Kod:
Så, vad är en hacker?
00:55 < beng> swestres: Du berhöver inte ge mig någon kod, Men om du är seriöst och tänker på digsjälv. Hur många 0days har du faktiskt tagit fram?
00:55 <%swestres> Inga
00:56 < beng> papa: För att det var 5% av anledning till att jag lämande.
00:56 < papa> beng: Vad menar du?
00:56 < beng> papa: Och att jag tycker att folk som swestres ska tänka till lite.
00:57 < beng> 0days och man framtår som en hacker.
00:57 < peck> nae...
00:57 <%swestres> Jag hoppar fallskärm. (jag hackar) Det betyder inte att jag har deltagit i några världsrekord (0days)
00:57 < peck> 0days gör inte att man framstår som en hacker
00:57 < beng> inte en enda säkerhetslycka hittad i alla dessa miljontals opensourceprogram som finns.
00:57 <%swestres> Nej, verkligen inte
00:57 < peck> de mest rutinerade hackarna för övrigt sprider INTE sina exploiter m.m...
00:58 < beng> och det är just det.
00:58 <%swestres> Har jag gjort intrång i system? Ja.
00:58 < beng> ni menar direkt att en hacker behöver inte hitta 0days för att framstå som en hacker.
00:58 < beng> vad har ni fått det ifrån?
00:58 < papa> Men varför är du kvar? Varför inte ge rodret till någon annan som får lära sig ta hand om Flashback och göra dessa saker istället? Du har väl ett eget liv och eget
intresse att tänka på? Fritt från förtroendeuppdrag? Eller?
00:58 < beng> så ni definerar en hacker nu? eller?
00:58 < peck> va?
00:58 < beng> bara en sak som att en 0day framstår som "världsrekord"
00:58 < peck> jag känner folk som pysslat med it-säkerhet på nivåer som knappast milw0rm-gossarna och liknande folk har gjort
00:59 <%swestres> beng: hackare hackar, känner du igen det? Kanske borde ändrat det till hackare släpper 0days
00:59 <%swestres> beng: Världsrekord inom fallskärmshoppning sker ganska ofta
00:59 < peck> om de inte släpper 0days så får han ju inte ut något av att de hackar ju!
00:59 < beng> ja, jag känner igen många som hackar med andras upptäckter, och jag har alltid tyckt de varit bottenskrapet av vad som kan kallas hacker.
01:00 < peck> det är ju det som är att vara hacker... att hjälpa andra att göra intrång osv...
01:00 < beng> men vad gör ni som hackare då?
01:00 < peck> men visst, en väldigt samvetsfull hacker släpper nog mycket offentligt...
01:00 < papa> (vilka ni?)
01:00 < beng> ni laddar ner en explit, lyckas filura ut att man skriver "./exploit www.host.com" och anser vara hacker?
01:00 < beng> eller, hum?
01:00 < peck> någon som gör det inom lyckta dörrar släpper knappast mycket, om ens något...
01:01 < peck> jag klassar mig INTE som en hacker
01:01 < peck> knappt ens som programmerare
01:01 <%swestres> Jag är en hacker. Jag är nödvändigtvis inte en bra sådan, vilket jag aldrig påstått
01:02 <%swestres> Skälet till att jag inte skrivit någon 0day är för att jag aldrig har behövt det för att nå de mål jag har haft framför mig
01:02 <%swestres> Målen jag tagit har gett mig fördelar (ekonomiska eller liknande), och det har jag uppnått med teknikens hjälp
01:02 < peck> ah, så du är en hacker och inte en mediahora...
01:02 < peck> då förstår jag...
01:02 < beng> swestres: vad är det som får dig att anse vara en hacker? (säg att jag inte vet ett dugg om dig) ..
01:02 < peck> jag trodde att hacker och mediahora var synonymer
01:03 <%swestres> beng: Jag hackar. Ska vi komma in på vad definitionen av en hacker är? Seriöst? Fan, starta en tråd om IT-säk i det
01:03 <%swestres> Det kommer bli skitbra
01:03 < beng> swestres: ja, varför inte? går ju att säga i några få ord.
01:03 <%swestres> Eller vänta, det finns redan 50 sådana
01:03 < beng> precis,
01:04 < beng> du anser dig vara hacker för att du kan.. örhm, säga åt andra tt de är dåliga och att det redan finns trådar om samma ämne?.. det där känner jag igen :D
01:04 <%swestres> Äh fan, vi startar en till
01:04 < peck> lättaste slutledningen är väl att inse att vissa anser att mediahora == hacker...
01:04 < peck> medan många andra av oss anser att en hacker inte nödvändigtvis känner ett behov av att synas