Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Enligt mina egna kvasifilosofiska observationer har jag kommit till slutsatsen att niandet (ellet ett tilltal som inte är för intimt) egentligen är nanting som är djupt förankrat i människans sociala väsen. Det är egentligen inte naturligt att dua folk man inte känner. Det gör att man i Sverige i högre grad avstar fran att tilltala okända människor, t.ex. i väntrum eller pa busshallplatsen eftersom man inte har mer än en möjlighet, och den känns för intim.
Man avstod dock i än högre grad från att tilltala okända människor i Sverige förr i världen. I synnerhet främmande kvinnor bara gick det inte att tilltala vettigt. Främmande män kunde man någorlunda neutralt kalla för
min herre, men
min fru lät som nånting ur en översatt riddarroman av Walter Scott,
damen var nåt som bara butiksexpediter och motsvarande sa, och
frun var reserverat för tjänstefolket. Observera att pronomenet
ni aldrig har varit en neutral distansmarkör i Sverige, utan vi gick från ett komplext barockartat titeltilltal av typen
Vad tar sig orådet före i afton? direkt till att säga
du.
Skillnaden mellan vår gamla utdöda titelsjuka och tyskarnas fortfarande existerande är att tyskarna tilltalar mig inledningsvis med
Herr Professor Doktor Doktor (Ja, jag skojar inte!) men övergår därefter till
Sie medan man i Sverige före slutet av sextiotalet var tvungen att kalla mig för
professorn eller
professor X hela tiden, utan att använda pronomen alls.
Man kan också konstatera att vi med dagens universella svenska duande är tillbaka i det bruk som rådde under medeltiden, då duandet var så universellt att det till och med omfattade kungen, som visserligen tilltalades
Herre Konung, men därefter kallades
du. Och i konservativa trakter som Dalarna slog aldrig något titulerande någonsin igenom. Berömt är dalabondens yttrande till kronprinsen (sedermera Gustaf VI Adolf) i början på trettiotalet:
Här i Dalarna säger vi du till alla, utom till dig och till far din.