2009-12-13, 06:05
Medlem
Xploits avatar
Flera av er minns kanske att det finns en äldre tråd om skolundervisning och revisionism, och jag kan tänka mig att någon av er tänkte rapportera denna trådstart av just den anledningen. Men jag önskar diskutera en rätt annorlunda aspekt av det hela.

Frågan berör helt enkelt revisonismen och dess roll i skolan. Så som det ser ut idag får alla barn lära sig om förintelsen; ja, jag har för mig (åtminstone på "min" tid, vilket inte var så många år sedan visserligen) att för Historia A på gymnasiet är det enda egentliga innehållskravet Förintelsen; övriga moment är upp till läraren. För de allra flesta är detta inget kontroversiellt då det inte egentligen finns någon debatt kring huruvida Förintelsen ägde rum.

Och jag tror även att forumets revisionister skulle hålla med mig om att revisionister utgör en tämligen liten minoritet, både bland massorna och bland akademikerna. Några av er kanske önskar påstå att förneka Förintelsen är väldigt stigmatiserat, och att om man öppet skulle förneka denna begår man akademiskt självmord, och att mörkertalet därför är högt. Men jag tror ändå att ni håller med mig om att det inte kan röra sig om om några väldiga mängder revisionister bland historiefakulteterna på universiteten; hade det varit en betydande minoritet som förnekar Förintelsen bör det rimligen inte vara alltför stigmatiserat.

Anser ni att man skall lära barnen i skolan att det finns seriösa skäl till att tvivla på att Förintelsen någonsin ägde rum? Vissa av er kanske ser det som självklart och undrar varför jag ens frågar, men som sagt rör det ändå om en rätt liten minoritet som förespråkar detta. Mot detta kanske ni önskar ta upp Gallileo som exempel, som hade majoriteten mot sig men ändå visade sig ha rätt i slutändan. Men är det inte en rätt bra säkerhetsmekanism att försöka lära ut vad majoriteten, och i detta fall kanske den överväldigande majoriteten, av forskarvärlden faktiskt förespråkar (huruvida de har bevis för vad de förespråkar är en helt annan fråga)? För om man önskar öppna upp för minoritetsteorier kanske någon kommer och kräver att vi ska lära ut kreationism på biologilektionera; likväl finns det en liten minoritet som anser att det finns goda bevis för detta och att evolutionsteorin bara är trams. Skulle ni därför kanske föredra att vänta med att föra in revisionismen i klassrumen? Barnen är ju vår framtid och där kanske vi bör vara extra försiktiga.

Det var väl kanske Leopold von Ranke som först talade om historia som vetenskapen där man försöker ta reda på som "faktiskt hände". Men även om hela Förintelsen nu är en enda stor konspiration (eller annat; jag vet inte vad ni revisionister önskar ge för alternativ eller vad för förklaring ni har för att så många tror på den) har idén onekligen varit inflytelserik, som även forumets revisionister skulle medge, och kanske ännu starkare än etablisterna. Därför undrar jag om Förintelsen skulle visa sig vara falsk, skulle ni vilja att den försvann helt från undervisningen?
Citera
2009-12-14, 03:34
Medlem
Citat:
Och jag tror även att forumets revisionister skulle hålla med mig om att revisionister utgör en tämligen liten minoritet, både bland massorna och bland akademikerna. Några av er kanske önskar påstå att förneka Förintelsen är väldigt stigmatiserat, och att om man öppet skulle förneka denna begår man akademiskt självmord, och att mörkertalet därför är högt. Men jag tror ändå att ni håller med mig om att det inte kan röra sig om om några väldiga mängder revisionister bland historiefakulteterna på universiteten; hade det varit en betydande minoritet som förnekar Förintelsen bör det rimligen inte vara alltför stigmatiserat.

Skulle den tämligen lilla minoriteten av hädare/gudsförnekare bland akademikerna för sisådär hundra år sen ha kunnat användas som argument för kristendomsundervisningen i skolan? Eller var ett sådan argument överflödigt i ljuset av att det inte egentligen fanns någon debatt kring huruvida kristendomen ägde rum – i stil med nutidens Förintelsedom ….

Citat:
För de allra flesta är detta inget kontroversiellt då det inte egentligen finns någon debatt kring huruvida Förintelsen ägde rum.

Kunde man för sisådär hundra år sen räkna med ett mörkertal för en sån debatt om kristendomen, pga lagstiftningen mot hädelse?

Citat:
Hädelse mot kristendomen var straffbart i Sverige. Till exempel dömdes år 1676 Johan von Sack från Kydingeholm i Alunda till döden för blasfemi. 1949 formulerades lagen om till att kallas trosfrid, och kom då att omfatta även andra religioner, främst med förföljelserna av judendomen i färskt minne. Lagen upphävdes 1970, med hänvisning till att ett särskilt skydd av religionsfriheten inte motiverade inskränkningarna i yttrande- och tryckfriheten. Förändringen motiverades också med att bestämmelserna om straff för hets mot folkgrupp, förargelseväckande beteende, ärekränkning, störande av förrättning eller störande av allmän sammankomst kan tillämpas.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4delse

Citat:
Ingemar Hedenius är mannen som fullbordade avkristningen av Sverige. Men han väntade förstås på att de gamla lagparagrafen mot hädelse avskaffades 1948. Dessförinnan var det rent kriminellt att häda Skriften och Svenska kyrkans sakrament. Så Dagens Nyheters hjälte Ingemar Hedenius väntade tills brottet var avskaffat innan han blev Sveriges värsta brottsling in spe genom tiderna.

Ingemar Hedenius startade påpassligt sin kampanj mot Svenska kyrkan 1949.[…]
http://larsflemstroms.blogg.se/2008/...ingenting.html

Hedenius kunde inte ens beskyllas för störande av trosfrid?

Numera kan självaste ärkebiskopen leda hädelseförrättning i kyrkan utan att låta sig störas:

Citat:
I Sveriges största kristna katedral i Uppsala ägde flera hädelser rum på fredagen. Deltog gjorde förutom biskopar från Svenska Kyrkan katoliker, rabbiner, imamer, lamor, hinduister och till och med en häxa. Alla sjöng de med eller inte med i sången ”O Store Gud” som är skriven till den kristna Guden. Ceremonin leddes av den nya ärkebiskopen Anders Weirud.

http://www.eaec.org/svenska/Johansen...Storkyrkan.htm

Religionsfrihet = hädelse per definition?

Citat:
År 1969 avskaffades ”kristendomskunskap” i den svenska skolan och ersattes med ämnet ”religionskunskap”. Syftet var gott: Att inte indoktrinera barn för att få dem att välja en viss religion, utan undervisa barnen om alla de världsreligioner och livsåskådningar som existerar i vår gemensamma värld. Men ambitionen kom på skam.
Den livsåskådning som äger majoritet i Sverige är den sekulära humanismen. (Se tex Svenska kyrkans egna opinionsundersökningar). Men det är naturligtvis viktigt för barn att känna till de världsreligioner och livsåskådningar, som visar sig spela allt större roll i en globaliserad värld.
Detta ambitiösa syfte visar sig bara gälla i teorin. I praktiken indoktrineras barnen redan i grundskolan, dessutom på ett tämligen ogenerat och oreflekterat sätt. Låt mig belysa detta med några exempel. Om bokserien ”Spår av tro” (Adastra Läromedel 2004, avsett för årskurs 1-6 i grundskolan, kan vi bland annat konstatera följande:
I boken avsedd för årskurs ett och två ägnas 142 av 144 sidor åt kristendomen och Bibeln. Två sidor ägnas åt andra religioner. Ingenstans förekommer livsåskådningar som inte omfattar tron på övernaturliga makter, som till exempel den humanistiska livsåskådningen.
I lärarhandledningen till boken påtalas försiktighet från lärarens sida: Vissa barn i klassen kan ha en ”udda” tro! Här åsyftas alltså en annan tro än den kristna. Eller är det kanske de icke-troende som åsyftas? De torde trots allt vara i majoritet i de flesta skolklasser i Sverige.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/...svenska-skolan

Om förintelsekunskap (litet f, obs!!) blir (eller är den det redan?) en del av vår historiekunskap, skulle den lämpligen kunna börja med vår religiösa tradition av utrotning och förintelse av oliktänkande:

Citat:
Den bärande filosofin i monoteismen är det utvalda folkets gudagivna rätt och plikt att utrota alla andra folk och religioner och gudsfruktan som ett sätt att hålla de egna undersåtarna i ett permanent tillstånd av rädsla och underkastelse. Den monoteistiska filosofin skapades i ett läge där krig och terror mot och avskiljande från andra grupper i området runt Jerusalem och det seleukidiska riket skulle rättfärdigas och uppmuntras. Detta rättfärdigande av det ”heliga kriget” hatet mot alla andra grupper levde vidare, först i ständiga konflikter och inbördeskrig inom den judiska befolkningen och det spred sig sedan till de judiska upproren mot romarna och vidare in i kristendomen och islam där religiöst motiverade korståg, erövringskrig och inbördeskrig går som en röd tråd genom historien.
http://www.kunskapskonsult.com/Den%2...r%C3%A5den.htm

Förintelseekumenik? Skulle den kunna stöta på patrull via HetsMotFolkgrupplagstiftningen (som ersatt trosfriden – se ovan)?

Råder "Förintelsemonoteism"? (Förintelsen med stort F, ni vet – ”ni skall inga andra F hava…” osv).

Citat:
Anser ni att man skall lära barnen i skolan att det finns seriösa skäl till att tvivla på att Förintelsen någonsin ägde rum? Vissa av er kanske ser det som självklart och undrar varför jag ens frågar, men som sagt rör det ändå om en rätt liten minoritet som förespråkar detta.

Jfr ovan:

Citat:
I lärarhandledningen till boken påtalas försiktighet från lärarens sida: Vissa barn i klassen kan ha en ”udda” tro! Här åsyftas alltså en annan tro än den kristna. Eller är det kanske de icke-troende som åsyftas? De torde trots allt vara i majoritet i de flesta skolklasser i Sverige.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/...svenska-skolan

Ska elever undervisas om vad de redan ”vet” eller ”tror”? ”Retur”-information? Det bestående majoritetsförhållandet gällande tvivel och tro ska bekräftas/befästas av skolundervisningen? Bara minoritetsåskådningar (det ”udda” – se ovan) ska utsättas för ”revisionism”?

Blir inte det en ”backlash” till tiden före en ”gemensam värld”?

Citat:
Syftet var gott: Att inte indoktrinera barn för att få dem att välja en viss religion, utan undervisa barnen om alla de världsreligioner och livsåskådningar som existerar i vår gemensamma värld. Men ambitionen kom på skam.

Ambitionen SKA komma på skam – åtminstone vad gäller förintelser?
Citera
2009-12-14, 21:53
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Skulle den tämligen lilla minoriteten av hädare/gudsförnekare bland akademikerna för sisådär hundra år sen ha kunnat användas som argument för kristendomsundervisningen i skolan? Eller var ett sådan argument överflödigt i ljuset av att det inte egentligen fanns någon debatt kring huruvida kristendomen ägde rum – i stil med nutidens Förintelsedom ….

Kunde man för sisådär hundra år sen räkna med ett mörkertal för en sån debatt om kristendomen, pga lagstiftningen mot hädelse?
Jag tycker det råder viss essensskillnad i frågorna. Kristendomen är ingen händelse som så, utan en religion, och därav viktig ur ett idéhistoriskt perspektiv (jfr. parallellen jag drog i sista stycket i mitt orginalinlägg). Vare sig det fanns någon som hette Jesus eller om allt han sade i evangelierna är påhittat eller ej är mindre intressant; det intressanta är alltså att X-antal miljarder människor tror på det, och därför är det viktigt att veta vad de tror på de så man kan öka förståelsen.

Historiaevetenskapen idag syftar till att lära ut det som faktiskt hände för att använda von Rankes ord. Och idag är stort sett alla överrens om att förintelsen har ägt rum. Frågan är alltså om ni som är revisionister tycker att det bör läras ut, trots att stödet är så pass litet? Och om vi tillät att revisionistiska åsikter lärdes ut som del av läroplanen, vad skulle hindra att andra minoritetsåsikter också fördes in?
Citat:
Hedenius kunde inte ens beskyllas för störande av trosfrid?

Numera kan självaste ärkebiskopen leda hädelseförrättning i kyrkan utan att låta sig störas:

Religionsfrihet = hädelse per definition?

Om förintelsekunskap (litet f, obs!!) blir (eller är den det redan?) en del av vår historiekunskap, skulle den lämpligen kunna börja med vår religiösa tradition av utrotning och förintelse av oliktänkande:

Förintelseekumenik? Skulle den kunna stöta på patrull via HetsMotFolkgrupplagstiftningen (som ersatt trosfriden – se ovan)?

Råder "Förintelsemonoteism"? (Förintelsen med stort F, ni vet – ”ni skall inga andra F hava…” osv).
Jag är inte säker på om jag förstod dig rätt med detta, men historierevisionism som i att förneka förintelsen är inte förbjuden i Sverige. Någon motsvarande Hedenius har vi inte sett för förintelseförnekarnas räkning. Förintelsekunskap, vare sig med stort eller litet F, är väl inte ett ämne i sig utan lärs ut som vilken annan historisk händelse som helst. Men den utgör en del av det vi lär ut i ämnet historia, ja. Alternativa teorier som att förintelsen aldrig har ägt rum är det inte till min kännedom.
Citat:
Ska elever undervisas om vad de redan ”vet” eller ”tror”? ”Retur”-information? Det bestående majoritetsförhållandet gällande tvivel och tro ska bekräftas/befästas av skolundervisningen? Bara minoritetsåskådningar (det ”udda” – se ovan) ska utsättas för ”revisionism”?

Blir inte det en ”backlash” till tiden före en ”gemensam värld”?
Jag tror elever stöter på saker de redan vet och sådant som de inte vet genom skolan; Förintelsen har nog de flesta redan hört talas om när det är dags för den delen i historiaämnet. Alla detaljer de får lära sig kände de kanske inte till. Men skolan är väl inte till per se för att lära barnen exklusivt sådant de inte visste, utan det som bedöms vara bra att veta; hör förintelserevisionism till detta?
Citera
2009-12-15, 09:21
Medlem
Citat:
Frågan berör helt enkelt revisonismen och dess roll i skolan.
[…]
För de allra flesta är detta inget kontroversiellt då det inte egentligen finns någon debatt kring huruvida Förintelsen ägde rum.

Och jag tror även att forumets revisionister skulle hålla med mig om att revisionister utgör en tämligen liten minoritet, både bland massorna och bland akademikerna.

Detta var väl själva argumentet – rubrikens fråga….

Revisionismundervisning i klassrummet?

….och ditt tillbakavisande av dom skäl som ev förespråkar historierevisionism på skolschemat…:

Citat:
Anser ni att man skall lära barnen i skolan att det finns seriösa skäl till att tvivla på att Förintelsen någonsin ägde rum? Vissa av er kanske ser det som självklart och undrar varför jag ens frågar, men som sagt rör det ändå om en rätt liten minoritet som förespråkar detta.

….eftersom det som sagt rör sig om en rätt liten minoritet som förespråkar detta , och då….

Citat:
[…]då det inte egentligen finns någon debatt kring huruvida Förintelsen ägde rum.

Och hade debatten funnits hade den rimligen inte varit alltför stigmatiserad…

Citat:
[…];hade det varit en betydande minoritet som förnekar Förintelsen bör det rimligen inte vara alltför stigmatiserat.

Så att debatten inte finns beror inte på att den är stigmatiserad (det hade den ju inte varit om den funnes!!!), utan på att det inte är en betydande minoritet som debatterar…

Nu:

Citat:
Jag tycker det råder viss essensskillnad i frågorna. Kristendomen är ingen händelse som så, utan en religion, och därav viktig ur ett idéhistoriskt perspektiv (jfr. parallellen jag drog i sista stycket i mitt orginalinlägg). Vare sig det fanns någon som hette Jesus eller om allt han sade i evangelierna är påhittat eller ej är mindre intressant; det intressanta är alltså att X-antal miljarder människor tror på det, och därför är det viktigt att veta vad de tror på de så man kan öka förståelsen.

Det verkar vara det intressanta även när det gäller Förintelsen? Miljarder människor över hela världen tror på att judarna är Förintade, och det råder ingen egentlig debatt om vare sig att de är förintade eller inte, eller om allt de sade i vittnesmålen är påhittat eller ej - - för det är mindre intressant eftersom….

Citat:
;det intressanta är alltså att X-antal miljarder människor tror på det, och därför är det viktigt att veta vad de tror på de så man kan öka förståelsen.

Att judarna blev utrotade under andra världskriget liknar en religion i så måtto att X-antal miljarder tror på det, liksom X-antal tror att Jesus dog på korset och återuppstod från de döda för att ge oss evigt liv (se hemställancitatet i slutet av inlägget, om risken med tvivel…)...även om nu judarna bevisligen inte är...utrotade...

Citat:
Judarna är (bevisligen) inte utrotade!! Det är heller INTE ett kriterium för Förintelsen!! Är det så svårt att få in det??
https://www.flashback.org/showpost....postcount=4813

När/hur blev/blir historia/historiska händelser religion? Kan vi lära av historien? Kyrkornas historia? Kyrkolärornas historia?

Kan vi lära av hädelsernas historia? Stigmatiseringen av olika läror/tolkningar av Skrifterna?

Citat:
Kristendomen är ingen händelse som så, utan en religion,[…]

Det vi i dag kallar religioner var en gång historiska hä(n)delser som så…!!

Och det har hänt händelser som så… pga religioner.

Citat:
Historiaevetenskapen idag syftar till att lära ut det som faktiskt hände för att använda von Rankes ord. Och idag är stort sett alla överrens om att förintelsen har ägt rum. Frågan är alltså om ni som är revisionister tycker att det bör läras ut, trots att stödet är så pass litet?

Behövs historievetenskapen öht för att fastställa vad som faktiskt hände? Räcker det inte med att vara överens om det som får stöd av i stort sett alla?

Opinionsundersökningar? Nåt annat behöver väl i stort sett inte läras ut?

Alltså: jämför:

Citat:
Och idag är stort sett alla överrens om att förintelsen har ägt rum. Frågan är alltså om ni som är revisionister tycker att det bör läras ut, trots att stödet är så pass litet? Och om vi tillät att revisionistiska åsikter lärdes ut som del av läroplanen, vad skulle hindra att andra minoritetsåsikter också fördes in?

…med….

Citat:
Förintelsekunskap, vare sig med stort eller litet F, är väl inte ett ämne i sig utan lärs ut som vilken annan historisk händelse som helst.

Historiska händelser kan aldrig ifrågasättas?

Citat:
;det intressanta är alltså att X-antal miljarder människor tror på det, och därför är det viktigt att veta vad de tror på de så man kan öka förståelsen.

Det bör väl gälla både för religioner och historiska händelser?

Citat:
Men skolan är väl inte till per se för att lära barnen exklusivt sådant de inte visste, utan det som bedöms vara bra att veta; hör förintelserevisionism till detta?

Jfr igen:

Citat:
Och idag är stort sett alla överrens om att förintelsen har ägt rum. Frågan är alltså om ni som är revisionister tycker att det bör läras ut, trots att stödet är så pass litet?

Stödet för att förintelsen har ägt rum är så pass stort att det måste vara bra att veta?

Citat:
This type of argument is known by several names,[1] including appeal to the masses, appeal to belief, appeal to the majority, appeal to the people, argument by consensus, authority of the many, and bandwagon fallacy, and in Latin by the names argumentum ad populum ("appeal to the people"), argumentum ad numerum ("appeal to the number"), and consensus gentium ("agreement of the clans"). It is also the basis of a number of social phenomena, including communal reinforcement and the bandwagon effect, the spreading of various religious and anti-religious beliefs, and of the Chinese proverb "three men make a tiger".
http://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Vad finns som alternativ? Att minoritetsåsikter skulle vara bra att veta?

Citat:
Och om vi tillät att revisionistiska åsikter lärdes ut som del av läroplanen, vad skulle hindra att andra minoritetsåsikter också fördes in?

Vad skulle i så fall hindra att barnen lärdes sådant som bedöms vara skadligt att veta?

Citat:
Får denna mytbildning fotfäste, innebär det att den viktigaste av alla spärrar mot en nazistisk renässans har rivits ned. Då hotas inte bara judarna, utan hela det demokratiska samhället, i vårt land likaväl som i andra länder.
[…]
Hemställan
att riksdagen hos regeringen begär en skyndsam översyn av lagen om hets mot folkgrupp, i enlighet med vad som föreslås i motionen.
Stockholm den 23 januari 1992
Håkan Holmberg (fp)
Ann-Cathrine Haglund (m)
Elving Andersson (c)
Jerzy Einhorn (kds)
Oskar Lindkvist (s)
http://www.abbc2.com/islam/svenska/r...ter/motion.htm

Armageddon?
http://www.history.com/content/armageddon

Antikrist-herravälde?
http://paranormal.se/topic/antikrist.html

jfr Jesu död på korset och Uppståndelsen!!! Som frälst oss från ondo?

Är det fortfarande bra att veta det?
Citera
2009-12-15, 12:53
Medlem
Det går ju att ta ett steg längre. Fysiklärarna kan lära ut hur man ställer horoskop, geografilärarna kan ha kartor med Atlantis, och biologilärarna kan beskriva Storsjöodjuret.
Citera
2009-12-15, 13:31
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Men är det inte en rätt bra säkerhetsmekanism att försöka lära ut vad majoriteten, och i detta fall kanske den överväldigande majoriteten, av forskarvärlden faktiskt förespråkar (huruvida de har bevis för vad de förespråkar är en helt annan fråga)?
Kan du utveckla vad du menar med "säkerhetsmekanism"?

Man bör inte lära ut att något specifikt historisk skeende är rimligt att tvivla på, man bör lära ut att alla historiska skeenden liksom alla andra saker som behandlas i skolan är värda ett extremt kritiskt förhållningssätt.
"Det här är vad forskarna anser nu, men den här och den här alternativa teorin finns också och den här och den här kritiken riktas mot forskarna från vissa håll."

Det enda ämnet som undervisas inom skolan som har något som bör åberopas och betraktas som absoluta sanningar/postulat/axiom är matematiken.

Ett kritiskt förhållningssätt till allt, både utanför och innanför det rådande paradigmet, är så viktigt att det bör vara ett eget ämne och läras ut från tidig ålder.

Om vi inte tillämpar kritisk tänkande på allt som skolan lär ut så är det det inte längre någon skola, då är det blott en indoktrineringsinstution.

“History is a set of lies agreed upon.”
Senast redigerad av BagareBengt 2009-12-15 kl. 13:45.
Citera
2009-12-17, 13:31
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Flera av er minns kanske att det finns en äldre tråd om skolundervisning och revisionism, och jag kan tänka mig att någon av er tänkte rapportera denna trådstart av just den anledningen. Men jag önskar diskutera en rätt annorlunda aspekt av det hela.

Frågan berör helt enkelt revisonismen och dess roll i skolan. Så som det ser ut idag får alla barn lära sig om förintelsen; ja, jag har för mig (åtminstone på "min" tid, vilket inte var så många år sedan visserligen) att för Historia A på gymnasiet är det enda egentliga innehållskravet Förintelsen; övriga moment är upp till läraren. För de allra flesta är detta inget kontroversiellt då det inte egentligen finns någon debatt kring huruvida Förintelsen ägde rum.

Anser ni att man skall lära barnen i skolan att det finns seriösa skäl till att tvivla på att Förintelsen någonsin ägde rum? Vissa av er kanske ser det som självklart och undrar varför jag ens frågar, men som sagt rör det ändå om en rätt liten minoritet som förespråkar detta. Mot detta kanske ni önskar ta upp Gallileo som exempel, som hade majoriteten mot sig men ändå visade sig ha rätt i slutändan. Men är det inte en rätt bra säkerhetsmekanism att försöka lära ut vad majoriteten, och i detta fall kanske den överväldigande majoriteten, av forskarvärlden faktiskt förespråkar (huruvida de har bevis för vad de förespråkar är en helt annan fråga)? För om man önskar öppna upp för minoritetsteorier kanske någon kommer och kräver att vi ska lära ut kreationism på biologilektionera; likväl finns det en liten minoritet som anser att det finns goda bevis för detta och att evolutionsteorin bara är trams. Skulle ni därför kanske föredra att vänta med att föra in revisionismen i klassrumen? Barnen är ju vår framtid och där kanske vi bör vara extra försiktiga.

Det var väl kanske Leopold von Ranke som först talade om historia som vetenskapen där man försöker ta reda på som "faktiskt hände". Men även om hela Förintelsen nu är en enda stor konspiration (eller annat; jag vet inte vad ni revisionister önskar ge för alternativ eller vad för förklaring ni har för att så många tror på den) har idén onekligen varit inflytelserik, som även forumets revisionister skulle medge, och kanske ännu starkare än etablisterna. Därför undrar jag om Förintelsen skulle visa sig vara falsk, skulle ni vilja att den försvann helt från undervisningen?
Vad i helskotta har Gallileo och kreationism med Förintelseförnekelse å' göra!??

Gallileo verkade i (och på sätt och vis emot) ett samhälle som präglades av religiösa dogmer i kontrast till dagens Förintelseförnekelse som vänder sig emot vetenskaplighet, vetenskapligt vedertagna metoder och resultaten från detta?? Finns det någon forskning att tala om som talar för motsatsen kanske?? Finns det någon sådan ens i Iran??? ... Nej. Bara spekulationer och dimmiga teorier som (allt som oftast) baserar sig på mer eller mindre livsfientliga och vedervärdiga politiska värderingar och åsikter långt högerut på den politiska skalan!

Och så det här med kreationism i skolan och på högskolor och universitet!? Vad jag har för mig så brukar en del institutioner upplysa om att det finns teorier och ståndpunkter som (återigen) går emot vetenskap och beprövad metodologi.. utom möjligen i bibelbältet i USA?

Lägg dock märke att jag varken anser historien (ens kring Förintelsen) vara fix och färdig, eller ens att det är så.. Vad jag vet har någon alternativ förklaring dock aldrig ens uppstått, trots envisa bortförklaringar och dimridåer från mindre seriösa forskarwannabes(!)!
- d00rkey -
PS: Nu har jag inte läst vidare i tråden ännu.. Jag blev så pass "upprörd" av denna TS att jag kände mig rätt manad att skriva me'detsamma! DS
Citera
2009-12-23, 20:03
Medlem
Citat:
Anser ni att man skall lära barnen i skolan att det finns seriösa skäl till att tvivla på att Förintelsen någonsin ägde rum?

Självfallet vore det bra om barnen fick lära sig att det finns skäl att tvivla på gaskammarhistorierna, eftersom deras undervisning då skulle stämma överens med hur det förhåller sig i verkligheten. Ändå anser jag inte att de revisionistiska teorierna i nuläget bör tas upp i skolan. Det som lärs ut i skolan kan bara vara en väldigt översiktlig redogörelse för vad majoriteten av historiker för tillfället anser vara den bäst belagda hypotesen om vad som hänt.

Revisionistisk undervisning i klassrummet bör därför anstå tills revisionismen har fått sitt definitiva genombrott i akademiska kretsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in