2009-12-16, 15:52
Medlem
viktorslows avatar
Sitter med en gammal Hp Pavillon zv5000 som har bråkat en hel del. Nu kör den Windows 2000 och fungerar men inte mer.

Försöker få igång trådlöst på burken och har sedan tidigare en Linksys Wireless USB Adapter, vilken har fungerat finfint på en annan dator på samma nätverk. Dock så fungerade inte Linksys wireless configuration utility, men mer om det senare.

Har bråkat och stångats en del med diverse guider för hur man får trådlöst att fungera på Win2k men har inte nått något resultat. Problemet verkar ligga i att nätverket är krypterat med WEP, vilket jag inte kan påverka. Och hur man gör då är något som jag antingen är för dum för att lista ut eller helt enkelt inte går att köra ifrån Win2k utan ett wireless utility program.

När jag försöker ansluta med Linksys wireless utility så ansluter jag till routern men internet hittas inte och jag får ingen ip-adress och når förövrigt samma resultat oavsett vilket lösenord jag skriver in (ja, mitt lösenord är korrekt). Konstigt då accesspunkterna är cisco, linksys och cisco borde vara kompatibla kan man tycka. Samma sak hände med samma program kört på xp. I det fallet blev lösningen att köra WZC, och då fungerade det felfritt.(*OBS* Jag kan inte installera xp *OBS*)

Så, bästa vore naturligtvis ifall någon hade något magiskt knep för att få det hela att fungera? Eller om någon möjligtvis har en tredjeparts wireless utility som fungerar med Win2k?
Citera
2009-12-17, 20:12
Medlem
viktorslows avatar
Verkar inte som om någon var sugen på att hjälpa här Någon trevlig mod kanske kan flytta över tråden till nätverks forumet? När jag tänker efter lite så skulle jag lagt den där från början .
Citera
2009-12-18, 06:35
Medlem
Windows 2000 har inget inbyggt stöd för trådlöst. du måste alltså använda ett wireless utility. Är du säker på att 2000 stöds av tillverkaren av wireless kortet?
Varför kan du inte uppgradera till XP/7? Om du är orolig för prestanda..
Jag installerade Windows 7 på en kompis laptop med bara en Celeron 1.4 GHz och 1.5 GB RAM minne. Han har då varit helt nöjd hittills, tyckte till och med att det var en förbättring från XP som han hade tidigare.
Windows 2000 kommer för övrigt sluta få uppdateringar i juni, då utökad support går ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in