2009-12-14, 17:08
Medlem
tehpilotens avatar
OKej så nu blir det att tillverka sin första mäsksats men hur är det med att få bort lukten, har nämligen en rumskompis som inte riktigt samtycker med hembränning men så länge det sker i mitt rum så var det okej.

Hur får man det luktfritt? kan man ta ett vanligt jäsrör (ett sånt man fyller med vatten) men fylla det med aktivt kol istället. Vet att det finns kolfilter också men det fanns inte på ÖB
Citera
2009-12-14, 17:20
Medlem
dogiees avatar
Jag brukar ta en 0,5L cola-flaska och skära bort botten på den samt göra ett centimeterstort hål mitt i korken. Sen tar du locket till dunken som du sätter mäsken i och gör ett lite större hål i dess kork. Hålet där skall vara precis så stort så att du kan pressa in "gängorna" på colaflaskan där och sen skruva på colakorken från andra sidan. Då sitter den fast.

Kanske blir lite rörigt när jag förklarar men när du skruvar tillbaka dunklocket på dunken skall alltså colaflaskan sitta fast på den (upp och ner-vänd) och sticka upp från dunken.

För att få mäsken helt luktfri skall du stoppa ner lite bomull halsen på colaflaskan, fylla på med aktivt kol till typ halva flaskan och sen lägga lite bomull överst. Bomullen har ingen renande effekt men det hjälper till att hålla kolet på plats även fast det är så pass luftigt så att koldioxiden släpps igenom till colet och sen ut rent i rummet. Slår du ett par varv tejp runt flaskan på toppen hålls bumullen fast fint. Gör det dock inte tätt.

Den där "reningskorken" som du nu tilllverkat (eller snart kommer att tillverka) skall du spara och använda till all framtida mäsktillverkning. Det är så små mängder luft som behöver renas, och det blir så pass mycket kol i flaskan så att du troligtvis aldrig (eller väldigt sällan) behöver byta kolen. Det är ändå bra att ha så pass mycket kol så att du kan vara helt säker på att luften blir helt sopren och luktfri.
Citera
2009-12-14, 17:29
Medlem
tehpilotens avatar
Haha det är det här jag älskar med flashback; svar på dirr.
Tack så mycket, hade nägra funderingar på att göra ungefär sådär men nu är det solklart
Citera
2009-12-14, 17:44
Medlem
dogiees avatar
Gott så. Kan slänga ihop en bild med jättetydliga instruktioner om du vill.
Citera
2009-12-14, 17:48
Medlem
klybans avatar
Annars kunde du sök och få svar utan trådstart tom
Citera
2009-12-14, 17:56
Medlem
dogiees avatar
Bild: http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=113353
Citera
2009-12-14, 18:00
Medlem
tehpilotens avatar
Skit najs mjo jag har sök men inte hittat något bra svar tex; använd aktivt kol och kapa 0.5l pet flaska, säger inte så mkt
Citera
2009-12-14, 18:08
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Står ju för fan i pdf-filerna...

Eller så sätter man fast det i vattenlåset på toaletten.
Citera
2009-12-14, 18:09
Medlem
tehpilotens avatar
What?! missade det helt
Citera
2009-12-14, 18:49
Medlem
Skruvkork med gummibussning (finns att köpa hos hembrännerinasarn) till dunkjäveln. Lagom grov slang genom bussningen (8 mm räcker om jag minns rätt) sen antingen till utluftsdonet i lägenheten eller ut genom fönstret. Vips är du av med skiten.
Citera
2009-12-14, 21:30
Medlem
tehpilotens avatar
jo nu när jag redan har en tråd, ska jag låta ochelemätaren vara i hela tiden eller ska jag ta upp den?
Citera
2009-12-14, 22:04
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tehpiloten
jo nu när jag redan har en tråd, ska jag låta ochelemätaren vara i hela tiden eller ska jag ta upp den?

Är väl helt upp till dig. Själv så brukar jag ta upp den och torka av och sån skit. Ligger den i för länge så blir det lätt massa kolsyra som fastnar på kroppen och "lyfter" mätaren typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in