2009-12-14, 20:34
Medlem
Hej sitter på ca 20 000 kr, men känner att jag inte vill låta dessa ligga på ett noll ränte konto.
Samtidigt är jag arbetslös och lever på dessa pengar.
Min förhoppning är att kunna få ett hyfsat jobb innan pengarna är slut.
Hade hoppats på att kunna vända trenden rakt ner till lite mera sluttande, men samtidigt inte låsa pengarna.
Lever på i snitt 3000 kr/månad så 20 000/3000=6,6 månader räcker pengarna ca. troligen närmare 4.5 - 5.

Hur tycker ni jag skall göra med mina pengar?
Har inte råd att förlora dom, men skulle gärna förlora lite mindre varje månad.
Citera
2009-12-14, 20:48
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
Hej sitter på ca 20 000 kr, men känner att jag inte vill låta dessa ligga på ett noll ränte konto.
Samtidigt är jag arbetslös och lever på dessa pengar.
Min förhoppning är att kunna få ett hyfsat jobb innan pengarna är slut.
Hade hoppats på att kunna vända trenden rakt ner till lite mera sluttande, men samtidigt inte låsa pengarna.
Lever på i snitt 3000 kr/månad så 20 000/3000=6,6 månader räcker pengarna ca. troligen närmare 4.5 - 5.

Hur tycker ni jag skall göra med mina pengar?
Har inte råd att förlora dom, men skulle gärna förlora lite mindre varje månad.

Lägg in dom på ett bankkonto som ger lite ränta, typ hoistspar.
Citera
2009-12-14, 21:03
Medlem
Pengar som du lever på ska du absolut inte investera nånstans. Låt dom ligga på bankkontot.
Citera
2009-12-14, 21:25
Medlem
Dr.Sativas avatar
vad har du för utgifter då?
Citera
2009-12-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
vad har du för utgifter då?

Boende
El
Mat
Buss
Festligheter på lördagar

Typ.
Inga större bekymmer
Citera
2009-12-14, 22:16
Medlem
waxizs avatar
Lever du på pengarna så ska du ha dem på ett bankkonto. Alltså är det bara att kolla vilket konto som ger mest ränta, men ändå har ett kort kopplat dit.

Offtopic, Hur fan kan du lägga pengar på "festligheter" när du är arbetslös och lever på sparade pengar..
Citera
2009-12-14, 22:57
Medlem
? hur faan kan jag leva på 3000kr/mån. Betala 760 kr/mån på busskort 1000 kr på mat. Inte ha internet. Knappt ringa. 1500 kr/hyra och inte få ha råd med festligheter?
Är du inte klok eller? Skall jag ta livet av mig eller?
För övrigt kostar mina festligheter ca 10-20 kr / fest. Woow vilka festligheter.
Men men folk alltså.
Som ni ser är min budget felräknad över men faktum är att det stämmer ganska bra med 3000Kr/månad de det alltid vinns 2-3 00 kr kvar i mat skålen i slutet av månaden.

Haka inte upp er på att man som arbetslös har lite festligheter emellan åt. Det är mina pengar och dom har jag tjänar själv på ett år spenderar jag ca 40 000
och det är pengar jag tjänat. Folk som lever på soc lever på ca 4000kr efter hyra är betalat. Enligt uppgifter ifrån kompisar jag har som lever på detta sätt. Jag lever på 1000 kr mindre innan hyra är betalat.
Suck
Citera
2009-12-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Lever du på pengarna så ska du ha dem på ett bankkonto. Alltså är det bara att kolla vilket konto som ger mest ränta, men ändå har ett kort kopplat dit.

Offtopic, Hur fan kan du lägga pengar på "festligheter" när du är arbetslös och lever på sparade pengar..

Håller med om att det känns lite konstigt att lägga pengar på det i en sådan hrä situation.

Fråga till xmeleon: 10-20kr? vad är det, vatten?
Citera
2009-12-15, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Lägg in dom på ett bankkonto som ger lite ränta, typ hoistspar.
Frågan är om det verkligen är värt besväret. Den högsta räntan på ett obundet konto med insättningsgaranti ligger just nu på 2,6% (Nordax Finans). Med 20.000 kr som förbrukas inom 5 månader så blir nettoräntan 20.000/2*0,026*5/12*0,7 = 75,83 kr. Man får ställa det beloppet mot besväret att hela tiden föra över pengar till sitt vanliga bankkonto eftersom det inte går att koppla några betal- eller korttjänster till något av det konton som just nu har högst ränta.
Citera
2009-12-15, 16:02
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Frågan är om det verkligen är värt besväret. Den högsta räntan på ett obundet konto med insättningsgaranti ligger just nu på 2,6% (Nordax Finans). Med 20.000 kr som förbrukas inom 5 månader så blir nettoräntan 20.000/2*0,026*5/12*0,7 = 75,83 kr.

Sju helgers festligheter!

Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Man får ställa det beloppet mot besväret att hela tiden föra över pengar till sitt vanliga bankkonto eftersom det inte går att koppla några betal- eller korttjänster till något av det konton som just nu har högst ränta.

Jag tycker iofs inte att man ska ha mer än en veckas utgifter på något konto kopplat till kort, speciellt inte om det är allt man äger.
Citera
2009-12-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz

Festligheter kan vara att gå ut och partaja med helrör för några tusenlappar för en del, men det med partaj räcker med en 40kr pizza eller bara ett wienerbröd för 7kr för en del andra, så jag tycker det är lite onödigt att haka upp sig på den detaljen.

Något konto med ränta kopplat till ett kort kan du glömma
Finns typ inte några sådana konton längre.
Bästa är kanske volvo-kortet med 1,75% eller Forex, 1%. Bägge med en rad villkor som TS troligen inte uppfyller
Uttag från ett räntekonto tar 1-3 dagar beroende på hur mycket tid banken (I princip bara storbankerna som segar 3 dagar.) tar på sig för bankgiroöverföringar, så de enda gångerna det blir ett problem att ha pengarna där är egentligen om datorn går sönder (Vilket har hänt mig några gånger.)
Citera
2009-12-15, 19:39
Medlem
tja tror jag skiter i det, hade det handlat om typ någon hundring två kanske man hade lagt besväret.
Tja festligheter för mig kan vara mycket men inte handlar det om att spendera pengar på krogen.
Visst är jag på krogen ibland, men aldrig om det kostar inträde. På krogen är pluntan laddad.
Oftast kommer man hem med en nästan full plunta, förfesterna är billiga, då man har tillgång till billig (gratis) sprit, och billigt hemgjort vin.
Hemgjort vin för 10 kr litern ca.
Och det blir man redigt kallas för. Så finansierar jag mina festligheter, som slutar på max 100 kr i månaden skulle jag tippa på.
Inte mycket att hänga upp sig på. Och vinet står redan färdigt och har gjort det länge sates faktiskt under sommarjobbet så det kostar i princip nada.

Just för tillfället är jag faktiskt inte arbetslös men kommer bli det dagen innan jul då detta endast var ett kortare uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in