Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-17, 03:47
  #1
Medlem
Fitt-trollets avatar
Jag är på jakt efter en lägenhet, men den viktig sak är att det inte är lyhört. Jag jobbar oregelbundna tider och skulle dö inombords ifall man inte kan spela musik t.ex 03:45 som jag gör just nu.
I nuvarande lägenheten har jag aldrig haft problem, vare sig att jag blir störd eller att jag stör någon.

Det är ju ganska enkelt att undersöka ytterdörren ifall den isolerar ljud. Men det är ju bara en liten del av allt. Hur ska man få reda på resten?
Citera
2009-12-17, 03:51
  #2
Medlem
Black&Whites avatar
Knacka på hos grannarna när du är på visning och fråga?
Citera
2009-12-17, 04:19
  #3
Medlem
Fitt-trollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black&White
Knacka på hos grannarna när du är på visning och fråga?

Jag har funderat på det men inte helt hundra på att man får en objektiv beskrivning. Men sannolikt enda sättet?
Citera
2009-12-17, 07:45
  #4
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-trollet
Jag är på jakt efter en lägenhet, men den viktig sak är att det inte är lyhört. Jag jobbar oregelbundna tider och skulle dö inombords ifall man inte kan spela musik t.ex 03:45 som jag gör just nu.
I nuvarande lägenheten har jag aldrig haft problem, vare sig att jag blir störd eller att jag stör någon.

Det är ju ganska enkelt att undersöka ytterdörren ifall den isolerar ljud. Men det är ju bara en liten del av allt. Hur ska man få reda på resten?

Du tror inte att det beror mer på dina grannar än på själva lägenheten?
Citera
2009-12-17, 07:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-trollet
Jag har funderat på det men inte helt hundra på att man får en objektiv beskrivning. Men sannolikt enda sättet?

Om du berättar att anledningen till din fråga är att du skall spela musik 03.45, så tror jag att det ligger i grannarnas intresse att berätta hur det ligger till.
Citera
2009-12-17, 10:26
  #6
Medlem
re

Knacka på hos grannen be denna sätta på tv/sterio på hög volym gå tillbaka till lägenheten och avgör själv.

Sen kan man tänka på när husen är byggda och om det är 3 glas fönster.

OT
Musik 03.45 köp hörlurar
Citera
2009-12-17, 11:18
  #7
Medlem
kixer-s avatar
jag hade då inte velat va din granne om du lirade musik så sent
Citera
2009-12-17, 11:38
  #8
Moderator
rotadents avatar
Jag frågade faktiskt grannarna där jag bor nu om det var lyhört, jag passade på i samband med visningen precis som Black&White föreslår. Sen var de väl inte helt sanningsenliga, de sa att det i princip var helt tyst men så skulle nog inte jag beskriva det. Vi hör våra grannar en del och skulle de spela musik 03.45 skulle jag ta ett samtal med dem... Det du inte ska göra i alla fall är att fråga mäklaren för det är ungefär som med avståndet till t-banan (det tar alltid maximalt fem minuter att gå), alla lägenheter är knäpptysta...
Citera
2009-12-17, 19:24
  #9
Medlem
Elfrides avatar
Bor du i ett nybyggt hus i dag? Har du erfarenhet av lyhörda lägenheter sedan tidigare och kan föreställa dig hur ditt musikspelande nattetid skulle låta isåfall?

Vet du när huset är byggt eller kan du beskriva det så kan du få svar.
Citera
2009-12-17, 21:11
  #10
Medlem
TheInsanes avatar
Varför är det en så stor grej att spela musik 03:00? Det viktiga är att visa hänsyn. Jag spelar musik på natten ibland men givetvis anpassas volym efter tiden på dygnet. Att lyssna på musik innebär väl inte alltid att dra på riktigt hög musik, då är det givetvis ett problem. Om man bara tänker till lite behöver det inte vara något problem.
Citera
2009-12-18, 09:18
  #11
Medlem
Fitt-trollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Du tror inte att det beror mer på dina grannar än på själva lägenheten?

Antingen det, eller så beror det på huset. Under 2-3 år har jag aldrig hört någon granne använda en toalett. Kanske bor jag själv i huset?

Citat:
Ursprungligen postat av Svarte Petter
Om du berättar att anledningen till din fråga är att du skall spela musik 03.45, så tror jag att det ligger i grannarnas intresse att berätta hur det ligger till.

Nej? Det är väl just då grannarna säger att huset är väldigt lyhört och jag kommer att störa grannar trots att jag kanske egentligen inte skulle?

Citat:
Ursprungligen postat av kixer-
jag hade då inte velat va din granne om du lirade musik så sent

Jag hade inte velat vara granne med någon ifall det är lyhört. Därför startade jag denna tråden. Omtanke är viktigt

Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Bor du i ett nybyggt hus i dag? Har du erfarenhet av lyhörda lägenheter sedan tidigare och kan föreställa dig hur ditt musikspelande nattetid skulle låta isåfall?

Vet du när huset är byggt eller kan du beskriva det så kan du få svar.

Huset jag bor i idag är från ca 70-72. Jag har själv aldrig bott i en lyhörd lägenhet men jag har varit hos kompisar där man man hör grannarna trots att man ser på TV.

Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
Varför är det en så stor grej att spela musik 03:00? Det viktiga är att visa hänsyn. Jag spelar musik på natten ibland men givetvis anpassas volym efter tiden på dygnet. Att lyssna på musik innebär väl inte alltid att dra på riktigt hög musik, då är det givetvis ett problem. Om man bara tänker till lite behöver det inte vara något problem.

Givetvis. Självklart har jag en annan dB-nivå kl 03:00 än vad jag har 19:00.
Citera
2009-12-18, 14:17
  #12
Medlem
Jag har haft grannar som knackat på för att kontrollera lyhördheten, jag tyckte det var en rätt bra grej. Jag stod på ena sidan och de gick in på andra sidan och ropade. Hörde ingenting och allt var bra. Det lärde mig att jag kunde ha efterfester utan problem

Men en sak som kan vara bra att komma ihåg när du spelar musik på kvällen är att du kan ha ganska högt på så länge du sänker basen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback