2009-12-17, 00:27
Medlem
TrakigVanas avatar
Min dator har betett sig konstigt det senaste, och liksom "väntar" med saker jag gör, och liksom laggar fast emellanåt...

När jag startar den har den börjat visa en blå screen där det står att disk D måste inkonsekvenskontrolleras. När jag sedan låter den göra detta fryser den på 3%, och helt enkelt stannar där.

Så det jag måste göra är att trycka på en tangent för att datorn ska gå igång. Jag har läst runt lite, där man fått tipsen att från Windows göra en diskkontroll. När jag skulle kontrollera disk C gick inte detta, och när jag sedan skulle kontrollera disk D frös hela fönstret och (svarade inte)...

Vad är det som händer?
Kommer detta gå bort om jag formaterar om datorn? Eller är diskarna kaputt? Eller är det något annat som är fel med min dator?

Kan tilläggas att jag inte har något alls på disk D...

Snälla hjälp!!

Andrea
Citera
2009-12-17, 00:29
Medlem
TrakigVanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrakigVana
Min dator har betett sig konstigt det senaste, och liksom "väntar" med saker jag gör, och liksom laggar fast emellanåt...

När jag startar den har den börjat visa en blå screen där det står att disk D måste inkonsekvenskontrolleras. När jag sedan låter den göra detta fryser den på 3%, och helt enkelt stannar där.

Så det jag måste göra är att trycka på en tangent för att datorn ska gå igång. Jag har läst runt lite, där man fått tipsen att från Windows göra en diskkontroll. När jag skulle kontrollera disk C gick inte detta, och när jag sedan skulle kontrollera disk D frös hela fönstret och (svarade inte)...

Vad är det som händer?
Kommer detta gå bort om jag formaterar om datorn? Eller är diskarna kaputt? Eller är det något annat som är fel med min dator?

Kan tilläggas att jag inte har något alls på disk D...

Snälla hjälp!!

Andrea

Kan tillägga att det går inte ens att högerklicka på Disk D, fönstret fryser då direkt, och det där timglaset kommer upp...
Citera
2009-12-17, 00:29
Medlem
X_surfers avatar
Prova att köra chkdsk c: /R från återställningskonsolen på windows-skivan
Citera
2009-12-17, 00:31
Medlem
TrakigVanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Prova att köra chkdsk c: /R från återställningskonsolen på windows-skivan

Saken är att jag köpte datorn av en kille på blocket för ca ett halvår sedan, och det är ett äkta windowsexemplar.. Dvs jag har ingen skiva... :/
Citera
2009-12-17, 00:35
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Saken är att jag köpte datorn av en kille på blocket för ca ett halvår sedan, och det är ett äkta windowsexemplar.. Dvs jag har ingen skiva... :/

Vilken windowsversion är det du har?

Är det Windows Vista kan du tanka ner en recovery-skiva helt lagligt här:

http://neosmart.net/blog/2008/window...disc-download/
Citera
2009-12-17, 00:54
Medlem
TrakigVanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vilken windowsversion är det du har?

Är det Windows Vista kan du tanka ner en recovery-skiva helt lagligt här:

http://neosmart.net/blog/2008/window...disc-download/

Jag har Xp.. :/
Citera
2009-12-17, 15:26
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Jag har Xp.. :/

Du kan prova att köra ovanstående kommando från kommandotolken istället, jag är dock inte säker på att det hjälper....

1. klicka på start och skriv cmd

2. skriv chkdsk D: /R och tryck enter.

3. kör samma kommando igen men skriv D istället ( chkdsk c: /R )

OBS Windows kommer att vilja kolla dina diskar vid uppstart, låt kontrollen köras färdigt

Du kan även dra ner Seatools för Windows för att testa din hårddisk och se om det är nåt fel på den.

http://www.seagate.com/ww/v/index.js...00f5ee0a0aRCRD

Har du inget på disk D annars heller så kan du för övrigt lika bra formatera om den
Senast redigerad av X_surfer 2009-12-17 kl. 15:30.
Citera
2009-12-17, 20:56
Medlem
hasenfrasens avatar
Om t.o.m. inkonsekvenskontrollen/chkdsk låser sig är det nog din hårddisk som är kaputt. Köp ny hårddisk och var aktsam när du stänger igen locket på en laptop i drift. I avstängt läge däremot är diskarna väldigt stryktåliga.

Du kan använda vilken XP-version som helst då din Laptop har SLP i BIOS vilket gör att programmet "OEMBIOS changer" kan rätta till och korrigera din installation så att den blir 100% äkta enligt Microsofts alla WGA/MGA/whatever kontroller dom utför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in