2009-12-15, 05:28
Medlem
filts avatar
Jag har fastnat i en argumentation med en vän.

Vi satt på ett café i Indien och jag beställde kaffe med mjölk vid sidan av. När jag fick kaffet och mjölken hade dom hällt ca 6 skedar socker i både kaffet och mjölken. Jag dricker normalt inte kaffe med socker (men med mjölk), men jag drack det ändå och hamnade i ett långt samtal med min vän om mjölk.

Min vän sa att dom kanske inte alls hade hällt i socker, utan att det kanske var socker i mjölken från fabriken. Jag vill påstå att vanlig mjölk här i Indien inte har socker i sig, jag köper mjölk från affären några gånger i veckan, och har aldrig fått den med socker. Min vän säger dock att det skulle kunna vara ett annat märke av mjölk, ett som dom inte säljer i den affären där jag brukar handla.

För att styrka sin historia säger han att om man är i princip vart som helst i europa förutom Sverige så har dom socker i mjölken, förutom då den säljs som mjölkdryck, t.ex. chokladmjölk eller jordgubbsmjölk.

Jag har själv bott i danmark, samt rest en del, men inte jättemycket genom europa. Han har rest mycket i europa, främst Frankrike och Tyskland. Jag har inte stött på den söta mjölken. Min far har rest mycket genom europa och är inte heller bekant med den söta mjölken.

Min vän säger att all mjölk på tyska hotellfrukostar är väldigt sötad. Han säger att mjölken i butikerna i frankrike är sötad med socker. Och att den är väldigt söt jämfört med den vi har i sverige.

Jag skulle gärna veta vad ni andra har för erfarenhet av sötad mjölk.

Jag tror att det kan vara ett språkmisstag som ligger bakom detta, att det på ett anant språk stått något som kan tolkas som söt mjölk.

Jag vet att den "vanliga" mjölken vi har här hemma i Sverige också kallas sötmjölk. Men det har inte att göra med att den skulle vara sötad.

Så, ni som rest i europa, eller som kan er mjölk, vad tror ni? Sötar man mjölken i hela europa förutom sverige och danmark?
Citera
2009-12-15, 05:54
Medlem
Squalos avatar
Finns ju sån där jävla UHT-mjölk, budgetmjölk, som dom hinkar i sig i typ Belgien och Frankrike. Sådan som inte är kyld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-temperature_processing

I England är skillnaden mot svensk mjölk att färgerna går åt andra hållet, så blå mjölk är den med mest fett i, grön är mellanmjölk, och röd är lättmjölk.
Citera
2009-12-15, 06:21
Medlem
Hispers avatar
Jag ställer mig frågande till att konsumtionsmjölk öht skulle vara sötad när den säljs.

Dock så har låglaktosmjölk en söt smak pga att laktosen omvandlats till andra sockerarter som ger söt smak till mjölken. Ganska gott att ta låklaktosmjölk till en tallrik med färska bär.
Citera
2009-12-15, 06:32
Medlem
klybans avatar
Funderar på om sötad kondenserad mjölk kan finnas med i bilden i din väns tankar.
Citera
2009-12-15, 06:40
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Funderar på om sötad kondenserad mjölk kan finnas med i bilden i din väns tankar.

När jag reste runt i Brasilien var det den enda mjölken jag stötte på. En av familjerna jag bodde hos gjorde en stor gigantisk brylépudding i ugnsform med hjälp av sådan mjölk - och det vill jag minnas var supergott.

Edit, vi fick kokt vanlig mjölk till morgonkaffet - så vanlig mjölk fanns trots allt.
Citera
2009-12-15, 10:46
Medlem
dePauls avatar
Det handlar helt klart om antingen kondenserad mjölk eller långtidsmjölk (UHT-behandlad). Båda dessa finns t ex på Lidl. Det är den blåa varianten. UHT behandlingen kan gen en smakanstrykning som kan upplevas som "söt".

Generellt är vanlig mjölk inte sötad i resten av Europa. Jag har smakat på vanlig mjölk i: de flesta medelhavsländerna, mellaneuropa och västra Europa. Visst är smaken annorlunda mot den svenska mjölken men som sagt, sötad är den inte. Ofta är den dock avsevärt fetare. Jag har tidigare köpt tjeckisk mjölk på Lidl och den var snarlik den svenska.

~Paul~
Citera
2009-12-15, 21:07
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det handlar helt klart om antingen kondenserad mjölk eller långtidsmjölk (UHT-behandlad). Båda dessa finns t ex på Lidl. Det är den blåa varianten. UHT behandlingen kan gen en smakanstrykning som kan upplevas som "söt".

Generellt är vanlig mjölk inte sötad i resten av Europa. Jag har smakat på vanlig mjölk i: de flesta medelhavsländerna, mellaneuropa och västra Europa. Visst är smaken annorlunda mot den svenska mjölken men som sagt, sötad är den inte. Ofta är den dock avsevärt fetare. Jag har tidigare köpt tjeckisk mjölk på Lidl och den var snarlik den svenska.

~Paul~

är de som gammaldags mjölk P den kan ju tillochmed blida gräddklumpar nästintlill i toppen av mjölken ..
Citera
2009-12-15, 22:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
är de som gammaldags mjölk P den kan ju tillochmed blida gräddklumpar nästintlill i toppen av mjölken ..
Vilken av mjölktyperna syftar du på?

~Paul~
Citera
2009-12-15, 23:03
Medlem
Dengues avatar
I arabvärlden och på en del andra platser används också sk evapoerad mjölk. Den sötas också i ni fall av tio.
Citera
2009-12-16, 23:44
Medlem
pojoels avatar
I Rumänien hade de pippi på att koka mjölken de nyss köpt i affären. Annars höll den sig inte en dag.

När vi körde Karpaterna runt kom vi en gång till en större by, efter att ha kört på "grusväg" (Gruset bestod av sånt man skopat upp från flodbädden, stenar i storlek från spelkulor till gammaldags gatsten) i många mil.
Madame kände mjölksug, hoppade ur bilen och avverkade fem små ABC / Magazin Alimentar i rask takt. Inget napp.
När hon frågade efter mjölk i affärerna bara tittade de på henne, skrattade och sa: Men kära ni, mjölk i affär?!? Hur skulle det gå till? Alla har ju kor!

Precis då kom korna hem från betet och de fyllde hela gatan i byn. Det slutade med att vi åkte från byn med en tvåliters PET-flaska full med spenvarm mjölk och en barkkagge hemgjord ost. Klar aha-upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in