Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-07-11, 23:53
  #49
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har du bara en bra probe, så ser jag som den skulle funka för ändamålet.
Hastigheten ligger den i proben eller i själva termometern eller i båda?
Citera
2013-07-12, 01:14
  #50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Hastigheten ligger den i proben eller i själva termometern eller i båda?

En typ K mäter ju bara en spänning som uppstår när två olika metaller sammanfogats och utsätts för en temperatur, en PT-100 mäter en resistansförändring.

Båda dessa mätningar (spänning/resistans) går väldigt snabbt, men själva proben skall ju hinna få samma temperatur som det du mäter och där uppstår en fördröjning. Ju mindre massa som skall värmas upp desto snabbare respons.

Nu utgår jag ifrån erfarenheter som reglermekaniker en herrans massa år sen, men jag antar att ingenting har ändrats på den fronten.

Så ju mindre massa i proben - desto snabbare respons. Men sitter den i från början och får sitta i hela tiden så försvinner ju det problemet då köttstycket med dess vätskeinnehåll åxå är värmetrög.
Citera
2013-07-12, 01:40
  #51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Hastigheten ligger den i proben eller i själva termometern eller i båda?
Ser ut som du fått ett bättre svar än jag någonsin skulle kunna ge.
Men skulle kunna gissa att begränsningar i farten kan existera mellan olika märken, både i probe och mottagaren.

Min jag köpte från Kina, är väldigt snabb till 95-97% av temperaturen, de sista 3-5% tar några sekunder till.
Men sånt lär man sig snabbt när man mäter ofta, så vet man vad den stannar på.
Citera
2013-07-12, 09:42
  #52
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ser ut som du fått ett bättre svar än jag någonsin skulle kunna ge.
Men skulle kunna gissa att begränsningar i farten kan existera mellan olika märken, både i probe och mottagaren.

Min jag köpte från Kina, är väldigt snabb till 95-97% av temperaturen, de sista 3-5% tar några sekunder till.
Men sånt lär man sig snabbt när man mäter ofta, så vet man vad den stannar på.
Ser du någon fördel med denna som man kan byta prob kontra tex en thermapen?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback