Citat:
Ursprungligen postat av dvdmath
Jag har tänkt och byta fackförbund pga att jag vill tillhöra facket som mina arbetskamrater är i och att If Metall's avgift är alldeles för hög.
Jag skickade in papper för övergång för några veckor sen här och fick ett papper hem en vecka senare och där står det att jag ej beviljats utträde och att dom kommer göra ett besök.
Representanter för If Metall kom på besök förra veckan på min arbetsplats. Fick denna vecka ett papper till där det står: "IF Metall kvarstår vid sitt beslut att avslå din begäran om utträde då det framgår efter besök på din arbetsplats att dina arbetsuppgifter ligger under IF Metalls avtals område"
Så då är min fråga om dom har rätt att göra så?
Sen sitter jag väl lite i klistret då jag ansökt om medlemskap i det andra fackförbundet och fått det godkänt.
Min funderingar är att stoppa inbetalningen till If Metall men vet inte om jag vågar efter att ha läst lite i detta forum att man kan få inkasso och kronofogden efter sig.
Hjälp!?!?! Vad ska jag göra?
Ibland strider de olika fackförbunden om vem som ska organisera medlemmar i gränslandet. Har du talat med det förbund du vill gå över till? Vad säge de?
Jag kan inte exakt lagen här, men det jag skulle rekommendera är att först går ur IF Metall MEN stanna kvar i a-kassan. De kan inte under några omständigheter neka dig det och när ditt utträde är beviljat och uppsägningstiden är över och du inte längre är medlem i Metall, då kan du vända dig till ditt nya förbund och ansöka om att bli medlem där. Då kommer de också informera dig om att du ska ansöka hos din a-kassa (hos IF Metall) om övergångsbevis för att få med dig den tid du betalat in till a-kassan. Sedan måste givetvis det nya förbundet godkänna din inträdesansökan.