2009-12-15, 19:53
Medlem
Carelesss avatar
Tjoo!

Som vanligt brukar jag innan proven komma upp med mina samlade problem och då det har visat sig vara effektivt att låta er lösa dem, så att jag kan se alla steg provar jag lyckan igen inför slutprovet.

*Ett lok drar i en vagn med kraften 54kN. Vagnen, som har massan 250ton, drar i bakomvarande vagnar med kraften 38kN. Beräkna tågsättets acceleration.

F = ma antar jag att man ska använda, fast hur?

* En ring R verkar krafter från tre spända trådar enligt figuren(oj vad bra kvalitet det blev med webcam!). Jämvikt råder. Den hängande vikten har tyngden 10N. Ringens egen tyngd är försumbar. Hur stor kraft utövar dynamometertråden på ringen?

Antar att jämvikt innebär att krafter åt alla håll måste vara lika stora? Komposantuppdelar jag får jag dock att tråden till väggen är långt längre än tyngdens.

Help me out, please! Måste verkligen leverera på slutprovet .
Citera
2009-12-15, 20:13
Medlem
Hur stor kraft påverkas då vagnen aktivt av?
Citera
2009-12-15, 20:17
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Mazepa
Hur stor kraft påverkas då vagnen aktivt av?
54kN - 38kN = 16kN
16kN/250ton = 0.064m/s²

Kraftuppgiften var visst inte heller så svår när jag förstod att väggen inte var någon "kraft".
3,5/4 = 0.875N

Ibland behöver man bara någon som slår en i nacken för att man ska vakna till. Tack för hjälpen!
Citera
2009-12-15, 20:26
Medlem
Carelesss avatar
En till fråga:
En lok drar två vagnar. Den första vagnen har massan 220 ton och den andra 290 ton. Loket drar i den första vagnen med 68kN.
a) Beräkna vagnarnas acceleration om friktionen kan försummas.

220k + 290k = 510k
68k/510k = 0.133
Svar: 0.13m/s²

b) Beräkna den kraft varmed den första vagnen påverkar den bakre.
Nu blir det problem. Hur ska man tänka?
Citera
2009-12-15, 20:32
Medlem
Alla vagnar har samma acceleration. Är du med?
Senast redigerad av I.Mazepa 2009-12-15 kl. 20:38.
Citera
2009-12-15, 20:39
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Mazepa
Alla vagnar har samma acceleration. Är du med?
Det låter ju så lätt när du säger det! Sitter och provar alla olika kombinationer förutom just 290k * 0,13. .

Det känns nu i alla fall som ett stadigt VG i Rörelse/Kraft/Energi/Termofysik. Återstår gör bara det omöjliga elektricitetsavsnittet som kommer förstöra min kväll.

Tack åter igen för att du inte ger mig själva svaret, utan låter mig själv upptäcka min dumhet.
Citera
2009-12-16, 07:38
Bannlyst
Om du menar nationella, så kan jag tipsa dig om att det var hyffsat mycket om energi och optik i provet (tyckte jag).
Citera
2009-12-16, 17:35
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravstenen
Om du menar nationella, så kan jag tipsa dig om att det var hyffsat mycket om energi och optik i provet (tyckte jag).
Kom nyss hem från provet. G-delen på ellära kändes inte bra. Kan bli IG där med lite otur. VG-delen kändes ok, kanske 17p/28p där. MVG-delen kändes åt helvete. Första var en kopplingsschema, som jag kan ha rätt på. Andra frågan var termofysik, som jag tror jag att jag skrapade en sol på. Tredje var något helt skruvat med lyftkraft, vilket jag aldrig har fattat. Sist men inte minst var det något om komprimerad kvävgas som ger energi till berg-och-dalbanor, vars b-fråga var sjukt svår . a-frågan klarade jag dock.

Jag kommer nog inte få G. Antingen blir det IG, ett starkt VG eller ett svagt MVG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in