2009-12-12, 17:22
Medlem
JonteBlbrs avatar
Hej.

Mitt problem: Har en ny dator som jag vill installera Windows 7 64bit OEM p. Problemet brjar nr jag ska vlja disk att installera till, installationsprogrammet hittar nmligen ingen. Ingen katastrof, tnker jag, det r bara att installera de drivrutiner som finns p skivan som fljer med moderkortet. I med skivan i DVD-lsaren och vlja rtt drivrutin. Sagt och gjort men windows hittar fortfarande ingen disk. Kliar mig i huvudet ett tag och provar sen att lgga in drivrutinerna p ett USB-minne fr att lsa in dem drifrn. No cigar. Provar med drivrutinerna p moderkortstillverkarens hemsida. Fortfarande ingen disk. Startar om datorn och gr in i BIOS fr att gra Onchip SATA ---> Native IDE istllet fr AHCI. Har ju lst p forumen att det ska funka s bra men icke.

BIOS hittar disken bde i AHCI lge och IDE lge och visar rtt mngd utrymme. Windows dremot, gr det inte. Det jag tycker r absolut konstigast r att nr jag under installationen gr in p "Blddra" fr att vlja drivrutin s finns ju disken dr. Jag kan till och med "g in" och blddra i den (nu r den ju formaterad s det finns ju inget dr, men nd!)

Nu har jag i alla fall slut p fantasi och vet inte hur jag ska fortstta s jag vnder mig till er, kra flashbackare, fr hjlp.

Mobo: GA-MA785GMT-UD2H
Minnen: Corsair 2x2GB 1333MHz
HDD: Seagate Barracuda 320GB ST3320613AS
Grafikkort: ATI HD4770 512MB
Processor: AMD Phenom2 550 Black Edition
ODD: Samsung DVDRW 22X DL LS Retail

Tack p frhand!
Citera
2009-12-12, 18:36
Medlem
Du behver installera fr drivrutinerna fr diskkontrollern med F6 i brjan av installationen.
Frr krvdes det en floppy till det, vet inte om det gller ven fr Windows 7.
Citera
2009-12-12, 18:40
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krom
Du behver installera fr drivrutinerna fr diskkontrollern med F6 i brjan av installationen.
Frr krvdes det en floppy till det, vet inte om det gller ven fr Windows 7.
Heh, F6 finns inte lngre. S hr ser det ut nu fr tiden: http://windowshjalp.se/screenshots/c...windows/11.png

Det krvs inte floppy lngre, funkar lika bra med t.ex. USB-minne. Bara att plugga in och klicka "Ls in drivrutin" s fr man blddra fram till mappen dr den ligger.
Citera
2009-12-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Heh, F6 finns inte lngre. S hr ser det ut nu fr tiden: http://windowshjalp.se/screenshots/c...windows/11.png

Det krvs inte floppy lngre, funkar lika bra med t.ex. USB-minne. Bara att plugga in och klicka "Ls in drivrutin" s fr man blddra fram till mappen dr den ligger.
Fan p tiden att microsoft fixar att schysst GUI till installationen.
Citera
2009-12-13, 10:44
Medlem
JonteBlbrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox

Det r ju det jag gr. Nr jag sedan trycker nsta s installeras den men ingen disk blir synlig .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in