2009-12-13, 22:55
Medlem
gärningsmannens avatar
Har funderat en del på vad de sanslöst höga energinivåerna som LHC ska skapa egentligen innebär.
Om min hand skulle träffas av en proton med en hastighet så nära ljushastigheten som i LHC (runt 7 TeV exempelvis) skulle jag känna det då?

Vad kan man relatera till i "verkligheten"?

Kan man på något sätt se kollisionerna med blotta ögat i LHCs detektorer?
Citera
2009-12-13, 22:56
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Har funderat en del på vad de sanslöst höga energinivåerna som LHC ska skapa egentligen innebär.
Om min hand skulle träffas av en proton med en hastighet så nära ljushastigheten som i LHC (runt 7 TeV exempelvis) skulle jag känna det då?

7 TeV är ingenting.

En luftpistolskula bär på motsvarande 50 miljoner TeV i kinetisk energi. Men 7 TeV det är mycket när det gäller så små partiklar. Man vill ju få upp dem så nära c man kan.
Citera
2009-12-13, 23:22
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
7 TeV är ingenting.

En luftpistolskula bär på motsvarande 50 miljoner TeV i kinetisk energi. Men 7 TeV det är mycket när det gäller så små partiklar. Man vill ju få upp dem så nära c man kan.
Man skickar dock inte en proton åt gången och det är faktiskt så många protoner per stråle att strålens rörelseenergi är 362 MJ vid 7 TeV per proton.

Det är lika mycket rörelseenergi som ett fullastat godståg (1400 ton) i 82 km/h.

Sätter du handen i strålen bör du alltså känna av det.
Citera
2009-12-14, 00:02
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen

7 TeV ger protonerna så mycket energi att om en LHC-proton skulle tävla med en foton från solen till jorden skulle fotonen vinna med ~8 meter
Citera
2009-12-14, 02:03
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Man skickar dock inte en proton åt gången och det är faktiskt så många protoner per stråle att strålens rörelseenergi är 362 MJ vid 7 TeV per proton.

Det är lika mycket rörelseenergi som ett fullastat godståg (1400 ton) i 82 km/h.

Sätter du handen i strålen bör du alltså känna av det.

Att de var så många kände jag inte till, nej. Men som framgår är det ändå inga astronomiska mängder energi på så sätt, kan tänka mig att många som hör "rekordenergin på sju teraelektronvolt" tror att det rör sig om en mindre atombomb.
Citera
2009-12-14, 11:15
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama

Wow! Hur lång tid tar det att få upp den farten? Tänk vilken kraft som behövs för att göra det på kort tid! Och hur får man stopp på den? Om strålen bara brakar in i en måltavla är det ju för denna som att bli påkörd av ett helt tåg, i all sin glans!
Citera
2009-12-14, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Wow! Hur lång tid tar det att få upp den farten? Tänk vilken kraft som behövs för att göra det på kort tid! Och hur får man stopp på den? Om strålen bara brakar in i en måltavla är det ju för denna som att bli påkörd av ett helt tåg, i all sin glans!

Under rubriken "How to stop a speeding train" finns det kort förklarat hur de stoppar strålarna: http://www.symmetrymagazine.org/cms/?pid=1000570
I princip leds de in i en vattenkyld cylinder av grafit, inkapslad med betong.

Liter mer information och bilder finns här: http://lhc-machine-outreach.web.cern.ch/lhc-machine-outreach/components/beam-dump.htm
Citera
2009-12-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Att de var så många kände jag inte till, nej. Men som framgår är det ändå inga astronomiska mängder energi på så sätt, kan tänka mig att många som hör "rekordenergin på sju teraelektronvolt" tror att det rör sig om en mindre atombomb.

Att folk är ignoranta är inget forskare kan göra något åt.
Citera
2009-12-14, 13:42
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWAM
Under rubriken "How to stop a speeding train" finns det kort förklarat hur de stoppar strålarna: http://www.symmetrymagazine.org/cms/?pid=1000570
I princip leds de in i en vattenkyld cylinder av grafit, inkapslad med betong.

Liter mer information och bilder finns här: http://lhc-machine-outreach.web.cern.ch/lhc-machine-outreach/components/beam-dump.htm

Öh, så dum jag var. Jag tänkte på att något måste ta upp hela den stora rörelsemängden, men till skillnad från energin behöver ju rörelsemängden inte vara stor alls!
Citera
2009-12-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Att folk är ignoranta är inget forskare kan göra något åt.

Nej, men vårt gemensamma allmänbildande medium MEDIA... I say more room for technical science in media!
Citera
2009-12-14, 20:51
Medlem
Media misslyckas igen...
Det hade ju varit mycket mer intressant för vanliga Svensson att få reda på vilken hastighet de lyckas accelerera upp partiklarna i istället.
Många vet ju faktiskt att ljushastigheten är den högsta möjliga och då låter det ju imponerande om man fått upp partiklar i en hastighet som ligger väldigt nära.
Enheten elektronvolt säger ju inte ett piss om man inte pluggat fysik på högskola.
Någon journalist som vill verka smart som vanligt...
Citera
2009-12-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Media misslyckas igen...
Det hade ju varit mycket mer intressant för vanliga Svensson att få reda på vilken hastighet de lyckas accelerera upp partiklarna i istället.
Många vet ju faktiskt att ljushastigheten är den högsta möjliga och då låter det ju imponerande om man fått upp partiklar i en hastighet som ligger väldigt nära.
Enheten elektronvolt säger ju inte ett piss om man inte pluggat fysik på högskola.
Någon journalist som vill verka smart som vanligt...

Eller, vilket jag vill påstå är vanligare, någon journalist som inte fattar ett piss av den vetenskap han gör reportage om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in