råd och betala räntan på kredit lånet. Är det smart/osmart o köpa en lcd-tv och en lap-top dator på lite mer kredit innan det går åt helvete helt o hållet. (jag har just nu ingen tv och dator). Borde väll inte vara nackdel och höja lånet lite till om man ändå kommer och ha skulder livet ut och leva på normen ?
Citera
2009-12-18, 02:25
Medlem
Du har skulder på 700K. Kronofogden efter dig om jag förstått rätt. Vad får dig att tro att dom inte skulle plocka din TV och laptop om du har dom skulderna och är arbetslös?
Citera
2009-12-18, 02:31
Medlem
Pajasen007s avatar
Det ingår i sociala normen enligt kronofogden att ha tv och dator,(inga lyx-modeller iof sig).
Citera
2009-12-18, 03:11
Medlem
Libres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasen007
har en skuld på nära 700000 och har nyligen blivit arbetslös. jag kommer inte ens och ha råd och betala räntan på kredit lånet. Är det smart/osmart o köpa en lcd-tv och en lap-top dator på lite mer kredit innan det går åt helvete helt o hållet. (jag har just nu ingen tv och dator). Borde väll inte vara nackdel och höja lånet lite till om man ändå kommer och ha skulder livet ut och leva på normen ?

Tänker du verkligen i dom banorna borde du passa på att ta så mycket smslån du bara kan när du ändå är i farten =) Det gjorde jag när jag hade typ 200k hos kronofogden, satt dock in allt på poker och var skuldfri veckan efter :P
Citera
2009-12-18, 03:21
Medlem
NolaDarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasen007
Det ingår i sociala normen enligt kronofogden att ha tv och dator,(inga lyx-modeller iof sig).

nej inga lyxmodeller nej. KF kommer att ta tvn och datorn och ge TS en dator och en tv av normal standard istället.
Citera
2009-12-18, 06:21
Medlem
Det finns väl inte tjocktv apparater och få tag på längre annat än på andrahandsmarknaden? När min tv pajjade för två år sedan köpte jag en ny på Siba en 32 tums tjocktv. Då reade de ut den ordentligt eftersom tjock tv apparaterna var på väg ut ur sortementet.
Citera
2009-12-18, 07:28
Medlem
Bergakungens avatar
Bortsett från alla moraliska och etiska aspekter så skall man passa sig:

Om man redan vid köpet vet att man inte kommer att kunna betala varan begår man ett brott. Om brottet är bedrägeri eller bedrägligt beteende beror på omfattningen.

Sedan bör man veta att avbetalningsköp vanligen har en äganderättsklausul, och även om normerna för "lägsta standard" (beneficium) tillåter att man har en TV och en dator kan ägaren ta tillbaka dem, även om fogden låter dem vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in