Citat:
Ursprungligen postat av Foxen83
Tänkte för en gångs skull investera i lite bättre skjortor och eftersom jag har mindre erfarenhet av de så är jag tacksam för svar och tips på butiker som säljer kvalitativa skjortor i antingen Blekinge eller Skåne, helst utan fickor och givetvis stiliga.
Tacksam för vilken prisklass som är att föredra samt vad man bör lägga märke till.
Du bör självklart lägga märke till passform; vill du ha en åtsittande tröja (inte för tight, snälla) så ska den ju inte sitta som ett tält på dig. Axlarna bör även de sitta bra, titta på de vertikala stygnen som fäster ärmen i resten av skjortan, de ska inte sitta för långt in (mot halsen) och inte för långt ut (ner mot manschetten). På tal om manschett bör du även tänka på vilken sorts sådan du vill ha. Det finns två grundvarianter; enkelmanschett och dubbelmanschett. Om du ska ha skjortan till annat än kavaj är enkelmanschetten att föredra. Ska du ha skjortan till kostym/kavaj så väljer du med fördel en med dubbel dito (inget måste, enkel fungerar här också).
Titta på längden i ärmarna, ner till tummens knoge är en bra måttstock. Kragen bör även den sitta bra, när du har alla knappar knäppta ska du kunna få in ett/två fingrar. Expiditer brukar fråga "Ska du ha slips till skjortan?" vilket självklart inte spelar någon roll; skjortan ska sitta bra runt halsen ändå.
Titta även på grundläggande kvalitet. Hur ser stygnen runt knapparna ut? Känns materialet bra? Om du går till Stenströms eller liknande "kvalitetsaffärer" (därmed inte sagt att Stenströms är bland de bästa vad gäller kvalitet) bör du inte ha några problem med knapparna etc, men ge det en extra titt.
Jag kan rekommendera märket Eton som är svenskt. De gör kvalitetsskjortor i alla möjliga utföranden och kostar inte skjortan (

) samtidigt som de känns och ser exklusiva ut.