• 1
  • 2
2009-12-14, 12:54
Medlem
woofers avatar
Kan ju vara termostaten som kärvar lite och när du skruvat lite på ratten så kanske den börjat fungera bättre. Har en kyl med samma problem.
Citera
2009-12-14, 18:53
Moderator
Tystnads avatar
Några tips

Sätt kylsskåpstermometern i ett glas vatten som du ställer i mitten på kylsskåpet.
Det blir annars missvisande att ha en temometer hängande lös eftersom den då endast registrerar max eller minum temperaturen på luften i kylsskåpet,har man den i vattnet får man mera exaktare medelvärdet.

Man skall inte behöva ha temostaten inställd på max för att få kylsskåpstemperatur (4-8 gr +) utan då är något fel.

Bildas det frost på hela kylplattan bak i skåpet ? eller blir det bara uppe i ett hörn ?
Är det det sistnämnda tyder det på att det är fel i kompressor eller kylsystemet.
Min erfarenhet av termostatfel är att antingen går den sönder så att det inte blir någon kyla alls(kompresorn går då inte) vanligt fel eller så (vilket är mycket sällsyntare) hakar den upp sig på något sätt så det blir väldigt kallt och hela kylplattan blir med tiden isbelagd med ett tjockt islager (normalt skall kylplattan frostas av sig själv) Och ny snackar vi alltså om äldre skåp försedda med mekanisk termostat ,modernare med elektronik uppför sig helt anorlunda vid fel.
Citera
2009-12-14, 19:42
Avstängd
Det finns ingen frost alls i kylskåpet. Vad tyder det på? Ska ställa in ett glas med vatten i mitten av kylskåpet nu med termometern i...
Citera
2009-12-14, 21:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M88
Det finns ingen frost alls i kylskåpet. Vad tyder det på? Ska ställa in ett glas med vatten i mitten av kylskåpet nu med termometern i...

Inte ens om du vrider den till max på termostaten ?

Ja då skulle jag tippa på att kompressorn är dålig ,eller en läcka dvs för lite gas i systemet.
Är skåpet mer än 15 år är det ingen ide att laga det.
Citera
2009-12-14, 21:47
Avstängd
Nu har jag haft ett glas med termometern i sedan jag skrev att jag skulle göra så och nu är termometern på 7+. Tempen för kylskåpet satte jag på 4 av 7 möjliga steg (där 7 är "max")

Då bör det vara något galet och jag kan felanmäla det hos värden och förhoppningsvis få ett fräscht kylskåp som har nya fina hyllplan istället för dom idag heloxiderade äckliga gallren som sitter där Kylskåpet har stått där sen husen byggdes i slutet av 60-talet skulle jag tro...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in