2009-12-15, 11:12
Medlem
sbgms avatar
Går det att utvinna elektricitet ur ett blixtnedslag? Hur mkt?
Citera
2009-12-15, 11:16
Medlem
Dr_Dollars avatar
Har för mig denna testades av Mythbusters på Discovery, och det gick inte alls som dom planerat.
Prova att sök via Mythbusters och se
Citera
2009-12-15, 11:20
Medlem
sbgms avatar
Haha kunde tänka mig det xD
Citera
2009-12-15, 11:28
Medlem
wzbzs avatar
Det går. Men det är inte särskilt användbart. För det första vet man aldrig var blixten kommer slå ned. Och för det andra så finns det inte speciellt mycket kraft att sno från blixtarna ändå för att det ska vara värt att satsa på. En blixts effekt är skyhög, men då de varar så kort stund så blir därmed energin istället mycket liten (Effekt = Energi / tid).

På wiki hittade jag att en blixt ger tillräckligt mycket energi för att förse en 100-watts-lampa med ström i 6 timmar. Och detta är idealfallet där man bortser från svårigheterna i att omvandla högspänning till lågspänning.
Senast redigerad av wzbz 2009-12-15 kl. 11:34.
Citera
2009-12-15, 11:37
Medlem
sbgms avatar
Det varinte mkt... Får skrota planerna på att bygga en åskledare o koppla till vägguttaget xD
Citera
2009-12-15, 14:15
Medlem
Rizados avatar
Men man kanske skulle kunna utnyttja potentialskillnaden i atmosfären som orsakar blixten. Den är ju, med blixten jämfört, tämligen konstant. Potentialskillnaden som krävs för en blixt måste ju vara vansinnigt hög. Om vi nu bortser från de uppenbara problemen så som att ovädren flyttar sig och ger oregelbunden energiförbrukning, skulle det gå att utvinna någon nämnvärd energimängd?
Citera
2009-12-15, 14:23
Medlem
Detta diskuterades för inte alls länge sedan.
Jag räknade då lite på det och kom fram till att om man kunde ta hand om energin i alla blixtar som slog ner på land så motsvarar det någonstans storleksordningen ett kärnkraftverk. Kommer inte ihåg exakta siffror men har för mig att det var där någonstans.
Det visar sig att det faktiskt inte finns alltför mycket energi i en blixt.
Citera
2009-12-15, 14:28
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Detta diskuterades för inte alls länge sedan.
Jag räknade då lite på det och kom fram till att om man kunde ta hand om energin i alla blixtar som slog ner på land så motsvarar det någonstans storleksordningen ett kärnkraftverk. Kommer inte ihåg exakta siffror men har för mig att det var där någonstans.
Det visar sig att det faktiskt inte finns alltför mycket energi i en blixt.
Dock finns det ju mycket mer energi i atmosfären än den som laddas ur i markblixtar. Det jag menar är att man laddar ur den direkt i molnen.
Citera
2009-12-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Dock finns det ju mycket mer energi i atmosfären än den som laddas ur i markblixtar. Det jag menar är att man laddar ur den direkt i molnen.
Som en slags åskledare som konstant suger åt sig energi?

Häftig tanke att kunna spänna fast en ballong i husknuten och slippa blixtnedslag i närheten och samtidigt vara klimatsmart deluxe
Citera
2009-12-15, 14:40
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmgubben
Som en slags åskledare som konstant suger åt sig energi?

Häftig tanke att kunna spänna fast en ballong i husknuten och slippa blixtnedslag i närheten och samtidigt vara klimatsmart deluxe
Precis. I sin enklaste form två sladdar på varsin ballong där man plockar ut energin mellan dem nere på jorden. Men jag har inte hittat någon info om hur mycket energi det egentligen finns i molnen under ett åskväder.
Citera
2009-12-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Mitt inlägg var riktat till trådskaparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in