2009-12-12, 19:27
Medlem
Jag har tänkt och byta fackförbund pga att jag vill tillhöra facket som mina arbetskamrater är i och att If Metall's avgift är alldeles för hög.

Jag skickade in papper för övergång för några veckor sen här och fick ett papper hem en vecka senare och där står det att jag ej beviljats utträde och att dom kommer göra ett besök.

Representanter för If Metall kom på besök förra veckan på min arbetsplats. Fick denna vecka ett papper till där det står: "IF Metall kvarstår vid sitt beslut att avslå din begäran om utträde då det framgår efter besök på din arbetsplats att dina arbetsuppgifter ligger under IF Metalls avtals område"

Så då är min fråga om dom har rätt att göra så?

Sen sitter jag väl lite i klistret då jag ansökt om medlemskap i det andra fackförbundet och fått det godkänt.

Min funderingar är att stoppa inbetalningen till If Metall men vet inte om jag vågar efter att ha läst lite i detta forum att man kan få inkasso och kronofogden efter sig.

Hjälp!?!?! Vad ska jag göra?
Citera
2009-12-12, 19:31
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvdmath

Min funderingar är att stoppa inbetalningen till If Metall men vet inte om jag vågar efter att ha läst lite i detta forum att man kan få inkasso och kronofogden efter sig.

De vägrade mig med så jag slutade att betala. Massa påminnelser men inga straffavgifter. Efter ca 4 månader fick jag hem ett brev där det stod att jag blivit utesluten. Ingen kronofogd eller annat.
Citera
2009-12-12, 19:45
Medlem
Vad tusan.... horribelt.... det är ju rena kommunistfasonerna på detta. Har de verkligen laglig rätt till detta. Helt allvarligt tycker jag att du/ni skulle ta upp detta med tidningarna - skulle bli en stor rubrik.
Citera
2009-12-12, 19:50
Medlem
vim_mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT
Vad tusan.... horribelt.... det är ju rena kommunistfasonerna på detta. Har de verkligen laglig rätt till detta. Helt allvarligt tycker jag att du/ni skulle ta upp detta med tidningarna - skulle bli en stor rubrik.

Håller med fullständigt, facket är ju till för att skydda den anställde. Men bara så länge den vill.
Citera
2009-12-12, 20:01
Moderator
Semesters avatar
Fascinerande ändå hur lätt det är att se paralleller till boken "Djurfarmen". Människors och organisationers fina intentioner försvinner snabbt i ännu ett maktmissbruk. Kanske snart kommer ett fack mot facket som i sin tur gör samma resa...
Citera
2009-12-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
De vägrade mig med så jag slutade att betala. Massa påminnelser men inga straffavgifter. Efter ca 4 månader fick jag hem ett brev där det stod att jag blivit utesluten. Ingen kronofogd eller annat.

Ok, hur längesedan var detta?
Citera
2009-12-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT

Det har jag stor lust att göra. Sen har jag 2 arbetskompisar som är rätt så nyanställda som också blivit nekade utträde varav en av dom struntat i och betala nu och gått över till det andra fackförbundet.

Undra vart fan man kan vända sig till med såna här grejer? Jurist? vad tror du/ni?
Citera
2009-12-12, 20:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag har tänkt och byta fackförbund pga att jag vill tillhöra facket som mina arbetskamrater är i och att If Metall's avgift är alldeles för hög.

Jag skickade in papper för övergång för några veckor sen här och fick ett papper hem en vecka senare och där står det att jag ej beviljats utträde och att dom kommer göra ett besök.

Representanter för If Metall kom på besök förra veckan på min arbetsplats. Fick denna vecka ett papper till där det står: "IF Metall kvarstår vid sitt beslut att avslå din begäran om utträde då det framgår efter besök på din arbetsplats att dina arbetsuppgifter ligger under IF Metalls avtals område"

Så då är min fråga om dom har rätt att göra så?

Sen sitter jag väl lite i klistret då jag ansökt om medlemskap i det andra fackförbundet och fått det godkänt.

Hjälp!?!?! Vad ska jag göra?
Ibland strider de olika fackförbunden om vem som ska organisera medlemmar i gränslandet. Har du talat med det förbund du vill gå över till? Vad säge de?

Jag kan inte exakt lagen här, men det jag skulle rekommendera är att först går ur IF Metall MEN stanna kvar i a-kassan. De kan inte under några omständigheter neka dig det och när ditt utträde är beviljat och uppsägningstiden är över och du inte längre är medlem i Metall, då kan du vända dig till ditt nya förbund och ansöka om att bli medlem där. Då kommer de också informera dig om att du ska ansöka hos din a-kassa (hos IF Metall) om övergångsbevis för att få med dig den tid du betalat in till a-kassan. Sedan måste givetvis det nya förbundet godkänna din inträdesansökan.
Citera
2009-12-12, 20:22
Medlem
macknus avatar
Det är bara att sluta betala. Du har fått en bekräftelse på att dom tagit emot din utträdesansökan (även om det var ett nekande). Dom kan inte tvinga dig att vara med i facket så börjar dom gnälla eller vilja ta dig till kronofogden för att du inte betala så har du beviset på din sida att du lämnat utträdesansökan. Du kan ju också ta och ringa till dom och säga att du inte kommer betala längre så vet dom om det.
Citera
2009-12-12, 20:39
Medlem
Feadogs avatar
Jag har också haft en hel del problem med svinen på IF Metall den senaste tiden (vissa kanske har läst min tråd nyligen på detta forum).
Det är tydligen bara a-kassa avgiften som kan dras till inkasso och kronofogden. Förbundsavgiften är det bara att skita i att betala. De kan inte dra dig till inkasso för det.

Vilken jävla stil de kör med. Som jag sagt tidigare, jag har aldrig stött på en arbetsgivare som man fått utstå så dålig behandling från som jag och många andra får utstå från IF Metall. Gå aldrig med där!
Citera
2009-12-12, 20:44
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ok, hur längesedan var detta?

Försökte gå ur IF Metall i April 09 - Slutade betala och blev utesluten November -09.
Citera
2009-12-12, 20:48
Medlem
Citat:
Det har jag stor lust att göra. Sen har jag 2 arbetskompisar som är rätt så nyanställda som också blivit nekade utträde varav en av dom struntat i och betala nu och gått över till det andra fackförbundet.

Undra vart fan man kan vända sig till med såna här grejer? Jurist? vad tror du/ni?

Jurist är en bra idé! Men jag skulle faktiskt föreslå att du tar ett första steg med lokalpressen alternativt någon annan tidning/tidsskrift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in