Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-15, 09:07
Medlem
Hej alla FB:are,
Nu är det så att jag använder en mac vardagligen,
problemet med den är att den lätt blir uppvärmd, dvs börjar surra o ha sig, programmen stängs av, eller låser sig. Hade samma problem med min tidigare dator då den stängde av sig själv hela tiden när den blev för uppvärmd. Vad är problemet?
Ska man rensa dammfiltret el nåt?!

Sen undrar jag hur man kan spara plats på hårddisken? ÄR det bättre att spara alla mappar o filer på "Macintosh HD", än på skrivbordet eller nån annanstans? O är det bättre att köra med färre program i nedre raden (där man har alla ikoner av alla program..) bara för att göra "det lättare" för datorn o inte köra så många program på samma gång.
Vad tror ni?!
Är inget proffs på datorer.....så ge era synpunkter om vad man kan göra för att underlätta för operativsystemet!(?) För min dator har blivit väldigt trög på sistone med..även om jag rensat bland filer och program.
Citera
2009-12-15, 09:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Datoranvändning - Mac OS

//Mod
Citera
2009-12-15, 10:59
Moderator
^Eazs avatar
Det finns lite olika saker att göra med en slö Mac.

Du kan börja med att reparera rättigheterna.

Detta gör du via Program - Verktygsprogram - Skivverktyg (Applications - Utilities - Disk Utility).

Reparera diskrättigheterna på din systemmap.

En guide hur man gör detta:
http://www.simplehelp.net/2007/05/14/how-to-repair-disk-permissions-in-os-x/

En överfull HDD kan även den slöa ner systemet.

Hur du ska spara saker, det är självklart upp till dig, men en fil som ligger på skrivbordet är likastor som en fil som ligger någon annanstans.

Personligen så hade jag köpt en extern HDD för lagring av filmer/bilder/musik etc, detta för att jag gillar att ha min Systemdisk fri från massa skit vilket underlättar ominstallationer etc.

Det spelar ingen roll hur många program du har i dockan (den nedre menyn) så länge programmen inte körs.

Ang. dina fläktar som låter, det finns lite guider på hur man kan rengöra dessa, men då vore det bra om du skriver vilken modell det är du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in