• 1
  • 2
2009-12-18, 09:12
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kings1ze
Jag missade faktiskt att det bara handlade om 3-4 r.

Frst och frmst r det inte banker, utan kreditmarknadsbolag. S lnge insttningsgarantin gller, vilket de gr fr flera sna hr bolag som ger ca 2.5% rnta, s kan man som kund vara trygg. Och ja flera av de erbjuder fria gratis uttag.

Du verkar fortfarande inte ha kollat upp dessa sparkonton innan du ratar dom...

Det r inte fel att vara lite p sin vakt och inte stoppa in pengarna i vilket institut som helst. ven om insttningsgarantin gller kan det ta sin lilla tid att f ur pengarna om ngot hnder. Jag tnker frmst p Custodia som fick indraget tillstnd i januari p 2006, men mnga sparare inte fick pengarna frrn 2007.

Okej, det m ha varit ett extremfall men det r alltid bra att vara lite frsiktig. Trots allt r nog detta ett bttre alternativ n rntefonder, oavsett lptid i dagslget.
Citera
2009-12-18, 13:27
Medlem
Den okunnige!

Banken som mina pengar har legat och ruttnat p i 3 r r nordea, nu sg jag i lnken Kings1ze bifoga ( http://www.compricer.se/sparande/ ) att nordea r den nst smsta banken att ha sina pengar p. S innan jag brjar att fundera p kortrntefond,lgrntefond,obligationsfond mm, s kanke det frsta jag bord gra r att byta bank?
Citera
2009-12-18, 15:58
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Fel, fel, fel...

Gr inte som den hr killen sger fr det hr var dliga rd. Fr det frsta r sparkontorntorna vrdelsa och kommer att vara s ett bra tag till s glm den idn. Stt pengarna som du inte vill riskera p en kortrntefond som har lg frvaltningsavgift.

Stt absolut inte pengarna p en lngrntefond fr dessa ger endast bra avkastning nr marknadsrntorna sjunker, och i och med att rntorna i Sverige, europa och USA r nstan nere p noll och inte kommer att sjunka mera r detta ett dligt alternativ fr dig som tnkt spara p 3-4 r.

Fr hgriskalternativet tycker jag att du ska starta en kapitalfrskring med hgriskfonder. Asien-, Indien-, Latinamerika-, och ven steuropafonder br du ha med i den.

Amen hejda dig fr bvlen. Hur lnge har du fljt brsen? Sedan slutet p 2008?

Att stta pengarna p en kort rntefond r direkt korkat nr det finns bolag som lmnar hgre rnta med insttningsgaranti. Tex Skagen Krona som r den enda penningmarknadsfond mig veterligt som presenterar nuvarande frrntningstakt r p 0,48%. Dvs smre en ett bra rrligt sparkonto.

Det dr med lngrntefonder r ocks direkt felaktigt. Dom kar i vrde nr marknadsrntorna sjunker, men det vore ett systemfel om dom inte gick plus i det lnga loppet. Dr fr man kolla p den nuvarande frrntningstakten och den genomsnittliga durationen och sedan utg frn det. De obligationer som finns i en fond byts hela tiden ut p nya med hgre rnta.

Att kpa aktiefonder i U-lnder med lgenhetspengar inom 3-4 r, det nominerar jag till det tveklst mest korkade jag ngonsin lst hr!
Citera
2009-12-18, 19:53
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom-jerry
Banken som mina pengar har legat och ruttnat p i 3 r r nordea, nu sg jag i lnken Kings1ze bifoga ( http://www.compricer.se/sparande/ ) att nordea r den nst smsta banken att ha sina pengar p. S innan jag brjar att fundera p kortrntefond,lgrntefond,obligationsfond mm, s kanke det frsta jag bord gra r att byta bank?

Frst och frmst, vlj ett med insttningsgaranti. Med summor i den storleksordning du har s tjnar du ju rtt mycket p att inte lna ut dina pengar i princip gratis till storbankerna utan istllet lgga ver iaf strre delen p ett snt hr konto. P sikt kan det vara vrt att kolla upp ett byte till en rntefond dock om det visar sig att de brjar ge hgre rntor. En frdel med en rntefond r att du kan kpa den via Nordea och p s stt slippa blanda in ett annat bolag. Det tar ungefr lika lng tid att f ut pengar frn en rntefond som ett snt hr externt rntekonto.

Fr det andra byt inte bank, tnk p att dessa bolag inte r ngra fullservicebanker. De r snarare ett komplement till den bank du har, ett extern rntekonto. S behll dina konton hos Nordea, ditt lnekonto s klart fr inbetalningar, internetbank och bankkort och kanske om du har ett till konto fr en buffert du vill komma t snabbare n ett par bankdagar men inte vill ha kopplat till ditt bankkort.

Du ppnar ett konto hos dessa kreditmarknadsbolag oftast direkt via internet och betalar sedan ver pengarna med bankgiro och anger ett utbetalningskonto. Sedan kan du, hos de som har fria uttag, nr du vill gra ett uttag till ditt utbetalningskonto som du behller hos din vanliga bank och du fr pengarna inom ett par-tre bankdagar.

Jag har sjlv provat bde Hoist Spar och Bluestep och tycker bgge har funkat bra. Designen p Hoist Spars sida kan dock vara lite avskrckande dlig, men tekniskt funkar den fint.
Citera
2009-12-18, 23:22
Medlem
Tack fr Feedbacken!

Det var bra att veta
Anvnt er feedback fr att kolla runt p ntet och har redan ftt mer "ktt p benna" om hur jag ska hantera pengarna
Citera
2009-12-19, 02:49
Medlem
Med tanke p att du ska kpa en bostadsrtt om 3-4r s skulle jag fresl 250k p Bluesteps 3-rskonto som fn ger 4% rnta.
Jag har inte hittat ngra skra lnga rntefonder med bttre avkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in