• 1
  • 2
2009-12-18, 09:12
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kings1ze
Jag missade faktiskt att det bara handlade om 3-4 år.

Först och främst är det inte banker, utan kreditmarknadsbolag. Så länge insättningsgarantin gäller, vilket de gör för flera såna här bolag som ger ca 2.5% ränta, så kan man som kund vara trygg. Och ja flera av de erbjuder fria gratis uttag.

Du verkar fortfarande inte ha kollat upp dessa sparkonton innan du ratar dom...

Det är inte fel att vara lite på sin vakt och inte stoppa in pengarna i vilket institut som helst. Även om insättningsgarantin gäller kan det ta sin lilla tid att få ur pengarna om något händer. Jag tänker främst på Custodia som fick indraget tillstånd i januari på 2006, men många sparare inte fick pengarna förrän 2007.

Okej, det må ha varit ett extremfall men det är alltid bra att vara lite försiktig. Trots allt är nog detta ett bättre alternativ än räntefonder, oavsett löptid i dagsläget.
Citera
2009-12-18, 13:27
Medlem
Den okunnige!

Banken som mina pengar har legat och ruttnat på i 3 år är nordea, nu såg jag i länken Kings1ze bifoga ( http://www.compricer.se/sparande/ ) att nordea är den näst sämsta banken att ha sina pengar på. Så innan jag börjar att fundera på korträntefond,lågräntefond,obligationsfond mm, så kanke det första jag bord göra är att byta bank?
Citera
2009-12-18, 15:58
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Fel, fel, fel...

Gör inte som den här killen säger för det här var dåliga råd. För det första är sparkontoräntorna värdelösa och kommer att vara så ett bra tag till så glöm den idén. Sätt pengarna som du inte vill riskera på en korträntefond som har låg förvaltningsavgift.

Sätt absolut inte pengarna på en långräntefond för dessa ger endast bra avkastning när marknadsräntorna sjunker, och i och med att räntorna i Sverige, europa och USA är nästan nere på noll och inte kommer att sjunka mera är detta ett dåligt alternativ för dig som tänkt spara på 3-4 år.

För högriskalternativet tycker jag att du ska starta en kapitalförsäkring med högriskfonder. Asien-, Indien-, Latinamerika-, och även östeuropafonder bör du ha med i den.

Amen hejda dig för bövlen. Hur länge har du följt börsen? Sedan slutet på 2008?

Att sätta pengarna på en kort räntefond är direkt korkat när det finns bolag som lämnar högre ränta med insättningsgaranti. Tex Skagen Krona som är den enda penningmarknadsfond mig veterligt som presenterar nuvarande förräntningstakt är på 0,48%. Dvs sämre en ett bra rörligt sparkonto.

Det där med långräntefonder är också direkt felaktigt. Dom ökar i värde när marknadsräntorna sjunker, men det vore ett systemfel om dom inte gick plus i det långa loppet. Där får man kolla på den nuvarande förräntningstakten och den genomsnittliga durationen och sedan utgå från det. De obligationer som finns i en fond byts hela tiden ut på nya med högre ränta.

Att köpa aktiefonder i U-länder med lägenhetspengar inom 3-4 år, det nominerar jag till det tveklöst mest korkade jag någonsin läst här!
Citera
2009-12-18, 19:53
Medlem
kings1zes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tom-jerry
Banken som mina pengar har legat och ruttnat på i 3 år är nordea, nu såg jag i länken Kings1ze bifoga ( http://www.compricer.se/sparande/ ) att nordea är den näst sämsta banken att ha sina pengar på. Så innan jag börjar att fundera på korträntefond,lågräntefond,obligationsfond mm, så kanke det första jag bord göra är att byta bank?

Först och främst, välj ett med insättningsgaranti. Med summor i den storleksordning du har så tjänar du ju rätt mycket på att inte låna ut dina pengar i princip gratis till storbankerna utan istället lägga över iaf större delen på ett sånt här konto. På sikt kan det vara värt att kolla upp ett byte till en räntefond dock om det visar sig att de börjar ge högre räntor. En fördel med en räntefond är att du kan köpa den via Nordea och på så sätt slippa blanda in ett annat bolag. Det tar ungefär lika lång tid att få ut pengar från en räntefond som ett sånt här externt räntekonto.

För det andra byt inte bank, tänk på att dessa bolag inte är några fullservicebanker. De är snarare ett komplement till den bank du har, ett extern räntekonto. Så behåll dina konton hos Nordea, ditt lönekonto så klart för inbetalningar, internetbank och bankkort och kanske om du har ett till konto för en buffert du vill komma åt snabbare än ett par bankdagar men inte vill ha kopplat till ditt bankkort.

Du öppnar ett konto hos dessa kreditmarknadsbolag oftast direkt via internet och betalar sedan över pengarna med bankgiro och anger ett utbetalningskonto. Sedan kan du, hos de som har fria uttag, när du vill göra ett uttag till ditt utbetalningskonto som du behåller hos din vanliga bank och du får pengarna inom ett par-tre bankdagar.

Jag har själv provat både Hoist Spar och Bluestep och tycker bägge har funkat bra. Designen på Hoist Spars sida kan dock vara lite avskräckande dålig, men tekniskt funkar den fint.
Citera
2009-12-18, 23:22
Medlem
Tack för Feedbacken!

Det var bra att veta
Använt er feedback för att kolla runt på nätet och har redan fått mer "kött på benna" om hur jag ska hantera pengarna
Citera
2009-12-19, 02:49
Medlem
Med tanke på att du ska köpa en bostadsrätt om 3-4år så skulle jag föreslå 250k på Bluesteps 3-årskonto som fn ger 4% ränta.
Jag har inte hittat några säkra långa räntefonder med bättre avkastning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in