• 1
  • 2
2009-12-16, 10:05
Medlem
Metafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freemaan
Har nyligen fyllt 18år och har då fått tillgång till pengarna som mina föräldrar sparat åt mig. Det jag funderar över är hur jag bäst investerar dessa för att få så stor vinst som möjligt inom kanske 5-10år? utan att riskera att tappa en massa då jag förmodligen kommer ha nytta av dem i framtiden men samtigt inte är i behov av dem nu.

Pengarna är just nu investerade i fonder (runt 100k). Vad är smartast att göra? fortsätta att köpa för vi kan säga 100kr i månade i samma fond? (inget jobb förutom på loven så har nog inte råd med mer)

Eller att invester på något annat sätt ?

Ös på med tips!

Det beror på när du behöver dina pengar. Om du vill spara långsiktigt kan du lika gärna låta pengarna ligga kvar i fonder. Kortsiktigt kan du titta på andra, lite snabbare sparformer.

Noterbart är också att skatt endast betalas på eventuell vinst, inte på ditt insatta belopp. Om du till exempel sätter in 1000 kr idag, för att 5 år senare se att värdet ligger på 1200 kr och bestämmer dig för att plocka ut 500 kr, betalar du bara skatt på 200 kr.
Citera
2009-12-16, 10:09
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metafor
Det beror på när du behöver dina pengar. Om du vill spara långsiktigt kan du lika gärna låta pengarna ligga kvar i fonder. Kortsiktigt kan du titta på andra, lite snabbare sparformer.

Noterbart är också att skatt endast betalas på eventuell vinst, inte på ditt insatta belopp. Om du till exempel sätter in 1000 kr idag, för att 5 år senare se att värdet ligger på 1200 kr och bestämmer dig för att plocka ut 500 kr, betalar du bara skatt på 200 kr.

Njeeet. Plockar han ut 500 kommer han betala skatt på vinsten han gjort på de andelar han säljer.

Säljer han allt kommer han att betala skatt på de 200 han gjort i vinst.
Citera
2009-12-16, 10:14
Medlem
Metafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Njeeet. Plockar han ut 500 kommer han betala skatt på vinsten han gjort på de andelar han säljer.

Säljer han allt kommer han att betala skatt på de 200 han gjort i vinst.

Självklart är det så det ligger till och det jag menade. Ber om ursäkt för mitt taffliga exempel.
Citera
2009-12-16, 16:46
Medlem
Tack för alla svar

Som någon nämde så har jag som sagt bara studiebidrag nu, därför jag bara kan "spara" en hundring i måndaden. Men man måste ju börja någonstan Sedan tror jag nästan det kan vara lättare att börja lite smått nu när man är ung, men samtidigt inte vara dumsnål och inte ha kul för pengarna.

Ska fundera och försöka hitta nån ja känner som är hemma inom ämnet, har hört att det inte är någon höjdare att fråga om hjälp på banker? varför isf?
Citera
2009-12-16, 18:27
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frumpish

Månadsspara ska du självklart börja med så tidigt som möjligt, även om 100kr inte är mycket kan det vara 10% av din inkomst (om du har studiebidrag - gymnasiet) t ex och om du fortsätter med 10% av din inkomst även efter du börjat jobba kommer sparkapitalet rusa iväg
om 100 kr är 10% av ens månadsinkomst så känns det verkligen helt meningslöst att spara dom om man har 100.000 på banken. varför ska han spara dom? låt oss säga att han om 3 år börjar jobba med en ingångslön på ca 20.000 efter skatt. då har han i bästa fall sparat ihop kring 4500 kr på att leva så snålt som det bara går, och det trots att han haft en trygghet med sina 100.000 kr redan sparade. Den första veckan på jobbet tjänar han alltså ihop minst lika mycket som dessa 3 års idoga sparande ger. vad är poängen i det?
Citera
2009-12-16, 19:20
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
om 100 kr är 10% av ens månadsinkomst så känns det verkligen helt meningslöst att spara dom om man har 100.000 på banken. varför ska han spara dom? låt oss säga att han om 3 år börjar jobba med en ingångslön på ca 20.000 efter skatt. då har han i bästa fall sparat ihop kring 4500 kr på att leva så snålt som det bara går, och det trots att han haft en trygghet med sina 100.000 kr redan sparade. Den första veckan på jobbet tjänar han alltså ihop minst lika mycket som dessa 3 års idoga sparande ger. vad är poängen i det?

Poängen är vanan han skapar genom att spara en viss procentandel av sin inkomst. Klarar han av att spara 10% i månaden nu har han vanan inne när han börjar jobba och minskar risken att hans utgifter snabbt kommer komma ikapp hans inkomster även när han tjänar 20k efter skatt.

Dessutom betvivlar jag starkt att han på 3 år (förutsatt att han går gymnasiet nu) lyckas skaffa ett jobb där han plockar ut 20k i månaden efter skatt.

Du har även inte tagit i åtanke att han lär sig investera med dessa 100kr i månaden och får avkastning på dem, den kunskapen, om någon, är viktig om han vill kunna förvalta sina 100.000 kronor..
Citera
2009-12-16, 23:07
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freemaan
Tack för alla svar

Som någon nämde så har jag som sagt bara studiebidrag nu, därför jag bara kan "spara" en hundring i måndaden. Men man måste ju börja någonstan Sedan tror jag nästan det kan vara lättare att börja lite smått nu när man är ung, men samtidigt inte vara dumsnål och inte ha kul för pengarna.

Ska fundera och försöka hitta nån ja känner som är hemma inom ämnet, har hört att det inte är någon höjdare att fråga om hjälp på banker? varför isf?

Gå inte in på en bank! Då kommer dina pengar sakta men säkert att ätas upp av avgifter å annat fanstyg.
Någon annan skrev om Avanza Zero, den fonden är ett bra alternativ. Bara att surfa in på www.avanza.se och öppna en depå, föra över pengar som du sedan köper andelar för, klappat och klart.
Har själv en hel del av mitt sparande där, funkar fin fint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in