Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-12, 17:22
Medlem
JonteBlåbärs avatar
Hej.

Mitt problem: Har en ny dator som jag vill installera Windows 7 64bit OEM på. Problemet börjar när jag ska välja disk att installera till, installationsprogrammet hittar nämligen ingen. Ingen katastrof, tänker jag, det är bara att installera de drivrutiner som finns på skivan som följer med moderkortet. I med skivan i DVD-läsaren och välja rätt drivrutin. Sagt och gjort men windows hittar fortfarande ingen disk. Kliar mig i huvudet ett tag och provar sen att lägga in drivrutinerna på ett USB-minne för att läsa in dem därifrån. No cigar. Provar med drivrutinerna på moderkortstillverkarens hemsida. Fortfarande ingen disk. Startar om datorn och går in i BIOS för att göra Onchip SATA ---> Native IDE istället för AHCI. Har ju läst på forumen att det ska funka så bra men icke.

BIOS hittar disken både i AHCI läge och IDE läge och visar rätt mängd utrymme. Windows däremot, gör det inte. Det jag tycker är absolut konstigast är att när jag under installationen går in på "Bläddra" för att välja drivrutin så finns ju disken där. Jag kan till och med "gå in" och bläddra i den (nu är den ju formaterad så det finns ju inget där, men ändå!)

Nu har jag i alla fall slut på fantasi och vet inte hur jag ska fortsätta så jag vänder mig till er, kära flashbackare, för hjälp.

Mobo: GA-MA785GMT-UD2H
Minnen: Corsair 2x2GB 1333MHz
HDD: Seagate Barracuda 320GB ST3320613AS
Grafikkort: ATI HD4770 512MB
Processor: AMD Phenom2 550 Black Edition
ODD: Samsung DVD±RW 22X DL LS Retail

Tack på förhand!
Citera
2009-12-12, 18:36
Medlem
Du behöver installera för drivrutinerna för diskkontrollern med F6 i början av installationen.
Förr krävdes det en floppy till det, vet inte om det gäller även för Windows 7.
Citera
2009-12-12, 18:40
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krom
Du behöver installera för drivrutinerna för diskkontrollern med F6 i början av installationen.
Förr krävdes det en floppy till det, vet inte om det gäller även för Windows 7.
Heh, F6 finns inte längre. Så här ser det ut nu för tiden: http://windowshjalp.se/screenshots/cleaninstall_from_within_windows/11.png

Det krävs inte floppy längre, funkar lika bra med t.ex. USB-minne. Bara att plugga in och klicka "Läs in drivrutin" så får man bläddra fram till mappen där den ligger.
Citera
2009-12-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Heh, F6 finns inte längre. Så här ser det ut nu för tiden: http://windowshjalp.se/screenshots/cleaninstall_from_within_windows/11.png

Det krävs inte floppy längre, funkar lika bra med t.ex. USB-minne. Bara att plugga in och klicka "Läs in drivrutin" så får man bläddra fram till mappen där den ligger.
Fan på tiden att microsoft fixar att schysst GUI till installationen.
Citera
2009-12-13, 10:44
Medlem
JonteBlåbärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox

Det är ju det jag gör. När jag sedan trycker nästa så installeras den men ingen disk blir synlig .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in