2009-12-15, 09:11
Medlem
Zwerchstands avatar
Bakgrund:
Föreslår att vad som i brist på bättre kan kallas en användaregen länkpalett får ersätta "Välkommen tillbaka, X"-fältet uppe till höger. Fältet täcks i dag av
1. "Välkommen tillbaka, X" – Trevligt men smått absurt på varje sida, kontra anonymitetsgarantin.
2. "Du var här senast: Igår klockan 17:26" – Av bitvis intresse/nytta men ej nödvändigt.
3. "Privata meddelanden: 7 olästa, totalt 232." – Bekväm snabbis till länk & info som redan finns på profil.
Dessa 3 rader kan utan större mankemang halveras till 6 delar, envar med länk. Blir det för trångt kan man vinna både höjd & bredd genom att gå ned och ta menyradens högerdel i anspråk: Kontrollpanel, Chat & Logga ut behövs där inte om de får varsin del i paletten.

Grundidén är alltså att i ett fält som i dag är dåligt/icke nyttjad yta anlägga ett kluster om 6 länkar (fördefinierade med grundfunktioner, ex:vis Mina inlägg, Sökning "quote=mig", Meddelanden, Mina RP, Kontrollpanel, Logga ut) varav ≥3 (eftersom inte alla gillar chat) är i någon mån fria för användaren att själv definiera (med [url=] under vissa begränsningar av regler & teknik).

Detta är ett tråckeltänkt urval. Poängen är att man via en sådan här palett kan skräddarsy en lösning för inte bara alla hittills förslag med gemensam nämnare i framflyttning av länk (Snabblänk för Mina inlägg, Sök "quote=mig", Min position vid senaste utloggning, …) men ock ytterligare funktioner.

Genom en sådan här dammlucka mot belastningskontinuitet skulle kunna nås saker som i dag är för tunga för öppen redovisning &/eller inte passar på profilsida, t.ex. statistik för ens avgränsade position:
Statistik - Användare
Statistik - Forum
"Du var här senast: Igår klockan 17:26"

Eller tänk er att man från Kontrollpanelen kan välja ett antal knappfunktioner: ett delfält kan ges PM-definition:
> Länk till Meddelanden (& kanske statistik)
> Blinkar grönt för nytt PM
> Blinkar gult för nytt PM med plats för blott 10 kvar
> Lyser rött för full box
(Ja, detta kan vara värt en egen tråd men jag har för bra koll för attehh….)

I denna TS spånas blott och det egentligen för andras skull. Här ges inget enda fastslaget utförande – vilket får illustrera funktionens mångsidiga potential blabla: En enklaste versionstyp kan hålla 6 fasta länkar av större användarnytta än dagens enda (Med Meddelanden behållen samt Kontrollpanel, Chat & Logga ut inflyttade vinns ändå 2 nya länkar.); mellanvarianten 3 fasta + 3 användardefinierade; The All-Inclusive Integrated Mondo Version hath no end to itth poththibilitieth och skulle ta steget från länkpalett —> kontrollpalett som styr ofta behövda funktioner, lägesskiften & annat. Än värre skulle den även kunna i fria luften till klar himmel utbyggas, ex:vis så styggeligen som att kunna rymma toggling mellan olika uppsättningar av användarinställningar, vilket i praktik förutsätter djupbygge (vars förslag i TS någon annan får stå för) och därmed faller *plattrRAAAMmss!* på min ära.
Citera
2009-12-15, 09:27
Medlem
najass avatar
Mycket bra förslag. Om det är tekniskt möjligt/rimligt har jag ingen aning om, men tar dock upp det i Outlaw omgående.
Citera
2009-12-15, 09:48
Medlem
Zwerchstands avatar
En enkel version har gott förhållande adminsträngning : användarning. Det ligger egentligen inte just så mycket bakom förslaget, men både mindre & mer. Åsså är det min snabel till beng i Jul.
Citera
2009-12-15, 10:44
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
2. "Du var här senast: Igår klockan 17:26" – Av bitvis intresse/nytta men ej nödvändigt.

Alla dina förslag är trevliga, dock vill jag säga att den där biten har ett visst intresse som många överser.

Möjligheten att se om någon annan har haft tillgång till ditt konto. Säg att du inte loggar in på en vecka, men ändå står det "Du var här senast igår", det är då ett tecken på att det kan vara dags att byta lösenord.

(Nu ska ovan självklart inte kunna hända, om man är mån om sitt konto, så har man inte "Kom ihåg mig" ibockat, man har inte ett "enkelt" lösenord, man rensar självklart cache ofta på sin egen dator, man loggar inte in från publika datorer/datorer man inte vet om det finns en keylogger etc etc etc etc)
Citera
2009-12-15, 11:11
Medlem
Zwerchstands avatar
Ja, det där stämmer ju & har talats om tidigare. Min tanke är att den biten inte ska försvinna annat än från fältets defaultupplägg, för att från Kontrollpanel ändå kunna manuellt "återkallas" till nuvarande läge eller medges i länk till samlad "statistik för ens avgränsade position". Det måste man i slutändan vinna på i query-belastning.
Citera
2009-12-15, 11:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Låter som ett ypperligt förslag!
Citera
2009-12-16, 18:21
Medlem
samuels avatar
+1 på TS förslag. Tycker det verkar vara en bra idé med ett mer personligt anpassat FB.
Citera
2009-12-16, 19:18
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Bakgrund:
Föreslår att vad som i brist på bättre kan kallas en användaregen länkpalett får ersätta "Välkommen tillbaka, X"-fältet uppe till höger. Fältet täcks i dag av
1. "Välkommen tillbaka, X" – Trevligt men smått absurt på varje sida, kontra anonymitetsgarantin.
3. "Privata meddelanden: 7 olästa, totalt 232." – Bekväm snabbis till länk & info som redan finns på profil.
Dessa 3 rader kan utan större mankemang halveras till 6 delar, envar med länk. Blir det för trångt kan man vinna både höjd & bredd genom att gå ned och ta menyradens högerdel i anspråk: Kontrollpanel, Chat & Logga ut behövs där inte om de får varsin del i paletten.

Grundidén är alltså att i ett fält som i dag är dåligt/icke nyttjad yta anlägga ett kluster om 6 länkar (fördefinierade med grundfunktioner, ex:vis Mina inlägg, Sökning "quote=mig", Meddelanden, Mina RP, Kontrollpanel, Logga ut) varav ≥3 (eftersom inte alla gillar chat) är i någon mån fria för användaren att själv definiera (med [url=] under vissa begränsningar av regler & teknik).

Detta är ett tråckeltänkt urval. Poängen är att man via en sådan här palett kan skräddarsy en lösning för inte bara alla hittills förslag med gemensam nämnare i framflyttning av länk (Snabblänk för Mina inlägg, Sök "quote=mig", Min position vid senaste utloggning, …) men ock ytterligare funktioner.

Genom en sådan här dammlucka mot belastningskontinuitet skulle kunna nås saker som i dag är för tunga för öppen redovisning &/eller inte passar på profilsida, t.ex. statistik för ens avgränsade position:
Statistik - Användare
Statistik - Forum

Eller tänk er att man från Kontrollpanelen kan välja ett antal knappfunktioner: ett delfält kan ges PM-definition:

I denna TS spånas blott och det egentligen för andras skull. Här ges inget enda fastslaget utförande – vilket får illustrera funktionens mångsidiga potential blabla: En enklaste versionstyp kan hålla 6 fasta länkar av större användarnytta än dagens enda (Med Meddelanden behållen samt Kontrollpanel, Chat & Logga ut inflyttade vinns ändå 2 nya länkar.); mellanvarianten 3 fasta + 3 användardefinierade; The All-Inclusive Integrated Mondo Version hath no end to itth poththibilitieth och skulle ta steget från länkpalett —> kontrollpalett som styr ofta behövda funktioner, lägesskiften & annat. Än värre skulle den även kunna i fria luften till klar himmel utbyggas, ex:vis så styggeligen som att kunna rymma toggling mellan olika uppsättningar av användarinställningar, vilket i praktik förutsätter djupbygge (vars förslag i TS någon annan får stå för) och därmed faller *plattrRAAAMmss!* på min ära.

Ger detta förslag tummen upp
Citera
2009-12-17, 01:04
Medlem
Zwerchstands avatar
Invändning: Man kan redan i dag lägga sitt eget urval av snabblänkar i signaturen.

Kross: Ja, men då hamnar de i samtliga ens inlägg ock, under näsan på läsare som kanske gärna tar del av både ens socialdeffade citat & allmännyttiga latmansgenvägar (typ "[url=][/url]") men garanterat hellre skulle slippa ha andras stökiga växellådor i vägen, vars funktioner i många fall heller nog inte bör kunna exekveras via annans inlägg ens om det går; och man missar dessutom möjligheten till "2G"-funktioner.
Citera
2009-12-17, 08:53
Medlem
samuels avatar
Jag är inte heller mycket för att ha sådana här verktyg i signaturen. Det går, och det görs, men det kan inte vara syftet med en signatur och det är förmodligen bara en reaktion på att det inte går lösa på ett mer ändamålsenligt sätt.
Citera
2009-12-17, 14:15
Medlem
tommydoss avatar
Citat:
Bakgrund:

Statistik - Användare
Statistik - Forum

Bra sammanställning av tidigare framlagda förslag...

Eftersom ingen ev de enskilda önskemålen mötts av någon större entusiasm av teknikerna så tror jag knappast att en stor förändring med många av de funktioner som tidigare föreslagits kommer att genomföras.

Jag är för mer personliga användarmenyer, absolut då man prioriterar olika funktioner, men jag hyser ingen förhoppning om att det kommer att hända något denna gång heller...

En liten följdfråga till TS: "Mina RP" vilket syfte skulle den knappen ha?
Senast redigerad av tommydos 2009-12-17 kl. 14:24.
Citera
2009-12-17, 15:07
Medlem
ABBORREs avatar
Som alla andra Toppen, ett ypperligt förslag

Men jag fattar knappt vad Zwerchstand skrev
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto