2009-12-17, 19:37
Medlem
Hej!
Slarvig som man är så råkade fakturan på fordonsskatten hamna underst i en pappershög på skrivbordet och blev bortglömt, tills för ett par dagar sen.
Sista betalningsdag var den 30 november, dock hade ingen påminnelse kommit än.
Jag betalade räkningen såklart.
Idag kom det hem en ny faktura med påminnelse - troligen har de väl inte hunnit mottaga min betalning.

På den nya fakturan finns även en påminnelseavgift på 100kr. Denna får jag självklart betala eftersom jag blev försenad (?), men hur skall jag då göra?
Jag har ju redan skickat in pengar på det ursrungliga beloppet. Ska jag helt enkelt skicka in de 100kr som blev extra?

OCR-numret är detsamma på de bägge räkningarna.
Citera
2009-12-17, 19:40
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barbeque
Hej!
Slarvig som man är så råkade fakturan på fordonsskatten hamna underst i en pappershög på skrivbordet och blev bortglömt, tills för ett par dagar sen.
Sista betalningsdag var den 30 november, dock hade ingen påminnelse kommit än.
Jag betalade räkningen såklart.
Idag kom det hem en ny faktura med påminnelse - troligen har de väl inte hunnit mottaga min betalning.

På den nya fakturan finns även en påminnelseavgift på 100kr. Denna får jag självklart betala eftersom jag blev försenad (?), men hur skall jag då göra?
Jag har ju redan skickat in pengar på det ursrungliga beloppet. Ska jag helt enkelt skicka in de 100kr som blev extra?

OCR-numret är detsamma på de bägge räkningarna.

Finns det ingen kundtjänst eller liknande att ringa och fråga om ärendet?
Citera
2009-12-19, 08:55
Bannlyst
de brukar vara ganska så envisa med att vilja få in påminnelseavgiften, sänd in hundringen annars kommer det nog snart en till fast på högre belopp.
Citera
2009-12-20, 19:25
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Ring kundtjänst och fråga. Antingen ger de dig ett nytt OCR-nummer att använda vid inbetalningen, säger åt dig att använda samma eller tar helt enkelt bort förseningsavgiften. Det sistnämnda har hänt mig flera gånger, det är nog mer besvär än det är värt för dem att få in pengarna, eller så har jag bara haft tur med mina kundtjänstmänniskor .
Citera
2009-12-20, 22:21
Medlem
HarryHotters avatar
Har du betalt innan du fått påminnelsen så behöver du inte betala påminnelseavgiften. Ofta uppstår det ett glapp på ett par dagar mellan vilka inbetalningar som hunnit bokföras och det datum som påminnelsen skrivs ut, så detta är inget ovanligt.

Om det skulle komma något krav på påminnelseavgiften så bestrider du bara det med hänvisning till att den skuld påminnelsen avsåg redan var betald när påminnelsen utfärdades.
Citera
2009-12-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Har du betalt innan du fått påminnelsen så behöver du inte betala påminnelseavgiften. Ofta uppstår det ett glapp på ett par dagar mellan vilka inbetalningar som hunnit bokföras och det datum som påminnelsen skrivs ut, så detta är inget ovanligt.

Om det skulle komma något krav på påminnelseavgiften så bestrider du bara det med hänvisning till att den skuld påminnelsen avsåg redan var betald när påminnelsen utfärdades.

Har du någon juridisk eller liknande källa på det? Jag förstå ditt resonemang men samtidigt så är betalningen för sent inkommen även om den nu råkade sättas in före påminnelsen dök upp.

Har själv råkat ut för samma sak p.g.a slarv och betalade då påminnelsen utan att gräva djupare i saken.
Citera
2009-12-21, 01:02
Medlem
HarryHotters avatar
Jag kan inte peka på nån källa som säger vad man inte behöver göra ... Men det heter ju att man har rätt att ta ut en avtalad påminnelseavgift för att man tvingas skicka påminnelse. Påminnelseavgiften är alltså inget straff för försenad betalning. Det har man dröjsmålsränta till.

Om då skulden förfaller den 31/11, kunden betalar den 4/12 och påminnelsen är daterad den 7/12 så är det ju uppenbart att det inte fanns någon anledning att skicka påminnelsen den 7/12. Men som jag skrev innan så är det i praktiken svårt att undvika det pga skillnader mellan när pengar finns på kontot och när man kan se dem, och allmänt hur rutinerna fungerar på företaget.
Däremot skulle man kunna ta ut ränta, men för så kort tid blir det så små belopp att de inte ens täcker portot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in