Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vridmomentet som anges är på vevaxeln och det momentet ändras inte pga av utväxlingen.
Nej, men vridmomentet på hjulen (vilket jag antar TS syftar på) ändras beroende på växel. Men man kompenserar det genom att även mäta hjulens hastighet, inte bara vridet. Slänger man in hastighet + vrid i en viss formel får man ut effekt på hjulen.
Mäter man varvtalet parallellt med hastighet och effekt, och slänger in det i en formel får man i sin tur ut vridet på vevaxeln. Man har även en felkorrigeringsfaktor som kompenserar för det estimerade effektbortfallet i drivlinan. Vanligtvis 10-15% på bakhjulsdrivna bilar.
Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex
Undrar hur man beräknar en motorsdrivmomemt. Som jag har förstått det så beräknas en motorskraft F vid ett visst varvtal. Men eftersom vridmoment Tau = F * L där L är momentarmen. Men momentarmen förändras väl beroende på vilken utväxling som används? För bilar brukar det ju uppges ett vridmoment vid ett visst varv men som jag har förstått det så borde man även uppge vid vilken växel som det är beräknat. Hur ligger det till?
På motorns vevaxel förändras ju aldrig vridet, utväxlingen är 1:1. Efter växellådan funkar det som jag beskrev ovan.