2009-12-16, 10:35
Medlem
Vill vi ha skattehöjningar och sen pensionering eller ge invandrarna jobb?
Citat:
För att undvika rejäla skattehöjningar eller senare pensionering måste Sverige ta vara på den växande invandrargruppen, som till större delen än den svenskfödda är i arbetsför ålder
USA ger en fingervisning om hur det kan gå till att fixa
Citat:
Benny Carlson har jämfört de somaliska invandrargrupperna i Sverige och Minnesota – och upptäckt att betydligt fler försörjer sig själva i USA.
Citat:
sid 2 för källor och mer

http://www.webbkampanj.com/citymalmo/20091216/paper.pdf

eller i Flash

http://www.webbkampanj.com/citymalmo/20091216/?page=1&mode=50&noConflict=1
Senast redigerad av Spengler 2009-12-16 kl. 10:41.
Citera
2009-12-16, 10:53
Medlem
Bara rubriken ger mig kalla kårar hur folk, långt ifrån bara PK-folk, tänker.

"Arbeta längre-eller ge invandrarna jobb."

Vem eller vilka är det som sitter på en massa jobb och vägrar att ge ut dessa jobb?

Vad har min pensionering med somalisk arbetskapacitet att göra? I grunden helt obegripligt. Menar artikelförfattaren att jag måste agera som slav för somalierna i Sverige? Tydligen går tankarna i den riktningen.

Vidare längre ner i texten:

"Om inte invandrare får jobb....

Återigen, vem är det som inte vill ge jobb? Namn på dessa personer tack! Är det någon som gömmer en massa jobb i ett bankfack eller vad är det frågan om?

Sånt skit rent ut sagt.

Det största bekymret är att de somalier etc. som kommer hit inte bygger upp nya högteknologiska industrier och verksamheter. Det är det som för samhället framåt. Inte att någon ger jobb...framförallt inte inom den offentliga sektorn.

Det finns alltid alternativ användning för resurser men som vanligt i dessa sammanhang fungerar massinvandringstänket som tänket hos en alkoholist.
Pengarna till alkoholen och massinvandringen ligger alltid överst och får absolut inte användas till något annat. Jag konstaterar att det kommer att behövas mentala "torkar" i Sverige framgent.

Nog kan jag skapa massor av "sysselsättning", om det nu är det som är den springande punkten, över en natt. Det är bara att lagförbjuda alla grävmaskiner och alla lastfordon.
Senast redigerad av Konrad 2009-12-16 kl. 10:59.
Citera
2009-12-16, 12:03
Medlem
"Lyckade somalier i Minnesota", igen. Lägg märke till hur de ständigt återvinner enkla budskap som innehåller en liten sanning (Somalierna är i något högre utsträckning i arbete i USA) för att marknadsföra en stor lögn ("Det visar att det inte är personerna som är problemet, utan miljön")
Citera
2009-12-16, 12:36
Medlem
Olaus Magnuss avatar
Ja, synen på svenskarnas uppgift i tillvaron är minst sagt anmärkningsvärd. Det finns uppenbarligen bara två alternativa vägar för svenskarna; antingen skapar vi arbeten som sedan ges till främlingarna, eller så jobbar svenskarna själva än hårdare för att kunna skänka mer pengar till invandrarna i form av bidrag och gratis välfärd. Att det svenska folket är till för att tjäna sina nya härskare, är i det mångkulturella Sverige en självklarhet. En oproblematisk självklarhet.

Återigen tvingas man fråga sig, varför det är en självklarhet att svenskar alltid, på ett eller annat sätt, ska ta hand om invandrarna. Dessa ska ju vara så företagsamma, arbetsvilliga, initiativrika, etc, så varför kan de inte skapa sina egna jobb? Men i verkligheten vet vi alla - inklusive de värsta multikultifetischisterna - att så inte är fallet. För hade det varit det, hade man förväntat sig lika mycket av invandrarna som man gör av svenskarna. Och det gör man ju uppenbarligen inte.
Citera
2009-12-16, 12:58
Medlem
CMSRs avatar
Hur menar dom att vi skall undvika skattehöjningar genom att anställa invandrare egentligen?
Finns det en massa undangömda jobb som ingen svensk kan utföra eller?

Det är upperbarligen bara skitsnack, men vad menar man med detta?
Citera
2009-12-16, 15:14
Medlem
Balkongståarns avatar
Jag har inte läst rapporten, utan funderar bara lite fritt angående de arbetande somalierna i Minnesota. Jag antar att det inte står vilka arbeten de har, eller till vilken lön? Minnesota är ju en av de stora jordbruksstaterna. Om somalier nu kan nånting, vad kan det var? Antagligen nån form av enklare jordbrukssysslor. Och ser man på hur enormt jävla stora många av jordbruken är där så kan man tänka sig att det går åt folk för att sköta enklare uppgifter, som att laga staket, bända sten, skörda manuellt där det krävs eller vad som helst. Kan det vara så att de framgångsrika somalierna i Minnesota arbetar inom den sektorn? Vad de har gjort då är att ta mexikanernas plats på botten av löneligan.
Citera
2009-12-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Vill vi ha skattehöjningar och sen pensionering eller ge invandrarna jobb?

USA ger en fingervisning om hur det kan gå till att fixa

Skillnaden i sysselsättningsgrad är inte så stor mellan USA och Sverige som de försöker få det till. Sedan går det inte att jämföra som de gör utan att titta på alla parametrar. Hur ser den genomsnittlige somalierns CV ut? Är denne attraktiv på arbetsmarknaden? I mellanöstern finns det ju i alla fall NÅGRA med någon form av adekvat utbildning. I Somalia finns det bara hyddor, krig och misär.

* De FÅ somalier som behärskar ett annat språk än sin egen rotvälska lär kunna engelska, hur många jobb finns det i Sverige som inte kräver hyfsade kunskaper i svenska?

* USA har en marknad för "minimum wage" arbeten, dvs packa påsar i mataffärerna, trädgårdarbetare etc etc. Dessa arbeten existerar knappt i ett land som Sverige som vill konkurrera med kunskap och teknik.
Citera
2009-12-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I Somalia finns det bara hyddor, krig och misär.
Nja...
Citat:
http://www.mogadishuuniversity.com/
Citera
2009-12-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Nja...

Jodu...och där kan man hitta följande fakultet.

"Faculty of Sharia and Law"

http://www.mogadishuuniversity.com/english/index.php?page=Faculty-Of-Sharia-And-Law

Med examensbeviset i hand:

"Sharia: Diploma, MA & PhD"

.............

Det är väl sådana "högt utbildade" som strömmar in i Sverige just nu, filosofie doktorer i Sharia.
Citera
2009-12-16, 17:35
Medlem
trass avatar
Där tycks ju inte hända så mycket:

http://www.mogadishuuniversity.com/english/index.php?page=calendar-of-events
Citera
2009-12-16, 17:37
Medlem
Citat:
som till större delen än den svenskfödda är i arbetsför ålder
Om detta stämmer så har vi redan förlorat.
Citera
2009-12-16, 20:30
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Jag har inte läst rapporten, utan funderar bara lite fritt angående de arbetande somalierna i Minnesota. Jag antar att det inte står vilka arbeten de har, eller till vilken lön? Minnesota är ju en av de stora jordbruksstaterna. Om somalier nu kan nånting, vad kan det var? Antagligen nån form av enklare jordbrukssysslor. Och ser man på hur enormt jävla stora många av jordbruken är där så kan man tänka sig att det går åt folk för att sköta enklare uppgifter, som att laga staket, bända sten, skörda manuellt där det krävs eller vad som helst. Kan det vara så att de framgångsrika somalierna i Minnesota arbetar inom den sektorn? Vad de har gjort då är att ta mexikanernas plats på botten av löneligan.

Nja, de kör taxi, säljer hucklen och mat till varandra. Sedan har ju Minnesota hyfsade welfare-checkar har jag för mig, det är ju gamla svenskbygder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in