2009-12-18, 22:45
Medlem
Hispers avatar
Vad kan jag som moderator göra för att bättra på det hela? Har ni några åsikter?

Jag gör vad jag kan att radera och låsa trådar för att hålla ned antalet nya trådar som tar upp sådant som jag vet postats många gånger innan. Alla RP som påpekar sådana trådar uppskattas verkligen.

Jag gör vad jag kan för att hålla tramsandet och trollandet borta.

Men alla förslag på vad som kan göras bättre mottages tacksamt.

/Mod
Citera
2009-12-18, 23:36
Medlem
Xindaks avatar
Jag är inte så gammal på Flashback så jag vet inte hur det har varit på Mac avdelningen tidigare men tycker det är väl ungefär som det brukar vara, 95% av trådstarterna beror på att någon har problem och vill ha hjälp. Antar att det ofta blir så på forum oavsett om det handlar om datorer, bilar eller vad det än må vara som kan konstra eller gå sönder. Håller med om att flertalet borde visa lite mer tacksamhet när de får hjälp, och ett big No No är ju att bli dryg mot den som svarar och behöver mer info om hårdvara exempelvis.

Precis som ni varit inne på tidigare i denna tråd finns många frågeställningar redan besvarade i andra trådar och om folk kunde söka skulle det minska antalet onödiga trådstarter markant. Samtidigt är jag lite kluven, ett forum för mig är något som skall leva, om allting går att finna i äldre trådar blir det väldigt lite skrivet här och en sådan sak gör ju att man ännu mindre blir sugen på att kolla om det skrivits något nytt. Så det finns även en baksida med sökandet, eller är jag den enda som tänker så?

Fler klistrade trådar vill jag inte ha, av den anledningen Hisper nämner.

Apples sida tycker jag är väldigt svår att hitta information på, oftast söker jag på Google och hittar på så vis länkar till Apples support på det jag letar efter.

Tycker moderatorerna sköter sig bra på det hela taget, lite hårdare tag mot Mac hatare som bara sprider dynga hade visserligen inte varit fel men ni kan ju å andra sidan inte hänga här dygnet runt så vi får ta att det ibland kan gå en stund innan dryga inlägg plockas bort.

Förstår inte riktigt vad de vill komma med att sprida dynga här, jag har inte mycket till övers för Microsofts produkter men inte sätter jag mig i Windows delen och spyr galla. Märkligt beteende måste jag säga.

/Macmekare sedan 1995
Citera
2009-12-18, 23:39
Medlem
För att göra ditt syfte bättre vid låsning av trådar så är det bra att ha klistrade trådar att luta sig mot.

Då är det viktigt att ge anledning till låsning som specifik lösning (klistrad tråd om ämnet). Hoppas du fattar..

T ex.

Tråd låst

Läs igenom denna tråd *Klistrad tråd. LÄNK*
Har du inte svar på din fråga, problem, trollande blabla så skriv i denna tråd *Ej klistrad. LÄNK*
(här kan man länka till, t ex Stora tråden om Candybar och annan modifiering av ikoner i OSX osv.

_____

Jag upplever det, som aktiv moderator själv att det inte går att köra traditionella "LÅST TRÅD din jävla mupp, skaffa ett liv" om man vill komma någon vart. Det skapar nog mer muppar, det säkert är muppar som läser mupp-trådarna och sen vill muppa sig för att dom ändå inte får något svår när de andra mupp-trådarna bara blir låsta av ingen anledning enligt dom.

Slarvade bara ihop detta snabbt.. men vad tycker du, ni? tycker det är bra att den här tråden inte blivit helvete än iaf..
Senast redigerad av CMakaroni 2009-12-18 kl. 23:42.
Citera
2009-12-19, 03:25
Medlem
Noetlovskijs avatar
Anledningen till att "95%" av trådarna är av folk som vill ha hjälp är inte så konstig.

Man startar ju inte trådar för att säga att "Guuuuuuh va bra allting går vaaah".

De flesta av forumen, och underforumen, i många delar (bild, foto, musikteori, mac, windows etc) är mer som supportforum än "diskussionsforum".

Detta är något jag inte tror att det går att göra så mycket åt. Det är klart att det är viktigt att folk kan få hjälp med problem de har, men trådar som *diskuterar* ett ämne, särskilt i Mac OS-delen, kommer oftast i samband med större hårdvarunyheter.

Summa-summarum;

Det är inte mycket att göra åt saken. Inte heller lider detta forum av något problem, så att säga. Takten på trådstarter, svar och diskussioner är lagom och ingen verkar lida av något - förutom Windowsanvändare som "postar sina trådar lite snett" - det blir jag bitter på ... eller windowsanvändare som svarar på trådar i detta forum och tror att det handlar om windows - hur tänker de?

Det var mitt fylleinlägg för dagen. Puss.
Citera
2009-12-19, 03:59
Medlem
knickedickens avatar
Jag har aldrig varit aktiv i Mac OS, men Noetlovskij är inne på något jag tänkte tidigare idag när jag råkade se den här tråden: Det är så förbannat enkelt för normalanvändaren att få datorn att funka som förväntat! Då tappar man intresset för att diskutera sin dator.

Jag var tidigare väldigt aktiv på 99mac, där det finns en enorm kunskapsbank om Mac, men jag har glidit ifrån det helt, eftersom det inte finns några problem att lösa för mig längre. Jag har varit med sedan OS 6.någonting, och jag har hela tiden varit intresserad av att lösa problem och få ut mer av min dator, men nu finns inte det behovet längre. Därför har jag tappat intresset att diskutera OS och hårdvara totalt.

Men det är bara mitt perspektiv. Vet inte om det är fler som känner som jag, och skippar diskussionerna om datorer av den anledningen? Nu talar jag mest ur hemanvändarens perspektiv… De som supportar och servar på arbetsplatser lär nog ha att göra ändå.
Citera
2009-12-19, 07:06
Medlem
Deliras avatar
Jag tror inte att det är P82 som gjort att livligheten här inne minskat faktiskt. Men ett litet delforum – som MacOS-forat trots allt är – tenderar att gå upp och ned i aktivitet. Vi har inte direkt varierande hårdvara, de flesta kör det senaste operativet eller föregående, inga drivproblemsproblem som dyker upp var och varannan månad. Vi sitter inte heller och tweakar systemet dag efter dag för att få det att kuta på optimalt.

Detta är ju det många av oss förmedlar, det fungerar (oftast) utan att hålla på med en massa pill i all oändlighet (inte sagt att det behövs på Windows heller, man face it, det går att pyssla så mycket mer på Windows och många gillar ju att göra det med, alas, större diskussionsunderlag).

Jag personligen ser inte fördelar med samla ihop-trådar. Jag tycker de blir tunga drakar och drar ned på användandet av forumet. Visst, posta screenshot-trådar och liknande fyller en funktion; men i det stora hela tycker jag de bara är jobbiga och att de har en stagnerande effekt på aktiviteten.

Trots allt, runt hårdvara och mjukvara så finns det inte så mycket mer än problem, lösningar, nyheter och rykten att diskutera. Att söka är fint, men om alla sökte så skulle forumet vara helt jävla dött. Det är dessutom inte många trådar i Mac-forumet som blir längre än 3 sidor. De som blir det har oftast fått en påhälsning av ett troll eller två, så, för att återanknyta till inledningen av inlägget:

Jag tror att personer som Pulse82 (vare sig man gillar grabben eller ej) faktiskt bidrar till aktivitet snarare än drar ner den. Skapar det trevlig stämning? Knappast, men folk som myser, håller med varandra och mår bra är oftast tysta och lugna. Tänk demonstrerande bönder i Paris (Windows) jmf. nöjda diton i en lugn liten självgående bondgård.

Moderatorerna har jag inte så mycket att säga om, de sköter sitt uppdrag och gör det bra mig veterligen. Som det ska vara, moderatorer ska inte märkas så mycket som jag ser det.
Citera
2009-12-19, 10:43
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMakaroni
För att göra ditt syfte bättre vid låsning av trådar så är det bra att ha klistrade trådar att luta sig mot.

Då är det viktigt att ge anledning till låsning som specifik lösning (klistrad tråd om ämnet). Hoppas du fattar..

T ex.

Tråd låst

Läs igenom denna tråd *Klistrad tråd. LÄNK*
Har du inte svar på din fråga, problem, trollande blabla så skriv i denna tråd *Ej klistrad. LÄNK*
(här kan man länka till, t ex Stora tråden om Candybar och annan modifiering av ikoner i OSX osv.

_____

Jag upplever det, som aktiv moderator själv att det inte går att köra traditionella "LÅST TRÅD din jävla mupp, skaffa ett liv" om man vill komma någon vart. Det skapar nog mer muppar, det säkert är muppar som läser mupp-trådarna och sen vill muppa sig för att dom ändå inte får något svår när de andra mupp-trådarna bara blir låsta av ingen anledning enligt dom.

Slarvade bara ihop detta snabbt.. men vad tycker du, ni? tycker det är bra att den här tråden inte blivit helvete än iaf..

Men jag personligen är inte så pigg på att genomgående köra systemet
"Tråd låst
Posta i länk XXX"

Dels är jag så cynisk och utgår från att de som inte orkar söka kommer att fortsätta att starta nya trådar, vänta på att jag låser och ger dem korrekt länk. Dels så är även jag, som alla andra, lite lat och känner inte för att itta och söka åt dem. Men de gånger jag verkligen är säker på att det finns en tråd och lätt tror mig hitta den så söker jag rätt på den och postar den i "lås-inlägget". Samma gäller då ni postar en lämplig länk i er RP.

Ang de stora samlingstrådarna så är det en balansgång om man vinner något eller förlorar på dem. I vissa ämnen så tror jag man vinner för att man lär sig en del på vägen fram till det man vill läsa om i tex stora tråden om Plex. Men visst finns det en risk att information försvinner i mängden också.
Citera
2009-12-19, 11:19
Medlem
Crunchies avatar
Jag har inte läst igenom vad alla har sagt så det kanske blir lite upprepningar. Men för en gångs skull så spelar det ingen roll då allas input är av intresse vid sånna här trådar, yay!

Som några skrev på första sidan så kommer windows-troll hit och ger sin syn på varför apple suger i nästan varje tråd.

Sen vet jag inte på vilka accounts jag skapade trådar här inne med, men några jag har skapat, där jag har haft lite mer "avancerade" problem i blev inte besvarade så jag gled över till apples forum. Jag är inte bitter över det, finns mycket kunnigt och trevligt folk här inne men jag tror inte folk har ork att ge gratis support.

Tror även att folk lägger sitt online appleintresse på andra forum/medium (typ irc, även fast alla #macosx består av steve jobs kuksugare)

My two cents.
Citera
2009-12-19, 17:37
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Välkommen hem!
Edit: Hur vet du att jag talar om dig? Hybris?

Antagligen har han det... men det är väl inte så konstigt när det kommer till denna typ.

Hisper

Vad tycker du om ett separat support underforum?
Citera
2009-12-19, 21:49
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Antagligen har han det... men det är väl inte så konstigt när det kommer till denna typ.

Hisper

Vad tycker du om ett separat support underforum?

Spontant tänkte jag "Vad blir kvar som inte skall ligga i supportavdelningen?"

Men delar av grundproblemet blir ju kvar då de som inte söker och istället startar nya trådar om sådant som det skrivits om ett antal gånger kommer ju inte att börja söka för att det finns ett nytt underforum.

Men jag försöka räkna efter lite och se vad som skulle platsa resp avdelning. För försvinner för mycket så kan man ju få ett väldigt ödsligt "huvudforum".
Citera
2009-12-20, 00:16
Medlem
.bird.s avatar
Är lite synd att mindre skriver här nu då jag just har skaffat mac Dock har jag fått svar på alla min frågor hittills!
Citera
2009-12-20, 11:50
Medlem
gläfss avatar
Men va fan, vi som klagar och som försöker skriva rätt mycket här får väl ta oss i kragen och diskutera mer. Seså, allesamma, starta varsin ny tråd nu om något unikt som inte diskuterats tidigare eller passar in i en annan tråd ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in