2009-12-16, 23:46
Medlem
Kortet ligger nånstans runt 1500-2000:- per månad. Vilket är bäst att göra. Köpa det privat och dra av på skatten eller låta jobbet betala och ta det som löneförmån? Spelar det alls någon roll?
Citera
2009-12-17, 01:21
Medlem
Om arbetsgivaren är beredd att betala för kortet så är det väl hugget som stucket?

Eller du kanske har egen firma?
Citera
2009-12-17, 08:59
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Kortet ligger nånstans runt 1500-2000:- per månad. Vilket är bäst att göra. Köpa det privat och dra av på skatten eller låta jobbet betala och ta det som löneförmån? Spelar det alls någon roll?

Om du har egen firma och du får lyfta momsen på kortet så är det bättre att köpa på firman.
Citera
2009-12-18, 02:27
Medlem
Nej det är inte min firma utan det är jag som ska ta min arbetsgivare på denna summan. Jag har noll koll när det gäller skatter o dylikt så detta kanske egentligen är en icke-fråga. Iaf så gäller det ju en hyffsat stor summa. Och man får väl dra av för reseräkning på deklarationen? Eller gäller det bara vid biltransporter?

Så jag tänkte om det fanns något att tjäna på att dra av summan som reseräkning eller istället räkna det som en jobbförmån dvs att de betalar mitt pendlarkort. Men det kanske går på ett ut, tänkte som sagt mest höra mig för. Tackar..
Citera
2009-12-18, 08:21
Medlem
Mulas avatar
Ta det som löneförmån brukar generellt bli sämst både för dig och arbetsgivaren. Han får betala sociala avgifter och du får betala mer skatt.
Hellre dra av det i deklarationen eller som någon föreslog, köp det på egen firma.
Citera
2009-12-18, 14:10
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Nej det är inte min firma utan det är jag som ska ta min arbetsgivare på denna summan. Jag har noll koll när det gäller skatter o dylikt så detta kanske egentligen är en icke-fråga. Iaf så gäller det ju en hyffsat stor summa. Och man får väl dra av för reseräkning på deklarationen? Eller gäller det bara vid biltransporter?

Så jag tänkte om det fanns något att tjäna på att dra av summan som reseräkning eller istället räkna det som en jobbförmån dvs att de betalar mitt pendlarkort. Men det kanske går på ett ut, tänkte som sagt mest höra mig för. Tackar..
Om arbetsgivaren betalar ditt pendlarkort så kan du ju inte dra av detta i deklarationen eftersom du inte betalat något för det, eller hur ?
Däremot får du betala skatt på förmånen att du har gratis pendlarkort av din arbetsgivare.

/ TT
Citera
2009-12-18, 14:12
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Ta det som löneförmån brukar generellt bli sämst både för dig och arbetsgivaren. Han får betala sociala avgifter och du får betala mer skatt.
Hellre dra av det i deklarationen eller som någon föreslog, köp det på egen firma.

Att dra av ett pendlarkort i privata deklarationen är inte tillåtet. Han har inte heller en egen firma som sagt så alla dina tips är svåra att använda sig av

Löneförmån är helt okey. Att du får betala mer skatt är ju själva grejen med löneförmånsskatt. Inget konstigt med det. Däremot så får du ju högre bruttolön vilket höjer din pension. Att arbetsgivaren får betala mer skiter ju du i, antar jag.

Den enda nackdelen jag ser med att låta arbetsgivaren betala ditt pendlarkort är om han istället kan tänka sig att höja din lön med motsvarande summa. Om han inte vill det så kör på bussbiljetten som löneförmån. Finns ingen nackdel med detta. Förmånsskatten på ett pendlarkort har jag inte en aning om. Om det är en schablonavgift som överstiger kostnaden så fattar du ju själv att det inte är lönsamt, tänk på det..
Citera
2009-12-20, 19:33
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Men vänta nu, om man betalar det själv kan man väl dra av det som resor till och från arbetet?
Citera
2009-12-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Men vänta nu, om man betalar det själv kan man väl dra av det som resor till och från arbetet?

Får inget grepp om det ens är tillåtet att göra avdrag för pendlarkort.

http://www.skatter.se/index.php?q=node/473
http://www.skatteverket.se/svarpavan...e80001722.html
Citera
2009-12-22, 07:31
Medlem
miqqqas avatar
Självklart så kan man dra av kostnaden för pendelkortet i deklarationen, det är ju en kostnad för att ta sig till och från arbetsplatsen och kostnaden överstiger minimibeloppet.

På föregående skrivares länk står det dock
Citat:
Om din arbetsgivare har betalat dig för resor mellan bostad och arbetsplats ska du ta upp ersättningen som lön. Du har sedan rätt till avdrag på samma sätt som om du själv haft kostnaden för resorna.
Citera
2010-01-17, 22:50
Medlem
Jag sitter i samma båt och vet inte om man ska försöka få en höjd lön med detta inbakat eller att arbetsgivaren betalar resorna separat.
Citera
2010-01-18, 07:13
Medlem
hade fan gömt bort denna tråden. Tack alla för hjälp.. men jag gör så att jag ber han baka in kostnaden i lönen så ska jag se om det är något man kan dra av sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in