2009-12-14, 01:44
Medlem
pelkass avatar
Har en Volvo 850 -94 med B5252S motor (2.5 10V utan turbo) som jag bytt toppackning på, då den spruckit och kompressionstryck gick ut i kylvattnet.

Motorn verkar gå som en klocka, men kommer tjock vit rök från avgasröret. Typisk "glykol i avgaserna"-rök.

Har bytt ute med bilen upp-pallad på pallbockar.

Jag har hört nånstans att dessa motorer kan få dessa symptom när bilen står lutad på speciellt vis, vilket den fortfarande gör (lutad uppåt då den är upp-pallad fram) och har gjort under hela reparationen.

Ska jag ut och dra några vändor med bilen och se om det slutar, eller finns det något jag bör utesluta först?
Citera
2009-12-14, 02:16
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelkas
Har en Volvo 850 -94 med B5252S motor (2.5 10V utan turbo) som jag bytt toppackning på, då den spruckit och kompressionstryck gick ut i kylvattnet.

Motorn verkar gå som en klocka, men kommer tjock vit rök från avgasröret. Typisk "glykol i avgaserna"-rök.

Har bytt ute med bilen upp-pallad på pallbockar.

Jag har hört nånstans att dessa motorer kan få dessa symptom när bilen står lutad på speciellt vis, vilket den fortfarande gör (lutad uppåt då den är upp-pallad fram) och har gjort under hela reparationen.

Ska jag ut och dra några vändor med bilen och se om det slutar, eller finns det något jag bör utesluta först?

Du skriver ju själv svaret på din fråga.. Du har fått kylarvatten i cylindrarna/avgasrören, inte konstigt att de ryker då.

Nej, inget kan gå söder av att köra runt, sålänge du har gjort rätt när du bytte packning..
Citera
2009-12-14, 02:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Du skriver ju själv svaret på din fråga.. Du har fått kylarvatten i cylindrarna/avgasrören, inte konstigt att de ryker då.

Nej, inget kan gå söder av att köra runt, sålänge du har gjort rätt när du bytte packning..

Det är alltid vatten i avgasrören och ljuddämparna, men glykolblandat vatten har högre kokpunkt så det kommer att ryka ett bra tag tills glykolen torkat bort.
Citera
2009-12-14, 03:03
Medlem
pelkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är alltid vatten i avgasrören och ljuddämparna, men glykolblandat vatten har högre kokpunkt så det kommer att ryka ett bra tag tills glykolen torkat bort.

Tack! Precis vad jag ville höra

Det får bli en långtur då med andra ord, så avgasrör+motor blir riktigt varmt under längre tid
Citera
2009-12-14, 04:40
Medlem
Hur såg vevhusventilationen ut? Det kan vara en anledning att den ryker. Jag vet att den röken ska vara blå, men nu när det är kallt är det svårt att se och det är ett jättevanligt fel på vitblocks-5:an.
Citera
2009-12-14, 12:35
Medlem
pelkass avatar
nu när du säger det, så läcker packningen lite där vevhusventilationsröret går ner i toppen... har beställt en ny nu.

Ska bli mkt intressant att se vad som händer när det är fixat

Tack för tipsen!
Citera
2009-12-14, 13:34
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:

Jo, fast det beror ju på kondens inte att det konstant läcker in vatten nånstansifrån
Citera
2009-12-15, 11:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Jo, fast det beror ju på kondens inte att det konstant läcker in vatten nånstansifrån

Eftersom motorn producerar stora mängder vatten så blir det också ganska mycket kondens om avgasystemet inte torkat ut ordentligt.

Men vid ett packningsbrott så kan det också vara olja i avgaserna och avgassystemet och detta kan osa en hel del när avgasrören blir varma.
Citera
2009-12-15, 12:51
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Eftersom motorn producerar stora mängder vatten så blir det också ganska mycket kondens om avgasystemet inte torkat ut ordentligt.

Men vid ett packningsbrott så kan det också vara olja i avgaserna och avgassystemet och detta kan osa en hel del när avgasrören blir varma.
Du får det att låta som att motorn är byggd för att "producera" vatten..
Och visst, det kan ryka en hel del när vattnet blir till ånga, men ryker det ovanligt mycket, hela tiden, även efter lång körning, då är det något som är fel!

Edit: Men nu är vi lite mycke oftopic här va :P
Kontenta: Det är normalt att det kommer rök när man startar bilen!
Citera
2009-12-15, 18:43
Medlem
pelkass avatar
Men betänk nu här att det är tjock, vit rök som kommer ur avgasröret.
Detta är typiskt vid glykol i avgaserna.
Lukten från denna avslöjar också att det troligtvis är det också.

Olja brukar väl i regel ge en svart-blå rök, och luktar bränd olja? Om inte, som någon nämnde, att det är så pass kallt ute och motorn ej är uppe i driftstemp.
Citera
2009-12-15, 18:50
Medlem
du kanske fortfarande får in kylarvattnet i cylindrarna. drog du toppen nograt med rätt moment och ornding när du monterade nya packnigen?
Annars kan väll turbon ha farit burkar väll vitryka då ?
Citera
2009-12-16, 16:55
Medlem
pelkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLQFH
du kanske fortfarande får in kylarvattnet i cylindrarna. drog du toppen nograt med rätt moment och ornding när du monterade nya packnigen?
Annars kan väll turbon ha farit burkar väll vitryka då ?

Både ytan mot toppen och blocket vart välputsade och allt nödvändigt rengjort innan återmontering, alla åtdragningsmoment, åtdragningsföljder etc. följdes till punkt och pricka. Motorn går som en klocka, inget kompressionstryck i vare sig kylvätskekretsen eller vevhus.

EDIT: min motor är 10-ventilaren utan turbo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in