Citat:
Ursprungligen postat av tom-jerry
Banken som mina pengar har legat och ruttnat p i 3 r r nordea, nu sg jag i lnken Kings1ze bifoga (
http://www.compricer.se/sparande/ ) att nordea r den nst smsta banken att ha sina pengar p. S innan jag brjar att fundera p kortrntefond,lgrntefond,obligationsfond mm, s kanke det frsta jag bord gra r att byta bank?
Frst och frmst, vlj ett med insttningsgaranti. Med summor i den storleksordning du har s tjnar du ju rtt mycket p att inte lna ut dina pengar i princip gratis till storbankerna utan istllet lgga ver iaf strre delen p ett snt hr konto. P sikt kan det vara vrt att kolla upp ett byte till en rntefond dock om det visar sig att de brjar ge hgre rntor. En frdel med en rntefond r att du kan kpa den via Nordea och p s stt slippa blanda in ett annat bolag. Det tar ungefr lika lng tid att f ut pengar frn en rntefond som ett snt hr externt rntekonto.
Fr det andra byt inte bank, tnk p att dessa bolag inte r ngra fullservicebanker. De r snarare ett komplement till den bank du har, ett extern rntekonto. S behll dina konton hos Nordea, ditt lnekonto s klart fr inbetalningar, internetbank och bankkort och kanske om du har ett till konto fr en buffert du vill komma t snabbare n ett par bankdagar men inte vill ha kopplat till ditt bankkort.
Du ppnar ett konto hos dessa kreditmarknadsbolag oftast direkt via internet och betalar sedan ver pengarna med bankgiro och anger ett utbetalningskonto. Sedan kan du, hos de som har fria uttag, nr du vill gra ett uttag till ditt utbetalningskonto som du behller hos din vanliga bank och du fr pengarna inom ett par-tre bankdagar.
Jag har sjlv provat bde Hoist Spar och Bluestep och tycker bgge har funkat bra. Designen p Hoist Spars sida kan dock vara lite avskrckande dlig, men tekniskt funkar den fint.