Citat:
Ursprungligen postat av tom-jerry
Banken som mina pengar har legat och ruttnat på i 3 år är nordea, nu såg jag i länken Kings1ze bifoga (
http://www.compricer.se/sparande/ ) att nordea är den näst sämsta banken att ha sina pengar på. Så innan jag börjar att fundera på korträntefond,lågräntefond,obligationsfond mm, så kanke det första jag bord göra är att byta bank?
Först och främst, välj ett med insättningsgaranti. Med summor i den storleksordning du har så tjänar du ju rätt mycket på att inte låna ut dina pengar i princip gratis till storbankerna utan istället lägga över iaf större delen på ett sånt här konto. På sikt kan det vara värt att kolla upp ett byte till en räntefond dock om det visar sig att de börjar ge högre räntor. En fördel med en räntefond är att du kan köpa den via Nordea och på så sätt slippa blanda in ett annat bolag. Det tar ungefär lika lång tid att få ut pengar från en räntefond som ett sånt här externt räntekonto.
För det andra byt inte bank, tänk på att dessa bolag inte är några fullservicebanker. De är snarare ett komplement till den bank du har, ett extern räntekonto. Så behåll dina konton hos Nordea, ditt lönekonto så klart för inbetalningar, internetbank och bankkort och kanske om du har ett till konto för en buffert du vill komma åt snabbare än ett par bankdagar men inte vill ha kopplat till ditt bankkort.
Du öppnar ett konto hos dessa kreditmarknadsbolag oftast direkt via internet och betalar sedan över pengarna med bankgiro och anger ett utbetalningskonto. Sedan kan du, hos de som har fria uttag, när du vill göra ett uttag till ditt utbetalningskonto som du behåller hos din vanliga bank och du får pengarna inom ett par-tre bankdagar.
Jag har själv provat både Hoist Spar och Bluestep och tycker bägge har funkat bra. Designen på Hoist Spars sida kan dock vara lite avskräckande dålig, men tekniskt funkar den fint.