Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Ta det som löneförmån brukar generellt bli sämst både för dig och arbetsgivaren. Han får betala sociala avgifter och du får betala mer skatt.
Hellre dra av det i deklarationen eller som någon föreslog, köp det på egen firma.
Att dra av ett pendlarkort i privata deklarationen är inte tillåtet. Han har inte heller en egen firma som sagt så alla dina tips är svåra att använda sig av
Löneförmån är helt okey. Att du får betala mer skatt är ju själva grejen med löneförmånsskatt. Inget konstigt med det. Däremot så får du ju högre bruttolön vilket höjer din pension. Att arbetsgivaren får betala mer skiter ju du i, antar jag.
Den enda nackdelen jag ser med att låta arbetsgivaren betala ditt pendlarkort är om han istället kan tänka sig att höja din lön med motsvarande summa. Om han inte vill det så kör på bussbiljetten som löneförmån. Finns ingen nackdel med detta. Förmånsskatten på ett pendlarkort har jag inte en aning om. Om det är en schablonavgift som överstiger kostnaden så fattar du ju själv att det inte är lönsamt, tänk på det..