2009-12-17, 09:08
Medlem
kultingens avatar
Finns det några djur som verkligen är "ihop" hela livet? Vet att det finns många arter som inte parar sig med andra än den förste de parade sig med men jag vill alltså veta om det finns de som umgås med varandra hela livet?
Citera
2009-12-17, 09:10
Medlem
DYFNKJs avatar
Svanar.

Citat:
Ursprungligen postat av wiki
Svanar har ett fått ett rykte som säger att de lever med samma partner livet ut, och inte heller skaffar en ny partner om den andra skulle dö i förtid. Det är dock inte helt sant. Det är inte alls ovanligt att den ena svanen skaffar en ny partner om den andra skulle dö i förtid, även om det kan dröja flera år innan det sker. Det händer även att svanpar "separerar". Det händer även par som har häckat ihop. I de flesta fall håller dock svanparet ihop livet ut.
Citera
2009-12-17, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Jag tror att det beror på att de är människor?
Havsörnar håller ihop, och elefanter tror jag ochså. Förövrigt finns det många djur som kan vara homosexuella, t.ex. björnar, elefanter, hundar, katter, råttor, bufflar osv.
Citera
2009-12-17, 09:29
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWBR
Havsörnar håller ihop, och elefanter tror jag ochså. Förövrigt finns det många djur som kan vara homosexuella, t.ex. björnar, elefanter, hundar, katter, råttor, bufflar osv.

Har också hört att det finns pingviner där två hanar får för sig att leva ihop och bygga bo.
Citera
2009-12-17, 10:01
Medlem
bullhead_s avatar
Det lär skall vara ganska vanligt bland papegojor av någon outgrundlig anledning.

Den afrikanska dik-dikantilopen bildar också par för resten av livet. Och om man skall tro safariguiden vi hade med oss så är detta band så pass starkt att om en av dem skulle råka dö så dör även den andra en kort tid efter. Detta låter ju som en rätt otymplig överlevnadsstrategi dock och jag har inga vettiga källor på det heller. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Dik-dik )
Citera
2009-12-18, 09:56
Medlem
sparassiss avatar
Jag tror att fenomenet du efterfrågar är sk. social monogami, då i motsats till sexuell monogami. Det är väldigt vanligt bland fåglar men betydligt ovanligare bland t.ex. däggdjur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Monogamous_pairing_in_animals
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in