2009-12-14, 14:59
  #1
Medlem
Rautetastes avatar
Hej!

har tyvärr ingen möjlighet att köpa Blossas standardglögg (bor i utlandet), så jag tänkte höra om någon har ett recept som ger en glögg som smakar som Blossas (ungefär)? Jag råkar tycka att Blossas glögg är den bästa som finns tyvärr...
Citera
2009-12-14, 15:17
  #2
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rautetaste
Hej!

har tyvärr ingen möjlighet att köpa Blossas standardglögg (bor i utlandet), så jag tänkte höra om någon har ett recept som ger en glögg som smakar som Blossas (ungefär)? Jag råkar tycka att Blossas glögg är den bästa som finns tyvärr...
Tor inte du kommer komma närmre än du gör vid köp an en kopia iallafall

Ska jag posta dig lite?
Citera
2009-12-14, 15:21
  #3
Medlem
Rautetastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zillap
Tor inte du kommer komma närmre än du gör vid köp an en kopia iallafall

Ska jag posta dig lite?


Hmm antagligen inte, men vore kul att försöka. När rödvinet bara kostar en tia för en flaska/tetrapak så kan man ju kosta på sig att försöka några gånger

IKEAs glögg smakar apa förresten.

Tack så mycket för erbjudandet! Jag tror att det blir lite dyrt tyvärr med postens priser på porto . Dom utsugarna vill ju ha 260 kr för paket upp till 1 kg i europa .
Citera
2009-12-14, 15:22
  #4
Medlem
Säljer dom inte blossa på IKEA? Dom brukar ju ha bra sortiment på svensk mat och dryck. Angående din fråga så kan det nog bli svårt, har ännu inte smakat någon hemmagjord glögg som ens påminner om blossas. Kan ju bara anta att de har en jädrans massa tillsatser och articifiella smakämnen tillsatta.

edit: Om någon har ett recept så är jag också intresserad, håller med om dess oöverträfflighet!
Citera
2009-12-14, 15:32
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rautetaste
Hmm antagligen inte, men vore kul att försöka. När rödvinet bara kostar en tia för en flaska/tetrapak så kan man ju kosta på sig att försöka några gånger

IKEAs glögg smakar apa förresten.

Tack så mycket för erbjudandet! Jag tror att det blir lite dyrt tyvärr med postens priser på porto . Dom utsugarna vill ju ha 260 kr för paket upp till 1 kg i europa .

Jävlarimej, det va dyrt! Tur du tackade nej

Du kanske kan höra med IKEA? Det kan ju vara som så att de har blossa i sitt sortiment fast bara tar hem något annat nu.
Citera
2009-12-14, 16:08
  #6
Medlem
Asgarvads avatar
Tja, om du börjar nu med att experimentera fram glögg så blir du nog lagom klar till nästa jul: om inte annat så krävs det nog att vin-kryddblandningen får mogna ett bra tag för att smaken ska bli den rätta. Annars finns väl kryddorna som behövs överallt, alltså även i länder där man inte vet vad glögg är.

Vit glögg
Cirka 1 liter
1 fl torrt, vitt vin
1 1/2-2 dl vit baksirap
2 bitar pomeransskal
1 bit torkad ingefära
2 bitar hel kanel
8 kryddnejlikor
10 cl gin (kan uteslutas)
__________________
Senast redigerad av Asgarvad 2009-12-14 kl. 16:12.
Citera
2009-12-14, 16:39
  #7
Medlem
Rautetastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zillap
Jävlarimej, det va dyrt! Tur du tackade nej

Du kanske kan höra med IKEA? Det kan ju vara som så att de har blossa i sitt sortiment fast bara tar hem något annat nu.


IKEA hos mig har ingen Blossa-glögg... Det finns tydligen IKEA-butiker som tar hem Blossa, men det är upp till varje varuhusägare.

Men det gör inget, jag har hittat en billig butik som säljer min Blossa!
Här finns det , tom billigare än i sverige!

Tack till alla som svarat!

http://www.scan-markt.de/shop/index.php?section=shop&kat_id=96

Oooh såg precis att dom har Blossa-bibbor också!! 2 liter för 8 €! Köpa

http://www.scan-markt.de/shop/index.php?section=shop&kat_id=80
__________________
Senast redigerad av Rautetaste 2009-12-14 kl. 16:47.
Citera
2009-12-14, 19:51
  #8
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Tja, om du börjar nu med att experimentera fram glögg så blir du nog lagom klar till nästa jul: om inte annat så krävs det nog att vin-kryddblandningen får mogna ett bra tag för att smaken ska bli den rätta. Annars finns väl kryddorna som behövs överallt, alltså även i länder där man inte vet vad glögg är.

Vit glögg
Cirka 1 liter
1 fl torrt, vitt vin
1 1/2-2 dl vit baksirap
2 bitar pomeransskal
1 bit torkad ingefära
2 bitar hel kanel
8 kryddnejlikor
10 cl gin (kan uteslutas)

Hur länge ska detta stå och dra innan man silar?
Citera
2009-12-14, 23:05
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rautetaste
IKEA hos mig har ingen Blossa-glögg... Det finns tydligen IKEA-butiker som tar hem Blossa, men det är upp till varje varuhusägare.

Men det gör inget, jag har hittat en billig butik som säljer min Blossa!
Här finns det , tom billigare än i sverige!

Tack till alla som svarat!

http://www.scan-markt.de/shop/index.php?section=shop&kat_id=96

Oooh såg precis att dom har Blossa-bibbor också!! 2 liter för 8 €! Köpa

http://www.scan-markt.de/shop/index.php?section=shop&kat_id=80

Vad skönt att du fann glöggen min vän.

GOD JUL!
Citera
2009-12-15, 01:16
  #10
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Hur länge ska detta stå och dra innan man silar?

Koka kryddorna sakta i 2-3 dl vatten, tills det är ca 0.5 dl vätska kvar. När det har svalnat häll i vinet. Det är färdigt samma dag. Värm på och njut :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in