2009-12-24, 17:53
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Årtal säger mer än du tror men om du anser väggknackning vara smidigare så visst.
Ja, jag anser det vara bättre att kontrollera det själv innan köp än att leka någon gissningslek baserat på årtal.
Citera
2009-12-24, 20:53
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Ja, jag anser det vara bättre att kontrollera det själv innan köp än att leka någon gissningslek baserat på årtal.

Årtal är inte allt och det har ingen påstått men är man helt oinsatt så är byggår en metod för att sålla grovt innan man går på visning. Vidare är det inte lönt att knacka vägg i hus byggda före 1955 eftersom de allra flesta icke är byggda med bärande betongväggar som ju är önskvärt.
Bäst gör man i att gå till sitt kommunkontor och be att få titta på husritningarna till det objekt man verkligen är intresserad av och där studera konstruktionen. Det står såväl i detalj som sammanfattat.
Citera
2014-01-09, 18:36
Medlem
MillerMullers avatar
Är alla funkis(hög)hus lyhörda?
Bor i sthlm och nu har det flyttat in/återkommit en granne som bor _under_ mig vilken låter massa, osams har vi blivit när jag klagat med så det känns lättast att flytta till bättre hus, grannar och förening.
Citera
2014-01-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MillerMuller
Är alla funkis(hög)hus lyhörda?
Bor i sthlm och nu har det flyttat in/återkommit en granne som bor _under_ mig vilken låter massa, osams har vi blivit när jag klagat med så det känns lättast att flytta till bättre hus, grannar och förening.

Tror det. Har bott i ett och det var inte trevligt.
Citera
2018-08-19, 11:20
Medlem
Väcker tråden lite!

Jag har tänkt flytta till ett område där många bostäder verkar vara bygda kring 40-talet. Det är Midsommarkransen jag pratar om.

Något speciellt man bör tänka på? Värt att köpa ombygd lägenhet? Det är väldigt viktigt att min nästa bostadsinvestering bli en lägenhet som är relaltivt lite lyhörd, så skulle vara tacksam för lite uppslag vad jag bör tänka på!
Citera
2018-08-19, 20:19
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandmanii
Väcker tråden lite!

Jag har tänkt flytta till ett område där många bostäder verkar vara bygda kring 40-talet. Det är Midsommarkransen jag pratar om.

Något speciellt man bör tänka på? Värt att köpa ombygd lägenhet? Det är väldigt viktigt att min nästa bostadsinvestering bli en lägenhet som är relaltivt lite lyhörd, så skulle vara tacksam för lite uppslag vad jag bör tänka på!
En sak som kan ha hänt med gamla lägenheter genom åren är att rum och kök bytt plats.
Som jag förstått det så brukar kök vara under kök, vardagsrum under vardagsrum osv. Det stämmer även med hur det varit i dom flesta lägenheter jag varit i.
Men med bostadsrätter kan det ju ha ändrats om innehavaren fått tillåtelse att ändra om.
Så försök kolla utanför om du ser hur det ser ut att vara över/under dig. Det är ju tråkigt om du alltid har sovmorgon och grannen över dig har sitt kök över ditt sovrum.
Pass även upp för att få barnfamiljer över dig. Har du en stor lägenhet ovan dig fisk den risken men har du bara en tvåa så är det mindre risk. Helt enormt vad även små jävla ungar kan låta när dom springer runt och tappar saker.
Citera
2018-08-19, 21:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En sak som kan ha hänt med gamla lägenheter genom åren är att rum och kök bytt plats.
Som jag förstått det så brukar kök vara under kök, vardagsrum under vardagsrum osv. Det stämmer även med hur det varit i dom flesta lägenheter jag varit i.
Men med bostadsrätter kan det ju ha ändrats om innehavaren fått tillåtelse att ändra om.
Så försök kolla utanför om du ser hur det ser ut att vara över/under dig. Det är ju tråkigt om du alltid har sovmorgon och grannen över dig har sitt kök över ditt sovrum.
Pass även upp för att få barnfamiljer över dig. Har du en stor lägenhet ovan dig fisk den risken men har du bara en tvåa så är det mindre risk. Helt enormt vad även små jävla ungar kan låta när dom springer runt och tappar saker.

Inte så vanligt med 40-talslägenheter men i äldre hus, exempelvis sekelskifte, är att stora lägenheter har delats i mindre. Då kan det vara lite hur som helst med ljudisoleringen mellan lägenheterna. Sen beror mycket på hur husen är byggda generellt och sånt kan vara svårt att veta, det verkar skilja sig mycket åt. Det finns aldrig några garantier för god ljudisolering tyvärr. Jag har bott i ett ganska nybyggt hus där mitt sovum låg vägg-i-vägg med grannens kök. Det dunkade i väggen varje gång de stängde en kökslåda på morgonen. Det var en barnfamilj som var uppe vid sju-rycket även på helgerna, så det var mindre lyckat.

Dock måste jag säga att om det var viktigt för mig att lägenheten inte var lyhörd, så skulle jag aldrig köpa en 40-talslägenhet. Jag skulle köpa så nytt som möjligt, inte äldre än 70-tal. När jag bodde i smalhus från 40-talet var det väldigt lyhört, det var tegelväggar som släppte igenom mycket ljud.
Citera
2018-08-21, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Inte så vanligt med 40-talslägenheter men i äldre hus, exempelvis sekelskifte, är att stora lägenheter har delats i mindre. Då kan det vara lite hur som helst med ljudisoleringen mellan lägenheterna. Sen beror mycket på hur husen är byggda generellt och sånt kan vara svårt att veta, det verkar skilja sig mycket åt. Det finns aldrig några garantier för god ljudisolering tyvärr. Jag har bott i ett ganska nybyggt hus där mitt sovum låg vägg-i-vägg med grannens kök. Det dunkade i väggen varje gång de stängde en kökslåda på morgonen. Det var en barnfamilj som var uppe vid sju-rycket även på helgerna, så det var mindre lyckat.

Dock måste jag säga att om det var viktigt för mig att lägenheten inte var lyhörd, så skulle jag aldrig köpa en 40-talslägenhet. Jag skulle köpa så nytt som möjligt, inte äldre än 70-tal. När jag bodde i smalhus från 40-talet var det väldigt lyhört, det var tegelväggar som släppte igenom mycket ljud.

Tack för rådet. Det verkar dock väldigt svårt att hitta lägeheter bygda så pass sent. Det skulle vara en ombygd lägenhet i så fall i det området där jag letar!
Citera
2018-08-21, 20:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Tack för rådet. Det verkar dock väldigt svårt att hitta lägeheter bygda så pass sent. Det skulle vara en ombygd lägenhet i så fall i det området där jag letar!

Jag vet inte i vilket läge en ombyggnad skulle göra att det blev mindre lyhört? Snarare tvärtom lite beroende på vad som är gjort. Jag tror att tilläggsisolering är väldigt, väldigt ovanligt. Dessutom är det nog svårt att få det riktigt bra om inte stommen i huset är bra. Midsommarkransen är väl inte många stenkast från Telefonplan? Där finns massor av nybyggen? Rätt ocharmigt kan jag tycka, men om bra ljudisolering är prio så blir det nog knepigt med just 40-talshus tror jag.
Citera
2018-12-01, 21:43
Medlem
Hur omständligt är det att isolera en lägenhet om den är lyhörd? Och skulle det bli dyrt?

Jag funderar på hur man gör om det är lägenheten upptill det är lyhört?
Citera
2018-12-01, 21:51
Bannlyst
Citat:
Hur omständligt är det att isolera en lägenhet om den är lyhörd? Och skulle det bli dyrt?

Jag funderar på hur man gör om det är lägenheten upptill det är lyhört?

Kommer aldrig funka, köp ett torp på landet och pendla till jobbet.
Citera
2019-01-21, 23:13
Bannlyst
Du hör med värden vilken ljudklass huset har och hur det är isolerat. Mäklare samt boende kan du aldrig lita på. Mäklaren säger vad som för att sälja och de boende säger allt är bra för att inte sticka ut. Alltså ren svensk feghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in