2009-12-13, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag förstår inte riktigt. 
Det låter som psykologi och juridik, mer än filosofi.
Men du har kanske ett konkret exempel i åtanke?
Det skulle göra det hela lite lättare.

Det låter som psykologi och juridik, mer än filosofi.
Men du har kanske ett konkret exempel i åtanke?
Det skulle göra det hela lite lättare.
Kanske det hör hemma mer på psykologidelen, jag läste igenom tips på vart man skulle posta så lät det mer som här. Vi får väl se.
På tal om psykologi så finns där ett känt exempel på det jag pratar om, har använt det i en tidigare post. (ursäktar för eventuella fel i historien, kommer inte ihåg den exakt) En kvinna bli överfallen av en man med kniv i en gränd. I gränden finns ett flertal fönster där personer ser och hör överfallet, en man ropar ner och skriker att mannen ska sluta och då beger sig överfallaren från platsen endast för att återkomma igen och fortsätta att knivhugga kvinnan. Vad jag minns så återkom han en tredje gång dessutom men ska låta det va osagt.
Poängen är här att trots att en mängd personer såg detta i tryggheten från sina egna hem så va det inte en enda som ens ringde polisen, en person ropade en gång och det va allt. (verkligt fall i USA tror jag det va).
Vidare finns det gott om exempel om personer som blivit hotade när de ska vittna mot brott och tror inte jag behöver ta ett direkt exempel här.
Till dessa exempel kan man då sätta mina frågeställningar:
Varför beter sig allmänheten såhär?
Är det ok att det är så här?
Kan vi få folk att agera och isåfall hur?
Är skyddet för vittnen tillräckligt?
Hur kan vi som allmänhet stödja de personer som vittnar eller ingriper vid dessa situationer även om vi inte är där när det händer så att säga?
Hoppas det förklarar saken mer.

(och du har nog rätt att detta ska in på psykologi istället).