• 1
  • 2
2009-12-13, 23:40
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javelpappa
Igår strax före 14-tiden så var det en massa poliser på Centralen i Stockholm. Bland annat en SVART (!) polisbil. Det var inte en civilbil, utan den var svart, men det stod "POLIS" på den. Kolla bilden:
http://farm3.static.flickr.com/2507/...db21884521.jpg

Finns en hel del såna svenska holländarvagnar i Köpenhamn just nu.
Skumt nog står det POLIS fast med danska regskyltar!
Svenska polisen brukar låna in danskarnas vagnar ibland.
Citera
2009-12-15, 23:07
Medlem
Troians avatar
Tråd flyttad:

Aktuella brott och kriminalfall ---> Brott och brottsbekämpning.

/Mod
Citera
2009-12-16, 23:48
Medlem
Jthunderas avatar
Vi lånade danskarnas förr. Nu har vi köpt egna. Det är från dem vi har fått det nya konceptet som används vid särskilda händelser som fotboll och vänsterfest. Rutorna, karossen och däcken är immuna mot idioter.

Det står ju i utdraget var den är ifrån. Ekonomiavdelningen.
Citera
2013-01-03, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lackeringen
http://hd.se/multimedia/dynamic/0029...ll_290017d.jpg
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...ck_873169l.jpg

Det finns gott om dom. Mötte en jäkla massa mellan göteborg och malmö när det hade varit demonstrationer mot Davis Cupmatchen mot Israel.

Tanken med dom är väl att dom ska vara oförstörbara mot idiotdemonstranter som kastar gatstenar och sparkar på dom. Har för mig att däcken utan luft dvs solid gummi.

Tack för bilderna! Det är ju bra exempel på beteende hos våra invandringskramande AFA/Expomänniskor!
Citera
2017-05-15, 20:05
Medlem
CarolynHaxs avatar
Halar upp den här gamla tråden, för i dag var första gången jag såg en svart polisbil, eller snarare en svart piketbuss. Är det insatsstyrkan? Ska man bli darrig i knäna när den susar förbi med blåljusen på? - Som den gjorde på Skanstullsbron idag.
Citera
2017-05-15, 22:33
Medlem
tigerrakets avatar
Piketbuss?

Att man kör en civilmaskerad minibuss betyder inte att man är piketen. De flesta minibussarna som polisen kör är INTE pikten. Utan det är istället vanliga poliser. Anledningen till att man kör bussar är för att man får plats fler i en sådan.

Så det kan vara allt ifrån ett väpnat rån, till att Agda har blivit bestulen på sina kandelabrar.
Citera
2017-05-15, 22:49
Medlem
Ett-Noll-Etts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Halar upp den här gamla tråden, för i dag var första gången jag såg en svart polisbil, eller snarare en svart piketbuss. Är det insatsstyrkan? Ska man bli darrig i knäna när den susar förbi med blåljusen på? - Som den gjorde på Skanstullsbron idag.

Nä, det är nog ingen fara. Var ju fotbollsmatch på Tele 2 arena, Djurgården- IFK Göteborg.
Götlaborgarna ville nog bara krama Djurgårdarna lite grann och gratulera till vinsten.
Citera
2017-05-16, 20:19
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Piketbuss?

Att man kör en civilmaskerad minibuss betyder inte att man är piketen. De flesta minibussarna som polisen kör är INTE pikten. Utan det är istället vanliga poliser. Anledningen till att man kör bussar är för att man får plats fler i en sådan.

Så det kan vara allt ifrån ett väpnat rån, till att Agda har blivit bestulen på sina kandelabrar.

Jag var lite otydlig - det var alltså inte en civil bil, utan den var svart med texten POLIS i vitt, precis som på bilden som är länkad tidigare i tråden. Sen vet jag inte riktigt vad som menas med piketen. Jag har alltid trott att man kan kalla alla bussar som används av polisen för piketbussar, men där är jag tydligen helt ute och cyklar?

Hjälp faster Agda/mormor Carolyn som är helt väck i det moderna livet!
Citera
2017-05-17, 00:25
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Vi lånade danskarnas förr. Nu har vi köpt egna. Det är från dem vi har fått det nya konceptet som används vid särskilda händelser som fotboll och vänsterfest. Rutorna, karossen och däcken är immuna mot idioter.

Det står ju i utdraget var den är ifrån. Ekonomiavdelningen.
är det sant? den ser ut som vanlig vw,

svensk polis brukade låna danska polisbilar som var svarta men varför behöll de färgen?

är det en cool grej? SORT (svart på danska) är annars en specialenhet på de amerikanska fängelser som slår ner upplopp eller om en fånge barrikaderar sig

det är lite collt med svarta polisuniformer, svenska polisen har svarta och blåa
Citera
2017-05-17, 15:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Jag var lite otydlig - det var alltså inte en civil bil, utan den var svart med texten POLIS i vitt, precis som på bilden som är länkad tidigare i tråden. Sen vet jag inte riktigt vad som menas med piketen. Jag har alltid trott att man kan kalla alla bussar som används av polisen för piketbussar, men där är jag tydligen helt ute och cyklar?

Hjälp faster Agda/mormor Carolyn som är helt väck i det moderna livet!

En »piket« är en insatsstyrka. Den heter numera: Förstärkt Regional Insatsstyrka.
Citera
2017-05-17, 15:33
Bannlyst
Kul tråd. Ts har svarat på sin egen fråga redan i rubriken.
Citera
2017-05-17, 19:36
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En »piket« är en insatsstyrka. Den heter numera: Förstärkt Regional Insatsstyrka.

Tusen tack! Har lärt mig massor om insatsstyrkan - som jag trodde var en enda, så fel - och vad de jobbar med. Wikipedia är din vän!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in