2009-12-30, 18:58
Medlem
ej tillåtna tekniker:

Förresten man börjar väl på vitt bälte? varför börjar denna på blått? får man automatiskt blått när man är 18 eller är det så att 18+ med vitt bälte kör samma regler som 16-17 åringar?

EDIT: källa International Brazilian jiu-Jitsu Federation
Senast redigerad av Mr.Dee 2009-12-30 kl. 19:02.
Citera
2009-12-30, 20:56
Medlem
sosolows avatar
Nej man får inte automatiskt blått bälte, tror mer på ditt andra förslag där.
Förresten, någon som har någon idé om varför Scissor takedown är förbjudet? det är ju inte direkt farligt eller vidare svårt på något sätt?

Och btw, slänger in ännu en riktigt nice teknik här! Submissison 101 <3 :
http://www.youtube.com/watch?v=ObTqL...esh+div-r-2-HM
Citera
2009-12-31, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosolow
Förresten, någon som har någon idé om varför Scissor takedown är förbjudet? det är ju inte direkt farligt eller vidare svårt på något sätt?

Orsaken är att scissor takedown är så jävla cool att de som tittar kan bli blinda.

EDIT: tydligen är scissor takedown rätt farlig om man gör den fel.
Senast redigerad av Mr.Dee 2009-12-31 kl. 02:29.
Citera
2009-12-31, 11:33
Medlem
Leavemealones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Orsaken är att scissor takedown är så jävla cool att de som tittar kan bli blinda.

EDIT: tydligen är scissor takedown rätt farlig om man gör den fel.
Ifall det är den jag nu tänker på så är verkar den ganska så farlig som du säger. Min bror (som har hållit på i x antal fler år med grappling) skulle prova den på mig, och det kändes som att han höll på sabba mina knän då han kom lite fel. Hade tur att det bara gjorde ont men sen fick han inte prova den igen.

Edit: Angående reglerna så tror jag inte det är samma från tävling till tävling. Det var en BJJ-tävling i skellefteå tidigare i år och där var det tillåtet med raka ankellås från blått och uppåt.
Senast redigerad av Leavemealone 2009-12-31 kl. 11:36.
Citera
2009-12-31, 14:09
Medlem
"Brazilian kick" känns alltid lika bra när man verkligen lurar motståndarn
http://www.youtube.com/watch?v=dUlUv0WhDcg
Citera
2010-01-01, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leavemealone
Edit: Angående reglerna så tror jag inte det är samma från tävling till tävling. Det var en BJJ-tävling i skellefteå tidigare i år och där var det tillåtet med raka ankellås från blått och uppåt.

Man får såklart ha olika regler på olika tävlingar, de reglerna jag postade var de officiella internationella reglerna.

kan lägga till att scissor takedown är också ibland förbjuden på tävlingar i judo,pankration och sub wrestling
Citera
2010-01-01, 09:58
Medlem
HerrBormanns avatar
Jag avslutar nästan alltid med samma teknik. Tusen nålar får vilken motståndare som helst att ge upp på några sekunder.
Citera
2010-01-01, 23:25
Medlem
Sverigegrabbens avatar
höftkast

Eftersom jag är stark använder jag ett höftkast vet inte namnet på japanska syslar med judo och juijitsu. Det går ut på att kasta medan du håller i nacken är väldigt effektivt och en kille fick en rejäkl blåtira en gång efter jag gjorde det på honom. Tror förresten det heter någonting med ashibaraij nåt sånt.
Citera
2010-01-02, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Jag avslutar nästan alltid med samma teknik. Tusen nålar får vilken motståndare som helst att ge upp på några sekunder.

touché
Citera
2010-01-02, 08:35
Medlem
Björnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Eftersom jag är stark använder jag ett höftkast vet inte namnet på japanska syslar med judo och juijitsu. Det går ut på att kasta medan du håller i nacken är väldigt effektivt och en kille fick en rejäkl blåtira en gång efter jag gjorde det på honom. Tror förresten det heter någonting med ashibaraij nåt sånt.

I judons höftkast håller man runt ryggen, inte nacken. Ska du hålla där så är det nog Kubi Nage du menar. Ashi barai är fotsvep (okuri ashi eller de ashi beroende på om det är ett eller två ben som sveps).
Citera
2010-01-02, 09:46
Medlem
GSE_s avatar
En gammal goding är ju en tight thaiclinch och sen mata knän och armbågar :>
Citera
2010-01-02, 09:56
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kisengue
Sluta. En enkel googling berättar att de enda teknikerna som är förbjudna vid svart bälte är slams, neck cranks (cervical lock), scissors takedown och heel hook. Toe hold, achilles hold och figure-four leg lock är alla tillåtna, och så även den här vridiga varianten. Källa: http://www.google.se/url?sa=t&source...ah4Ty-o-fOcigQ

On-Topic:
Reverse Omoplata. Bäst.
Där ser man! Men om du läser mitt inlägg noga så ser du att det var 100% korrekt (även om det då avslöjar min låga kunskapsgrad )

Skönt att höra att det blir mer liberalt uppåt till, har känts lite begränsat.
Senast redigerad av Prometeus 2010-01-02 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in