Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-02-05, 17:09
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Såg en dokumtär på SVT igår (040204) om Nick Cave. Nån som vet vilken bok det var han satt och läste högt ur lite då och då?
Citera
2004-02-05, 17:18
Medlem
snapcases avatar
Jag TROR att det var ur essän "The word made flesh" som är med i samlingen "King ink II". OBS att jag inte är 100% säker. Om nån annan har bättre koll så är jag också intresserad av att hitta texten.
Citera
2004-02-05, 17:21
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Av nån anledning så tyckte jag att det han läste var väldigt intressant och fängslande, trots att man inte fick höra så mycket.
Citera
2004-02-05, 17:28
Medlem
Eremitens avatar
Jag har ingen TV så jag såg inte programmet. Det var möjligen inte så att han läste ur en av sina favoritböcker, det har han gjort i dokumentärer förr, nämligen Strindbergs ”Ockulta dagboken”?
Citera
2004-02-05, 17:31
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag har ingen TV så jag såg inte programmet. Det var möjligen inte så att han läste ur en av sina favoritböcker, det har han gjort i dokumentärer förr, nämligen Strindbergs ”Ockulta dagboken”?
Nej, det här var tveklöst självbiografiskt. Det handlade om hans egen spirituella utveckling men han lästa bl.a om The birthday party.
Citera
2004-02-05, 17:41
Medlem
Om det är en bok av Nick Cave ni söker så har han bara publicerat en, så vitt jag vet: And the Ass Saw the Angel. Den rekommenderas till alla som uppskattar Cave, trasiga människor och gudsfrånvaro.

En del av texterna han läste kände jag dock inte igen från boken - såg ut som om han läste ur en dagbok eller liknande...
Citera
2004-02-05, 17:42
Bannlyst
SATAN också jag missade det! Är det någon som vet om det går i repris? Tycker Cave är en väldigt intressant person och en utmärkt musiker.
Citera
2004-02-05, 17:53
Medlem
Ja, den går i repris, 11/2 kl 13:55.
Citera
2004-02-05, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sukk
Ja, den går i repris, 11/2 kl 13:55.
Arrigato. Tror jag ska ta och köpa den där boken också. Låter intressant.
Citera
2004-02-05, 18:53
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kow
SATAN också jag missade det! Är det någon som vet om det går i repris? Tycker Cave är en väldigt intressant person och en utmärkt musiker.

Själv så tycker jag att hans musik är helt intetsägande - tråkig röst och inga utmärkande melodier. Han som person verkar dock väldigt intressant - vilket bidrog till att dokumentären var väldigt sevärd. Tyckte dock att han var lite väl pretentiös. När han pratade om hur hans texter handlar om kärlek, så fick han det att låta som om han var den enda som har skrivit om detta unika ämne. Men som sagt, han hade mycket intressanta saker att säga också.
Citera
2004-02-05, 18:55
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Om det är en bok av Nick Cave ni söker så har han bara publicerat en, så vitt jag vet: And the Ass Saw the Angel. Den rekommenderas till alla som uppskattar Cave, trasiga människor och gudsfrånvaro.

En del av texterna han läste kände jag dock inte igen från boken - såg ut som om han läste ur en dagbok eller liknande...
And the Ass Saw the Angel (hans enda roman. Mycket bra)
King Ink (all hans tidiga poesi, låttexter från The Birthday Party-tiden och framåt, även texter till osläppta låtar, ett par enaktspjäser och lite annat, bl.a. hur han mötte Blixa)
King Ink II (fler låttexter, även alternativa versioner, texter skrivna åt andra artister, manuskriptet till essän The Flesh Made Word (se nedan))

En CD som jag inte har lyssnat på
The Secret Life of the Love Song and The Flesh Made Word: Two Lectures by Nick Cave (King Mob Spoken Word CDs).
Citera
2004-02-05, 18:56
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Om det är en bok av Nick Cave ni söker så har han bara publicerat en, så vitt jag vet: And the Ass Saw the Angel.

Vad jag kan se här så har han skrivit tre böcker. Nån som vet om de finns översatta till svenska?

EDIT: Eremiten hann visst före med böckerna, men min fråga angående översättningar kvarstår.

EDIT 2: Fråga mig inte varför min länk inte fungerar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in